Orkar inte svara på vilka objektiv du skall köpa. Frågan dyker upp för ofta för att man skall orka bry sig, men jag skall däremot ge dig lite råd så får du själv dra dina egna slutsatser.
Stort zoomomfång
Kompromisser. Aldrig ultimat såvida du inte är tvungen till enormt snabba variationer i brännvidd och kan göra avkall på andra optiska egenskaper.
Fast brännvidd
Med fast brännvidd är hela konstruktionen gjord enbart för just det området och kan därmed optimeras . Optisk prestanda brukar därmed vara så bra som det kan bli. Däremot mister man flexibiliteten med ett zoomobjektiv.
Zoomobjektiv
Alla zoomobjektiv är naturligtvis kompromisser men ju mindre omfång objektivet skall klara desto mindre behöver kompromisserna vara. Vissa hävdar att alla zoom är optiskt sämre än motsvarande fasta objektiv. Vissa säger att skillnaderna på topobjektiven är försumbara och uppvägs av zoomegenskaperna.
Vad som passar dig är helt upp till dig själv, vad värdesätter du?
Vad har du för ekonomi? vad skall du fotografera?
Detta är frågor bara du kan besvara.
Mitt absoluta råd skulle vara att köpa 1 objektiv, tex EF 17-40 4L, plåta med det tills du känner att objektivet begränsar dig. Du kanske uteslutande vill plåta fåglar? då är ju ett 17-40 inte optimalt i regel. Då kanske du skall ha ett EF 400 5.6L. När du kommer upp i stora brännvidder så skulle jag aldrig köpa ett zoom eftersom målet torde vara att få så stora brännvidder som möjligt och då alltid plåta på max.
Att köpa på sig en arsenal med objektiv är ingen bra metod. Bättre att känna vad just du behöver och anpassa inköpen efter det.