Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv för en Nikon F80

Produkter
(logga in för att koppla)

ThomasT

Aktiv medlem
Nu har jag verkligen bestämt mig för en F80 och ska springa ut och köpa en när som helst.

Nu när jag har kroppen klar är det bara optik jag behöver. Jag gillar att arbeta i vidvinkel och håller mig helst borta från ALLT över 120mm.

Hade tänkt mig en zoom till att börja med och om jag känner behov för större brännvidder köpa ett tele till.

Det objektivet jag tänkt mig var en Sigma EX 28-70/2,8 DF till Nikon AF-D (4500 kr). Är det något att ha?

Tips på andra?
 
Jag är grymt nöjd med Nikons 28-105/3,5-4,5 normalzoom på min F80. Den sitter på 90% av tiden så de flesta bilderna på min sida är tagna med den. Visserligen är den inte det ljusstarkaste objektiv man kan ha, men det är ett grymt behändigt omfång. T.ex. tar jag på resor numera bara med den, för att hålla nere packningsvikten.
 
Jag är lite tveksam på ljusstyrkan men jag skulle gärna höra vad andra tycker om objektivet.

Finns det några mer rekommendationer?

Nikon AF-S 24-85/3,5-4,5G IF ED inkl motljusskydd
(5000 kr)

Kan det var något?
 
Hej

Leta upp ett test av objektivet, det finns säkert i tidningen Foto.

Jämför optisk och mekanisk kvalité.
Själv hade jag hållt mig till Sigmas 28-70/2,8, om inte testerna är negativa.

Försök köpa huset begagnat och lägg mer på otiken, det tjänar du på i längden.

Mvh Erik
 
Det ser ut att bli en
F80 + MB16 + Sigmas 28-70/2,8

Vad är det för småsaker jag saknar? Det är en helt "ny" kamera. UV-och pol-filter? Mer som jag inte tänkt på?
 
Med tanke på dina funderingar om motivområde i andra trådar är mitt råd att du inte bör gå under 2,8 i ljusstyrka. Hellre en ljusstark kvalitetspirat än en ljussvagare originaloptik. Så jag tycker att du gör ett bra val.

Om du har tillgång till ett minneskort och en dator med kortläsare föreslår jag att du provfotograferar med optiken i affären. Be att få låna ett digitalhus och ta några bilder i .jpgformat (för att slippa skaffa programvara för att läsa råformatet) ute på gatan. Kör igenom hela bländarregistret (aktarej för skakningsoskärpa) och gå hem och granska bilderna kritiskt.

Inte är det vetenskapligt, men någon liten hum om kvaliteten ger det ju.

Grattis till beslutet förresten.
 
ThomasT skrev:
...

Nikon AF-S 24-85/3,5-4,5G IF ED inkl motljusskydd
(5000 kr)

Kan det var något?

Den är väl knappast ljusare än 28-105/3.5-4.5. Jag kan instämma med Bengt om att detta är en bra glugg. Jag började mitt Nikonliv med just den och en F80. Snackar vi kvalitet kontra pris är det en av de bästa i Nikkors sortiment enligt mitt förmenande.
Som vanligt vill jag slå ett slag för Nikkors billigaste? glas – 50/1.8. Lite sladdrig mekaniskt men den optiska kvaliteten är underbar.
Men vill du vidvinkla är väl 28-70 ett bättre alternativ, eller kanske en 24/2.8?
 
ThomasT skrev:
Det ser ut att bli en
F80 + MB16 + Sigmas 28-70/2,8

Vad är det för småsaker jag saknar? Det är en helt "ny" kamera. UV-och pol-filter? Mer som jag inte tänkt på?

Hej

Sigmas 28-70/2,8.. fick gott omdöme i Foto men de avstod från att topklassa den pga problem med interna reflexer.. något att tänka på kanske.

Mvh
Johan
www.motljus.com
 
Jag har en 24-85 AFS och kan varmt rekommendera den. Det enda negativa med den är att den har lite distorsion som kan skapa problem om det finns mycket räta linjer i motivets utkant. Annars är det en extremt skarp lins som är mycket trevlig att jobba med tack vara AFS, ett smidigt motljusskydd och låg vikt. En 50/1.8 är ett bra komplement för att få ljusstyrka.

Personligen föredrar jag 24-85 framför 28-105 eftersom 24mm räcker för mina vidvinkelsbehov men 105 inte räcker för mina telefotobehov. Jag behöver alltså inte komplettera linsuppsättningen på båda sidor om normalzoomen.

Ett par andras åsikter om 24-85 AFS kan du hitta här:

http://www.bythom.com
http://www.moose395.net
http://www.naturfotograf.com
http://www.kenrockwell.com

/Martin
 
Sigma 28-70/2,8
Nikon 24-85/3.5-4.5 IF-ED AFS

Det här var ett svårt val faktiskt. Man får ju några extra milimeter på Nikonlinsen (och högre "klass" på objektivet verkar det som) men Sigman erbjuder bättre ljusmöjligtheter.

Kommentar någon?
 
ThomasT skrev:
Sigma 28-70/2,8
Nikon 24-85/3.5-4.5 IF-ED AFS

Det här var ett svårt val faktiskt. Man får ju några extra milimeter på Nikonlinsen (och högre "klass" på objektivet verkar det som) men Sigman erbjuder bättre ljusmöjligtheter.

Kommentar någon?

Vad ska du fotografera med för film? Är det S/V eller neg så är det ju bara att kompensera ljusstyrkan med lite snabbare film. Är det dia så är det kanske kinkigare, men Fuji gör ju schyssta 400-dia.

Personligen skulle jag lätt valt nikongluggen i den jämförelsen. Det känns dumt att byta in min 28-105:a mot en sådan, men skulle jag köpa nytt idag så hade den legat bra till. Sigmat har ju fått lite sådär kritik på vissa ställen, även om det nog är en bra glugg det också.
 
ThomasT skrev:
Sigma 28-70/2,8
Nikon 24-85/3.5-4.5 IF-ED AFS

Det här var ett svårt val faktiskt. Man får ju några extra milimeter på Nikonlinsen (och högre "klass" på objektivet verkar det som) men Sigman erbjuder bättre ljusmöjligtheter.

Kommentar någon?

Hur står sig Sigma vidöppen? Om man måste blända ner ett steg för att få skärpa så tjänar man knappt något på att den är snabbare.

Om du inte nödvändigtvis behöver zoom så kunde du kanske satsa på fast optik? En 28/2.8D och en 50/1.8D tex? Komplettera senare med en kort tele runt 85-105mm och du får både användbar ljusstyrka och extremt bra optik. En alternativ men dyrare kombination av fasta linser vore 24-35-85.

/Martin
 
Fasta linser är helt klart för dyrt. Jag har ju trotsallt en budget.

Någon som har några förslag på var man kan hitta en svart billig F80 med ett MB-16?
 
Det blir lite dyrare med fasta linser, det är sant. 50/1.8 och 28/2.8 är dock relativt billiga att börja med. Iaf 50/1.8. Du skulle kunna köpa en 50/1.8 med kameran och leta efter de andra linserna begagnade.

Vad jag gjorde var att jag satte ihop det paket jag ville ha, F80+MB16+50/1.8, kollade upp vad det skulle kosta på cyberphoto,scandinavianphoto och hegethorns. Därefter satte jag mig och ringde runt till fotohandlarna i stan. Till min stora förvåning visade det sig att Expert Fridhemsplan slog näthandlarna med många hundra kronor, jag fick i princip linsen gratis om jag inte minns fel! Dessutom blev det lite extra rabatt eftersom jag vid samma tillfälle skaffade deras medlemskort och fick en bonuscheck i slutet av året.

/Martin
 
ThomasT skrev:
Sigma 28-70/2,8
Nikon 24-85/3.5-4.5 IF-ED AFS

Det här var ett svårt val faktiskt. Man får ju några extra milimeter på Nikonlinsen (och högre "klass" på objektivet verkar det som) men Sigman erbjuder bättre ljusmöjligtheter.

Kommentar någon?
Det är inte högre "klass" på den Nikongluggen, möjligen högre "status". Mekaniskt och optiskt är nog Sigman minst lika bra. Båda lider av distortion. Fördelen med Sigman är ljusstyrkan och fördelen med Nikon är större omfång, mindre/lättre samt snabbare och tystare autofokus. Jag hade valt 24-85 och kompletterat med fasta 35/2 och 85/1,8 om jag verkligen behövde ljusstyrkan.
 
Martin, låt oss säga att jag gör som du säger.
Det skulle betyda att det skulle gå på runt...

Nikon AF 50/1,8D 1400 kr (ny)
Nikon AF 28/2,8 D 3200 kr(ny)
(NIKON 24/2,8 AF 2900 kr (begagnad), ett bättre val?)

Runt 5000 kr för objektiven för att komplettera med ett hus.

Det låter ju inte helt fel, kan ju köpa till saker i framtiden istället för att köpa lite sämre prylar nu.

Kommentar?

Frågan är bara var hittar jag en begagnad f80 med mb16 för cirkus 3500 kr. Hjälp?
 
AF 28/2.8D är ett bra objektiv (den AF 28/2.8 versionen utan D är optiskt sämre), men dock inte alls i samma klass som Nikons övriga fasta objektiv, både AF 24/2.8 och AF 35/2 är bättre. AF 50/1.8 är mycket bra och billig.

Om du köper en AF 35/2 begagnad kolla bländarna noga, detta objektiv får nämligen ofta/lätt olja på bländarbladen.

-- Nicke
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.