Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Objektiv för boxning och thaiboxning!
- Trådstartare cutekid
- Start datum
wsaar
Aktiv medlem
Ljusstarka objektiv är att rekommendera, men f1.4 eller även 1.8 är kanske att ta i med tanke på det korta skärpedjupet (det är inte trivialt att sätta skärpan på f1.4 ens vid porträttfoto på stillastående personer).
Plåtade lite Thaiboxning senast i december och om du ska plåta hyfsat nära ringen och kanske även uppe vid ringkanten kan jag tänka mig att en zoom som Tamron 28-75mm f2.8 skulle funka bra. Ska du konsekvent hålla dig längre bort kanske en f2.8-zoom runt 50 - 150 är lämpligare. Det är bra att kunna gå ner i brännvidd eftersom det kan ge dig några extra stegs slutartid vid foto i dåligt belysta lokaler och för att fånga de snabba rörelserna.
Plåtade lite Thaiboxning senast i december och om du ska plåta hyfsat nära ringen och kanske även uppe vid ringkanten kan jag tänka mig att en zoom som Tamron 28-75mm f2.8 skulle funka bra. Ska du konsekvent hålla dig längre bort kanske en f2.8-zoom runt 50 - 150 är lämpligare. Det är bra att kunna gå ner i brännvidd eftersom det kan ge dig några extra stegs slutartid vid foto i dåligt belysta lokaler och för att fånga de snabba rörelserna.
wsaar
Aktiv medlem
Helt klart Tamron 17 - 50 f2.8, även om den kräver att du håller dig ganska nära ringen. Om du någon gång kan hänga vid ringkanten kan nog 17mm vara riktigt användbart som kortaste brännvidd.cutekid skrev:
vad tror ni om ett Canon EF-S 17-85/4-5,6 IS USM eller Tamron SP AF 17-50/2,8 XR Di-II LD ?
17 - 85an är ofta för ljussvag, och IS kan som max endast ge ca ett stegs hjälp på 85mm efterom du fortfarande vill ha hyfsat snabba slutartider för att frysa rörelser, och ingen hjälp alls på de kortaste brännvidder. Jag plåtade thaiboxningen med stabiliserad 18 - 70mm f3,5 - 5,6 och önskade att jag hade haft en f2.8 glugg då, även om jag satt för långt bort för att ha nytta av de kortaste brännvidderna. För foto i större lokaler kan dock nog ett stabiliserat tele, t.ex. 70 - 200 f2.8 IS, vara guld.
miiiickee
Medlem
Så sent som förra veckan fotade jag lite BJJ på min klubb här i USA. Jag har ett Sigma 18-50mm F2.8 EX DC som jag använde men fick endå fota med ISO 800/1600. Fick då slutartider mellan 30-80 i dom dåligt upplysta lokalerna. Jag har en blixt så det var synd att jag inte hade med den, då hade det nog blivigt lite bättre. För trots ett någerlunda ljusstarkt objektiv så var det ett helt gäng bilder som fick skrotas helt.
Dom som jag valde att spara finns här om du vill kolla lite:
http://www.mikaelwikstrom.se/galleri/modcom/index.htm
Dom som jag valde att spara finns här om du vill kolla lite:
http://www.mikaelwikstrom.se/galleri/modcom/index.htm
larsborg
Aktiv medlem
Ljusstark optik, 50mm, med APS-C ger den 75mm, är väl ok.
Jag har svårt, att tänka mig, att Canon har något objektiv, som klarar att boxas med, glaset är limmat i en del objektiv, andra har det fixerat med skruvar, nej, en kraftig smäll på optiken räcker för att förstöra allt ...! , ,
Är det någon skillnad, att fotografera boxning eller basket, badminton, brottning?
Jag har svårt, att tänka mig, att Canon har något objektiv, som klarar att boxas med, glaset är limmat i en del objektiv, andra har det fixerat med skruvar, nej, en kraftig smäll på optiken räcker för att förstöra allt ...! , ,
Är det någon skillnad, att fotografera boxning eller basket, badminton, brottning?
cutekid
Medlem
Ha ha, tack för kommentarerna!
Jag får helt enkelt kolla om det går att låna några objektiv och testa sig fram. Bra bilder Mikael, ser trevligt ut med lite BJJ. man kan få härliga bilder om man jobbar lite med olika vinklar och avstånd.
Kika gärna in några av bilderna jag har tagit på thai, ska lägga in några till:
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/view.htm?ID=156615
Mvh Calle
Jag får helt enkelt kolla om det går att låna några objektiv och testa sig fram. Bra bilder Mikael, ser trevligt ut med lite BJJ. man kan få härliga bilder om man jobbar lite med olika vinklar och avstånd.
Kika gärna in några av bilderna jag har tagit på thai, ska lägga in några till:
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/view.htm?ID=156615
Mvh Calle