Annons

Objektiv 3/4 (olympus) - cannons

Produkter
(logga in för att koppla)

Stinget

Medlem
Lite snabba funderingar..

inte så inne på fattningarna på objektiven ännu..

Finns det adapterplatta så jag kan låna kompisens cannonobjektiv till en olympus e-400?
kommer resultaten bli sämre?

Tänkte i dag köpa mig en e-400 o det beror mycket på det tilltalande priset jag skulle få och smidigheten att kunan ta med den i mitt flygplan!

kom gärna med förslag o tips!

objektiv jag är ute efter är motsvarande 70-300 (35-150)

mvh s-i
 
Stinget skrev:
Finns det adapterplatta så jag kan låna kompisens cannonobjektiv till en olympus e-400?
kommer resultaten bli sämre?

Mig veterligen är Canon det enda märke det inte finns adapterringar till Olympus fourthirdsfattning.
Angående resultaten med lånad optik måste tilläggas att med adapterringar är du oftast hänvisad till manuell fokusering, vilkert inte är det lättaste med de små sökarna i fourthirdssystemet.

Tänkte i dag köpa mig en e-400 o det beror mycket på det tilltalande priset jag skulle få och smidigheten att kunan ta med den i mitt flygplan!

Så förbaskat stor skillnad är det ju inte på kamerorna. Canon 400D upplever jag tex nästan nättare än min E-500 (om än även lite klenare). Däremot blir ju optiken lite mindre med 2x förlängningsfaktor i Olympusen. Men tänk på att dessa 2x är mot småbildsstandarden, och att du bör jämföra detta mot Canon och Nikons digitalare med 1,5/1,6 x förlängningsfaktor. Då blir ju storleksskillnaden mot deras objektiv inte så farligt stor.
Men i ett litet flygplan kan ju varje intjänad millimeter vara viktig förstår jag.

/jer.
 
Canon har en elektriskt styrd bländare, den går inte att styra manuellt. Du skulle därför bara kunna använda objektiven på största bländaren med en (mekanisk) adapter av den typ som finns för andra tillverkares objektiv.

Eftersom Olympus 4/3 också är helelektronisk (om jag minns rätt) skulle det i teorin vara möjligt att göra någon form av anpassningselektronik, men jag har inte sett till något i den vägen ännu.

/Daniel
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.