Annons

Objektiv att fota ishockey/skidåkning med

Produkter
(logga in för att koppla)

resqual

Aktiv medlem
hejsan!
är ute efter ett bra och prisvärt objektiv som lämpar sig till att fota en hel del sport med, ex ishockey, skidåkning, fotboll och vattensporter.
har ett pristak på 10 000kr (kollat på en butik i staterna: B&H där min budget är runt 1300$ även där jag kommer inhandla linsen)

så behöver all tips i världen då jag inte tidigare fotat sporter.

//Victor

Ganska olika områden trots allt.
Några frågor. Vilket märke?
Skidåkningen, är det längd eller utförsåkning?

Om vi jämför tex fotboll och Hockey så kräver fotboll lite mer tele men behöver inte vara så ljusstarkt objektiv. Hockeyn klarar man sig nog med 200mm men ljusstark glugg behövs, i synnerhet om det är lägre division med sämre upplysta hallar.

Jag skulle satsa på en 70-200/2.8 utan IS/VR (mindre viktigt vid sport) för Hockeyn och släng på en 1.4x adapter när du fotar Fotboll.

Som StaffanW nämde här ovan. Jag har ett 70-200 2,8 som är perfekt för inomhushallar och kör med 1,4x extender när jag fotar fotboll. Fungerar utmärkt faktiskt. Har en DX kamera som förlänger med 1,5 så det ä'r absolut inga problem med att nå om man vet var man skall ställa sig på en fotbollsplan.

måste be om ursäkt, glömde nämna vilken kamera jag har.
sitter för närvarande med en Canon 550D.
angående sporterna så handlar det nog mest om utförsåkning och hockey. de andra sporterna kommer inte fotograferas lika ofta.

Med tanke på att 95 % av Sveriges ishallar har ruttet ljus så blir mitt förslag ett EF 70-200/2,8 för 11 995 kr hos Fotokungen. Det finns motsvarande som är billigare från Tamron och Sigma, men deras autofokus är inte lika snabb och snabb autofokus rekommenderas för ishockey (det kan dock vara så att den trånga sektorn kan vara din kamera och inte objektivet).

Utförsåkning är ofta i dagsljus och då är det inte så noga med ljuskänsligheten. Där kan man ofta sätta fokus på en port och klämma av när åkaren passerar så en snabb autofokus är inte lika viktig där.

Så om du har råd så köp EF 70-200/2,8 och om du vill ha ett billigare så kör på Sigmas motsvarande.

Hej, för hockey tycker jag att du ska överväga nån av de fasta kanongluggarna 85/1.8 eller 100/2. Jag har en 85/1.8 och jag har ofta kört den på f/2-f/2.5 i diverse småhallar med knepigt ljus. Håller du dig i hallar med fint ljus räcker f/2.8, men om du vill undvika ISO högre än 1600 så går det åt större bländare i många hallar. 85 mm är i kortaste laget om man håller till en bit upp på läktaren, men kan du komma nära så funkar det fint. Jag skulle dock föreslå 100 mm-varianten. (Jag vet inte hur 550D är på ISO3200 men min 500D vill jag helst inte köra högre än ISO 1600.) Nackdelen med den här varianten är såklart avsaknaden av zoom, men i övrigt har den flera fördelar: Bättre ljusstyrka, överlag bra optik, relativt små svarta objektiv istället för vit jätteklump och prislapp runt 4000. På beskrivningen "bra och prisvärt objektiv som lämpar sig till att fota en hel del sport med" passar de här två klockrent.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto