Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv för att filma, Canon 70d

Produkter
(logga in för att koppla)

emma0406

Medlem
Hej!
Om jag letar efter ett objektiv till min Canon 70d för att filma med som har:
- zoom, typ nånstans 20-75 mm
- fast stor bländare, 2,8 gärna
- tyst autofokus

Vad letar jag då? Filmerna används främst i sociala medier och på min hemsida. Mycket viktigt med tyst autofokus.
 
För filmning vill du ha objektiv med STM-motor men jag känner inte till något med stor bländare och det brännviddsomfånget. Jag har testat att filma lite med USM-objektiv och då hoppade fokus väldigt mycket.
 
Hej!
Om jag letar efter ett objektiv till min Canon 70d för att filma med som har:
- zoom, typ nånstans 20-75 mm
- fast stor bländare, 2,8 gärna
- tyst autofokus

Vad letar jag då? Filmerna används främst i sociala medier och på min hemsida. Mycket viktigt med tyst autofokus.
Denna kan du leta efter. Dock inte helt ljudlös.

Denna är lite dyrare:
 
Senast ändrad:
Hej!
Om jag letar efter ett objektiv till min Canon 70d för att filma med som har:
- zoom, typ nånstans 20-75 mm
- fast stor bländare, 2,8 gärna
- tyst autofokus

Vad letar jag då? Filmerna används främst i sociala medier och på min hemsida. Mycket viktigt med tyst autofokus.
Om jag inte minns helt fel nu har 70D en mic-ingång.
En extern mikrofon kommer göra mycket mer för ljudet än ett tyst objektiv.
 
Du både minns och har rätt. Däremot saknar den hörlursuttag, så man kan inte omedelbart kontrollera hur ljudet är.
Det kan förstås ordnas genom att komplettera med en separat ljudinspelare.

För övrigt finns det "riktiga" videoobjektiv som någorlunda möter din specifikation, men då pratar vi priser som motsvarar en mindre ny bil.
 
70D har en finess som man inte hittar i alla kameror. Man kan välja digital zoom dvs beskärning vid filmning. Man får då full-HD utan uppskalning om man väljer det lägsta läget. Kan vara bra om man inte hinner byta objektiv (eller inte har ett längre) och behöver komma närmare. Skärpedjupet blir förstås längre men man kan inte få allt. Om jag inte missminner mig får man då strax över 3x crop (2,1x1,6) alltså drygt 3 gånger längre skenbar brännvidd. Och kvalitén blir riktigt bra med den tidens mått (2013-2014)
 
Du både minns och har rätt. Däremot saknar den hörlursuttag, så man kan inte omedelbart kontrollera hur ljudet är.
Det kan förstås ordnas genom att komplettera med en separat ljudinspelare.

För övrigt finns det "riktiga" videoobjektiv som någorlunda möter din specifikation, men då pratar vi priser som motsvarar en mindre ny bil.
Visst är det en nackdel med att inte kunna höra ljudet direkt, men så är det på många lite äldre kameror.
Vi valde mellan Canon EOS 70d och Sony Nex-5T då när båda var aktuella och valde till slut några Nex-5T för dess bättre lågljusegenskaper och sin möjlighet att använda ett större urval manuella objektiv för video, då saknade de ändå både mic-ingång och hörlursuttag.

Separata ljudinspelare är helt klart att föredra, men externa mickar gör stor skillnad både för att minska/slippa ljud från fokusmotorer, kamerahanteringen i övrigt och för en bättre ljudbild.

"Riktiga" videoobjektiv, jo det är en kostnad som kan få ens bankkonto att gråta, då var det skönt att vi klarade oss på mina gamla Minolta och M42 objektiv från 60- 80-talet när vi var ute och filmade, AF fungerade sällan på det vi gjorde, för andra fungerar det utmärkt.
 
70D har en finess som man inte hittar i alla kameror. Man kan välja digital zoom dvs beskärning vid filmning. Man får då full-HD utan uppskalning om man väljer det lägsta läget. Kan vara bra om man inte hinner byta objektiv (eller inte har ett längre) och behöver komma närmare. Skärpedjupet blir förstås längre men man kan inte få allt. Om jag inte missminner mig får man då strax över 3x crop (2,1x1,6) alltså drygt 3 gånger längre skenbar brännvidd. Och kvalitén blir riktigt bra med den tidens mått (2013-2014)

Jovars.....gamla Sony kameror hade det också, Clear image zoom tror jag dom kallade det. För det mesta totalsågade man den finessen, just för att den beskärde bara filmen eller bilderna, Sony förbättrade väl funktionen sedermera som sades vara lite annorlunda mot gängse andra val, så vissa såg det som användbart i bland. Var en del debatter som det alltid blev när Sony kom med sina lite annorlunda lösningar. Var inte 70D nästan den första kameran som hade full funktion som pekskärm också, Canon var tidiga med det, Dualpixel systemet blev på ropet också har jag för mig med 70D. PDM var väl ute och försökte fånga Tornseglare också med sin 70D har jag för mig, så för den tiden hade den mycket nytt.
 
Denna kan du leta efter. Dock inte helt ljudlös.

Denna är lite dyrare:
Det är det objektivet jag har idag men tycker att det låter väldigt mkt med fokus, men då är det kanske en mic som gäller istället? För annars är jag supernöjd med objektivet
 
Tack för svar! Jag har objektivet länkat här i tråden. Kanske ska jag köpa en mick istället, och se om det hjälper mig?
 
Tack för svar! Jag har objektivet länkat här i tråden. Kanske ska jag köpa en mick istället, och se om det hjälper mig?
Det beror på var du placerar den. En extern mikrofon ger bättre ljudkvalité, men sitter den monterad i tillbehörsskon (blixtskon) uppe på kameran kommer själva mikrofonen att sitta rakt ovanför objektivet. Om autofokus morrar då kommer du få motorljud (om än med bättre kvalité) inspelat i din film...

Såvida du inte filmar något som väsnas ännu mer, förstås.

Det finns givetvis en anledning till att många, så även jag, ofta kör med manuell fokusering och/eller mikrofonplacering en bit från kameran. Det sistnämnda kan kräva en dedikerad ljudtekniker vid filmandet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.