Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv , fåglar till Sony A6300

Produkter
(logga in för att koppla)

tagg50

Medlem
Bra Sony objektiv för Sony A6600 E-fattning för att fota fåglar typs och råd? Och vad är skillnad mellan 200
-600 eller 70-200 ,100-400 ??

Senast ändrad:
Om du tar sensorns längsta sträcka, diagonalen, som för FF är ca 43mm.
Den får du med Pytagoras sats...
Sen tar du brännvidden o dividerar med diagonalen, då får du förstoringsgraden.
200mm / 43 mm = drygt 4,5ggr förstoring.

Nu har väl din sensor en annan diagonal, så räkna ut den så vet du förstoringsgraden sen....

Bra Sony objektiv för Sony A6600 E-fattning för att fota fåglar typs och råd? Och vad är skillnad mellan 200
-600 eller 70-200 ,100-400 ??

Det är brännvidderna, dvs. hur långt(eller kort) du når med objektivet.

Sen är det ju såklart också skillnad i bildkvalité mellan objektiv.

Senast ändrad:
Om man ska fota fågel brukar man oftast vilja ha så mycket brännvidd som möjligt dvs så hög siffra som möjligt dvs som i din fråga 200-600.
Sonys 200-600 är ett alldeles utmärkt objektiv för fågelfoto.
Kanske inte lika skarpt som Sonys 70-200 eller 100-400 men å andra sidan en annan prisnivå.
70-200 är generellt enligt min uppfattning lite för kort brännvidd.
100-400 funkar definitivt för fågel speciell med a6600 med APSC cropsensor.
Det är svårt att säga vilket objektiv som är bäst. Det beror givetvis på vad man ska fota och hur långt ifrån man är.
Lycka till

Om man ska fota fågel brukar man oftast vilja ha så mycket brännvidd som möjligt dvs så hög siffra som möjligt dvs som i din fråga 200-600.
Sonys 200-600 är ett alldeles utmärkt objektiv för fågelfoto.
Kanske inte lika skarpt som Sonys 70-200 eller 100-400 men å andra sidan en annan prisnivå.
70-200 är generellt enligt min uppfattning lite för kort brännvidd.
100-400 funkar definitivt för fågel speciell med a6600 med APSC cropsensor.
Det är svårt att säga vilket objektiv som är bäst. Det beror givetvis på vad man ska fota och hur långt ifrån man är.
Lycka till
Ok. Undrar om Sonys Teleobjektiv 200-600 funkar på Sonys kamerahus A6600 utan telekonverter?

Vilken av de tre är Bäst?

Beror på vad du menar med "bäst".
Om du menar längst räckvidd så är det ju såklart 200-600.
Om du dock menar vilket som har bäst bildkvalité så vet jag inte då du inte angivit exakt vilka objektiv du pratar om. Sen har jag förvisso heller inte så stor koll på objektiv till Sony :p Dock brukar generellt sett större brännviddsomfång innebära sämre bildkvalité.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto