Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv för en Nikon F80

Produkter
(logga in för att koppla)
Svårigheten med att välja fasta linser är att veta vilka brännvidder man föredrar. Jag tycker tex om 24-35-85 (för landskapsfoto), men det är rätt personligt. Jag valde att täcka området med AFS-zoomen av kostnadsskäl och är mycket nöjd med den, men jag behöver å andra sidan inte ljusstyrkan hos fasta linser.

24-50 tycker jag är lite för stort hopp, 28-50 skulle fungera bättre om man tyckte om brännvidderna 28 & 50. Om jag idag skulle börja bygga upp en samling fasta linser för att fota människor (det är väl folk du är intresserad av, eller?) skulle jag fundera rätt skarpt på att börja med en 28/2.8 (eller 35/2.0) för gatufoto/folksamlingar och en 85/1.8 för porträtt. Med dessa två får man tillgång till både vidvinkel- och teleperspektiv. En 50/1.8 (eller 24/2.8 om jag valde 35:an) skulle jag skaffa mig efter ett tag om jag kände att den behövdes.

Fasta linser är dessutom ganska vanliga begagnade.

Om du inte nödvändigtvis behöver ljusstyrkan så är min rekommendation nog fortfarande 24-85 AFS, ev kompletterad med en 50/1.8. (50/1.8 har dessutom fördelen att den inte är helt orimligt dyr att önska sig i present av någon vänlig själ...)

Om du vill spara lite pengar så här i början skulle du ju kunna vänta med MB-16. Ifall en ren F80 passar i dina händer så finns det ingen speciell orsak till att köpa batteripacket. De vanliga litiumbatterierna till F80 räcker länge och är tillräckligt små för att det ska vara enkelt att bära med sig extrabatterier. MB-16 har dessutom tyvärr en något sladdrig känsla som jag inte riktigt kan förlika mig med. Skulle helst köra utan den om kameran bara passade mina händer lite bättre utan.

/Martin
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.