Annons

Objektiv dras ut / in

Produkter
(logga in för att koppla)

kavorka

Medlem
Jag har ett objektiv: "Nikon Nikkor AF-S DX 18-200/3,5-5,6 VR". Problemet är att när jag lutar objektivet neråt så dras objektivet ut till 200mm av sin egen tyngd. När jag lutar objektivet uppåt dras objektivet ihop till 18mm av sin egen tyngd. Finns det någon låsfunktion som man kan köpa till som tillbehör för detta. Åtminstone ett som låser fast objektivet när man är ute och går (så att det låses fast vid 18mm, men helst ett generellt lås).

Tacksam för hjälp!
/Pelle
 
Ett känt problem, som jag tror att Nikon rättat till i senare utgåvor av 18-200. Undrar om de inte bara ordnade en spärr för 18mm-läget?

Per.
 
Nu vet jag inte om det funkar i just det här fallet, men ett sätt att få saker att inte vrida sig så lätt är att trä en O-ring (en typ av gummipackning) som är lagom trång ö och låta den ligga i skarven där det snurrar, mellan zoomringen och något som inte rör sig alltså.

O-ringen ska ha en diameter som är kanske en cm mindre än zoomringens diameter, de finns att köpa där de säljer industrimaskiner, hydraulik och traktordelar.
 
Version 2.0 av samma objektiv eller ett hemmasnickrat lås med t.ex. ett par bitar självhäftande velcro.
 

Bilagor

  • 18-200.jpg
    18-200.jpg
    39.5 KB · Visningar: 496
Min blev så efter kanske någon veckas användning, när plasten skavts ner lite tror jag. Jag hörde av mig till Nikon som sade att det inte ingick i någon garanti och att det var ett känt problem.

Det är dock störande att jag måste ha den i kameraväskan, och kan inte tillfälligt bära den runt halsen då zoomen åker ut i ändläget.

Någon föreslog en O-ring, det kanske fungerar vad vet jag?
 
Det är tyvärr ett vanligt problem hos många objektiv. Nikon har erkänt att deras "äldre" version av 18-200 (den som du har) dras ut av sin egna vikt, men på den senare versionen så har de fixat det med ett lås vid 18 mm. Bilden som någon publicerade är alltså sann, det finns ett lås på den andra versionen.

//Hannes
 
Någon föreslog en O-ring, det kanske fungerar vad vet jag?

Om någon testar får ni gärna tala om hur det gick, jag har aldrig provat på ett objektiv men jag vet att det funkar på andra saker.

Det krävs att det finns ett lagom brett spår mellan zoomringen och resten som O-ringen kan ligga i så att den inte glider iväg.
 
En bred gummisnodd funkar skitbra och man får då dessutom justerbar tröghet genom att välja hur mycket av snodden som ska ligga an mot ringytan.
 
Bred, platt, gumiband borde kunna fungera.

Här är 12mm breda vita gummiband i olika ∅ storlekar. Svarta om de har är "snyggare".
http://shop.miniracingteknik.se/product_info.php/products_id/1252

Förövrigt har jag också samma problem med mitt 18-200, saknas lås knapp på den som tydligen nyare har rustats med. På fotospråk kallas det där föresten för "krypningar" har jag för mig.

Border mer kanske heta "irriterande krypningar", "obehagliga krypningar" :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.