Annons

Objektiv – bröllop

Produkter
(logga in för att koppla)

blom90

Aktiv medlem
Hej,

Jag ska gå över till fullformat och byta upp mig från min Nikon D7100 till en Nikon D750.

Nu undrar jag dock vilka/vilket objektiv ni tycker jag bör köpa?

På fritiden kommer jag fota en del landskapsbilder samt bröllop, medan jag i jobbet som marknadsassistent fotograferar mycket bilder åt hotell för sociala medier.

Jag kommer alltså göra en hel del "fotojournalist"-jobb.

De objektiven jag funderar på just nu är dessa tre:

Sigma 24/1,4 DG HSM (Art) för Nikon
Sigma 35/1,4 DG HSM (Art) för Nikon AF
Sigma EX 85/1,4 DG HSM till Nikon

Eller endast denna:

Nikon AF-S 24-70/2,8 G ED

Kommer ha kvar min Nikon D7100 ihop med mitt Sigma 50-150/1,8 och använda i kombination med min nya D750.

Stort tack på förhand! :)
 
24-70/2,8 från Tamron mycket bra och jmf med original, prisvärt.
Ett allroundobjektiv som man klarar sig mycket bra med.

Utöver det skulle jag tycka att någon form av teleobjektiv vore bra, varför inte en 70-200 zoom med ljusstyrka 2,8 eller 4,0 Med de två objektiverna täcker man in väldigt många olika situationer.

I annat fall ett kort teel typ 85, 100 eller 135 mm
 
24-70/2,8 från Tamron mycket bra och jmf med original, prisvärt.
Ett allroundobjektiv som man klarar sig mycket bra med.

Utöver det skulle jag tycka att någon form av teleobjektiv vore bra, varför inte en 70-200 zoom med ljusstyrka 2,8 eller 4,0 Med de två objektiverna täcker man in väldigt många olika situationer.

I annat fall ett kort teel typ 85, 100 eller 135 mm

Så jag ska skippa tanken på att köpa fasta gluggar? Tele kör jag på min D7100 där jag har ett 50-150/2.8 :)
 
Så jag ska skippa tanken på att köpa fasta gluggar? Tele kör jag på min D7100 där jag har ett 50-150/2.8 :)

det är ju helt upp till dej, för min del tycker jag att en 24-70/2,8 zoom är väldigt smidig att jobba med, samma lins på kameran under många olika situationer och utan att behöva byta mellan olika linser under exv pågående bröllop

fördelen med fast optik förutom mycket bra pressanda är ju den bättre ljusstyrkan men bländare 1,4 ger ju också ett mycket kort skärpedjup vilket förutsätter att man sätter skärpan spot on

har själv Sigmas 50/1,4 Art som jag använder inomhus vid exv mingelbilder i dåligt ljus där jag inte vill använda blixt, tar jag en mingelbild på två personer och sätter skärpan på ögat på den ena personen så måste de stå på exakt samma avstånd från kameran annars blir den ena personen oskarp på bländare 1,4

Jag hade gjort så här:
Om möjligt behåll din D7100 med din 50-150/2,8 och komplettera med en D750 och en Nikon eller Tamron 24-70/2,8 så täcker du alla tänkbara situationer under bröllopet samt att du har 2 kameror vilket är ett måste om en skulle gå sönder eller nåt.

24-70 linsen kan du väl använda på båda husen?
 
Jag kör själv D750 och mitt första objektiv var just Tamrons 24-70 2.8, med bildstabilisering. Det är ett MYCKET kompetent objektiv som låter dig hantera diverse situationer.

Ljusstarka fasta objektiv är guld värda när du tar porträttbilder; jag älskar min Nikon 85mm 1.4 och Sigma Art 50mm 1.4, men de är som sagt främst av värde när jag vill ta skarpa bilder på väldigt stor bländare, och med snygg bokeh. Landskap och bröllop vill du antagligen ha längre skärpedjup än du kan få med de största bländarna på de fasta objektiven. Jag vet inte riktigt vad du fotar åt hotellen, men om du behöver ha skärpedjup på med än några mm är stora bländare mindre viktigt där också.

En fördel med att börja med ett kompetent zoomobjektiv är också att du får chansen att upptäcka vilka brännvidder du jobbar mest med i praktiken. Jag hade inga tankar på att ta en massa porträtt när jag köpte kameran, men när jag utvecklades som fotograf så insåg jag snart att jag främst jobbade på 50-70mm, och ofta ville ha lite längre brännvidd och lite snyggare bokeh. Just bokeh är inte Tamronens främsta styrka.
 
Med bildstabiliseringen kan du jobba i sämre ljusförhållanden och i princip blir 2,8 med stabilisering och 1,4 jämställda i samma ljussituation med naturligt ljus.
tom att 2,8 kan handhållas med längre tider än 1,4.

Annars har Ola redan motiverat perfekt.

Skulle man sedan önska mer bokeh. Köp då just DEN brännvidden med 1,4.
 
Jag tycker att 85mm 1.4 på ena huset och en normal/vidvinkelzoom på det andra är en perfekt kombination för bröllop.
 
Stort tack för alla grymma svar! Det blir inte ett lätt beslut detta.. Nu upptäckte jag att Tamron har två fina objektiv i sina 35/1.8- och 85/1.8-objektiv. Gjorde inte saken enklare!

Någon som testat dessa två? Hur står de sig mot Sigma-objektiven?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.