Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv För ca 15000

Produkter
(logga in för att koppla)

NiklasP

Aktiv medlem
Har nu fått ca 15000 kr över och tänkte lägga dom på mitt fotointresse,

Så nu önskar man på tips vad man kan inhandla äger en D90,

Det jag har nu i dagensläge är

Nikon AF-S DX NIKKOR 35mm f/1.8G
Nikon Nikkor AF-S DX 18-105 f/3.5-5.6G ED VR
Tamron AF 60/2.0 SP Di II Macro 1:1

Mina mesta bilder är tagna mellan 40-90 mm,

Fotar det mesta har ingen inriktning än, Älskar bara och tar bilder o lär mig

Så ge mig tips

Tja, det är ju sällan man shoppar bara för att man kan :)

Fundera på vad Du behöver i stället.
Det som JAG hade saknat i Din lista är ju ett teleobjektiv, men fotar Du inte fåglar e.dyl då behövs det ju inte heller. Ett 70-200 2,8 är ett bra ljuskänsligt teleobjektiv som även lämpar sig väl för porträtt.
Kanske Du fotar porträtt redan i dag? Ett par blixtar gör underverk för att lyfta bilderna.

Kanske en uppgradering från D90 är att fundera på?
En modern kamera har ju ofta bättre/mindre brus vid höga ISO.

Önskar bara att jag också hade pengar över ;)
Då hade det blivit ett 400 mm 2,8

/Peter

Det här vill du kanske inte höra, men jag hade sålt rubbet och köpt en (begagnad) D700 och några enkla objektiv. Det kommer att göra större skillnad för bildkvaliteten än att pytsa ut 15 lök på objektiv till din D90.

40-90 mm motsvaras då av 60-135 mm, så en telezoom kring 70-200 kan vara vettigt att satsa på, förutsatt att man orkar släpa runt på det. De brukar vara rätt tunga nämligen. Eller så kan man köpa några fasta objektiv, typ 35/2, 50/1,8, 85/1,8 och kanske något manuellt längre objektiv.

Peterus:

Jag har kollat lite på ett Tamron AF 70-200/2,8 Di IF Macro till Nikon AF,

En SB-600 ligger på posten. Poträtt har jag börjat bara lite smått med, bor i en liten etta så lite trångt på utrymme.

mm, Är bra sugen på D7000 som kommer eller kanske D300s, Men får kanske mest ut av pengarna o köpa bättre glugg, För byter jag inte hus nu i vinter blir det till våren.

Makten:

Har gått i dom tankarna med, Men tycker det blir lite väll dyrt med FX, Jag gillar DX "kanske är den enda som gör "

Så står i svårt val nu

Med en D300s lär du inte få bättre blidkvalité än med din D90.

För 15 000 kan man både få extremt mycket och extremt lite.

Till exempel skulle du kunna köpa en normalzoom med bättre ljusstyrka om du vill ha det, Sigma har kommit med en ny med bildstabilisering och så. Annars kanske ett Nikkor 24-70 skulle kunna vara något om du vill ha lite mer tele till priset av vidvinkel. Funkar även på FX sen om du byter upp dig.

Annars finns ju Nikkor 70-300 VR om du vill ha lite mer brännvidd. Vill du ha lite mer ljusstyrka men lite mindre brännvidd kanske ett 70-200 skulle kunna vara något.

Gillar du vidvinkel finns Nikkor 14-24/2,8 som nästan precis går in i din budget.

Vill du ha fast optik kan du få en hel hög för de pengarna. T.ex. 50/1,8 eller 50/1,4, 85/1,8. Du får till och med nästan det nya 85/1,4 för de pengarna.

mm,. Det finns mkt godis o köpa =) ,

Jag har tänkt o bygga upp lite objektiv nu och sen köpa uppgraderingen av D300s som jag läst rykten om till sommaren.

Fotar det mesta har ingen inriktning än, Älskar bara och tar bilder o lär mig

Det du inte har i din nuvarande uppsättning (om man bortser från en ljusstarkare normalzoom) är ju en telezoom och en supervidvinkel.
Så...

Nikon 70-300VR (eller kanske Sigma 70-200/2.8)
Sigma 10-20/4.5-5.6 alt. Tokina 12-24/4

Då har du pengar över till ett stativ, tex detta:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=xprobcyber (det finns såklart mycket dyrare om man vill ha kolfiber för att minska vikten osv)

En trådutlösare är väl inte fel heller. Köp för en hundralapp eller två på ebay.

Om du inte redan har det så kan du ju slå till på ett ND-filter och kanske ett polfilter åxå.

Har gått i dom tankarna med, Men tycker det blir lite väll dyrt med FX, Jag gillar DX "kanske är den enda som gör "

Asch, säljer du D90 och DX-objektiven och sen köper en D700 med dom tre objektiven som Makten föreslog så lär du till och med ha pengar över. FX är bara så dyrt man gör det. Själv har jag åtta objektiv, men bara ett (50/1.8) har kostat mer än en tusenlapp, men ändå så tycker jag att jag tar rätt bra bilder ändå. :p

Den nya Nikon 70-200/2.8 vrII är säkert grym. Men den kostar lite mer än 15kkr. Men o andra sidan kommer andrahandsvärdet vara starkt ett bra tag på denna… om du nu skulle ångra dig…

Ett annat ljusstarkt alternativ för samma pengar som ovanstående är Sigma APO 120-300mm F2.8 EX DG HSM. Obs denna saknar bildstabilisering.

Andra bra objektiv som finns där ute:

Nikon AF-S DX 10-24/3.5-4.5
Nikon AF-S 300/4.0

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar