Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv 50mm nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

LindaSunshine

Aktiv medlem
Jag har bestämt mig för att köpa ett fast nikonobjektiv. Det ska vara 50mm (kan ju vara mer/mindre också). Vilket ska jag köpa? Jag vet att det finns ett som heter D och G och att G ska vara mycket bättre.
Fann detta på blocket: Nikon Nikkor E 50mm AIS f:1,8
vad betyder AIS?
Bildstabilisator vad heter den på nikon? Behöver jag det på ett sådant fast objektiv?
Har en nikon som är 2 år gammal kanske, vet inte hur det är med äldre objektiv och hur de passar.
Vill absolut ha auto fokus!
 
AIS är manuellt och går alltså bort enligt din önskan. I övrigt behöver vi veta vilken kameramodell du har, då D-modellen inte ger autofokus med alla kameror. Säkraste köpet torde vara 50/1,8 G som dessutom är mycket bra.
 
AF-S 50/1,8 G...punkt! Dvs exakt det du hittat. Det är närmast snuskigt prisvärt även nytt :)

Skickat från min XOOM 2 ME via Tapatalk 2
 
Man kan se det dom ett så kallat 'lens-cap-objektiv' ;-) Så litet och smidigt och billigt att det alltid kan sitta på huset 'som skydd'. Men ett extremt bra 'lens-cap-objektiv' B-)
 
AIS är manuellt och går alltså bort enligt din önskan. I övrigt behöver vi veta vilken kameramodell du har, då D-modellen inte ger autofokus med alla kameror. Säkraste köpet torde vara 50/1,8 G som dessutom är mycket bra.

Utifrån FS sitation så gäller ju definitivt G-versionen i första hand. Men med rätt kamera och rätt förväntningar är det lilla - och billiga - Series E-objektivet ett litet underverk tycker jag. 135 gr, billigt (köpte mitt för drygt 300 kr) superskarpt (om man sätter skärpan med MF), nära pannkaksstorlek och ett jättebra porträttobjektiv till Nikons mer avancerade DX-kameror.
 
Något jag verkligen upplever som bättre på G-versionen, jämfört med D-versionen, är bakgrundsoskärpan. Den kan ibland upplevas som lite "stressig" på sistnämnda versionen (som jag äger själv). Enda fördelarna med D-versionen är väl egentligen pris och storlek, men skillnaden på båda punkter är så pass liten att den bättre bildkvaliteten på G-versionen vinner, i mitt tycke :)

Summa summarum, du kan inte misslyckas med Nikons 50mm f/1.8G.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.