Annons

Objektiv över 500 mm

Produkter
(logga in för att koppla)
Tja, Cyberphoto vill bara ha 119700:- för ett "Nikon AF 600/4,0 D AF-S IF-ED II". Det kanske duger? ;-)

Annars kan man ju pröva en Sigma 50-500, eller försöka hitta något begagnat. En 300 f4 + 2x TC kanske också är nåt att tänka på? Ett tredje alternativ är ett spegeltele.

Jag tror de flesta gluggarna >500mm är rätt dyra.

Kombinationen 300+x2 converter (=600mm) har jag använt till bilden " swimmin' parade" i mitt album "Ur en dialåda". Samma objektiv +2 st x2 convertrar + 1 1,6 converter = 1920 mm brännvidd ser du exempel på i samma album, "Sanningen om soluppgångar"
Us

Sonnaren skrev:
Kombinationen 300+x2 converter (=600mm) har jag använt till bilden " swimmin' parade" i mitt album "Ur en dialåda". Samma objektiv +2 st x2 convertrar + 1 1,6 converter = 1920 mm brännvidd ser du exempel på i samma album, "Sanningen om soluppgångar"
Us
Nej, inte 1920mm. Då skulle solen fylla upp nästa 3/4 av bildbredden. Baserat på solbredden var det ca 500mm brännvidd.

Är det inte så att jordens avstånd till solen varierar...

Då borde det vara ganska svårt att beräkna optikens brännvidd baserat på solens bredd.

Det kanske varierar litegrann, men knappast så mycket som 4ggr.

Det vill jag lova att det blir nog kallt eller varmat här på jorden isåfall, om vi skulle åka runt sådana banor.

Däremot ser det inte ut som om det skulle varit 1920 mm brännvidd i mina ögon heller. :)

Jag är inte helt säker. Vad tror ni om det där med bländaren? Ett objektiv med så många konvertrar har ju ganska liten största bländaröppning (orkar inte räkna).
Just det faktum att man ser solen som såpass isolerat rund borde väl tyda på rätt liten bländare. Det är kanske så att den sol man i normala fall ser till stor del är typ "överstrålning".

Det låter som en möjlig orsak...

Ibland så ser ju solen extremt liten ut, och ibland ser den extremt stor ut..kan ju ha nåt med det att göra.

Storleken påverkas väl av bländaren bara om solen inte är i fokus? Och då bara åt det större hållet?

Med ett 300/2.8 torde bländaren bli lite drygt 16.

Det blir alltmer ett mysterium. Jag skall göra om det vid tillfälle. Men helt klart är att tre konvertrar är minst en för mycket, snarare två kanske (eller egentligen tre....;-). )Exponeringstiden för solbilden är 1/60 sek. med bländare 5,6 på objektivet och en ljusstyrka på paketet på låt se....8, 11= en konverter sedan 16, 22 = två konvertrar och sedan den där underliga TC16 också, drygt ett steg...det blir något mindre än 32 det. Inget att rekommendera precis.....men jag skall behålla en Tc300, den andra blir så småningom till salu, jag har ett projekt på gång - när det nu blir tid till det.....men, månen är inblandad... :)).
Us

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar