Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv åkte i golvet, beter sig konstigt. Hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

nikkop

Medlem
Hallå,

Jag ställer en fråga åt en bekant då han inte är registrerad här och då vi är hemma hos mig för tillfället-.

Min kompis råkade nyss dra ner sitt Canon EF 50mm f/1.8 II i golvet av misstag (objektivet var inte fast i kameran)
För att kolla så att det fortfarande fungerar så kopplade han på det på kameran.

Här kommer detaljerna:
  • Objektivet fungerar men beter sig konstigt.
  • När han kör "Live-mode" och ska fotografera (inte filminspelning) så när det skiftar mellan ljusa och mörka källor, (t.ex. tittar ut genom ett fönster och sedan in på en vägg) så tickar bländaren till (precis som när man ändrar bländaren i filminspelningsläge). När detta händer så hackar även bilden till i "live-mode". Han kör fullt manuellt och varken bländaren, slutartiden eller ISO:n ändras då.
  • Detta har aldrig hänt förr
  • Detta händer inte om han inte kör live-mode, dvs om han inte använder LCD-displayen för att se vad han fotograferar. Då beter den sig som vanligt verkar det som.

Lite svårt att förklara men.
Vad kan ha hänt? Lite skumt tycker jag men han är så orolig att det är sönder nu, hahn har inte haft objektivet särskilt länge

Jag kan tillägga något som han just märkte, och det är att varken "klick/bländar-ljudet" eller "hacket" uppkommer när han rör kameran mellan fönstret och väggen OM han tryckar på slutarknappen (alltså inte fullt tryck för att fota, utan mellantrycket som t.ex. när man ska auto-focusa).

Kommit fram till ännu en sak!

Detta ljud och hack uppkommer när kameran i live mode vill ändra på ljusstyrkan så att det ser "naturligt" ut på LCD-displayen.
Dvs, även fast bilden kommer bli väldigt väldigt ljus (pga överexponering) så gör kameran i detta fall så man på LCD-displayen ser hur det ser ut ifall det hade varit en normal exponering.

Dvs, när kameran vill visa på LCD-displayen hur exponeringen egentligen ska vara (istället för hur den tillfälligt är) det är då klickljudet och hacket uppkommer. Denna funktionen är väl visserligen till för att man ska veta att man behöver ändra inställningar för att få en normalexponering.
(Genom att hålla ner slutarknappen så får man istället se den sanna exponeringen och då finns inte ovanstående problem)

Först och främst ska jag försöka se om man kan lösa detta, om inte, råkar ni veta hur man stänger av detta? Så att kameran inte försöker visa "normal/önskad-exponeringen" i LCD-Displayen utan den ska endast visa hur exponeringen faktiskt är.

Det rör sig som en Canon EOS 550D

Några idéer?

Tar gärna emot alla sorters tips.
Behöver ni mer detaljer? Fråga gärna.

Tack på förhand

Det här får jag säker skit av från de efterföljande kommentatorerna i forumet, men jaja....
Here goes.

Släng objektivet och köp nytt. Det tar mer tid att hålla på och ska ha reda på orsaker än att köpa ett nytt. Större delen av det där objektivet är plast och det går att få tag i för 700:-.

Lycka till.

Håller i stort med föregående talare men ni kanske kan kolla först om det finns någon drulleförsäkring som gäller.

Objektivet i fråga är vad jag vet, det plastigaste och ömtåligaste (och billigaste) objektivet på marknaden. Otroligt nog är det optiskt riktigt bra.
Man ska alltså undvika att tappa det i marken eftersom det inte håller...
Köp ett nytt, som sagt. Ge det till ett barn som kan plocka isär och leka med det.
Senast jag utlöste allrisken var självrisken 1000kr. Ingen bra ide alltså..

Stärker Min övertygelse om att det inte är nån ide att ha uv-filter på objektiven.

Släng objektivet och köp nytt. Det tar mer tid att hålla på och ska ha reda på orsaker än att köpa ett nytt. Större delen av det där objektivet är plast och det går att få tag i för 700:-.

Lycka till.

Håller i stort med föregående talare men ni kanske kan kolla först om det finns någon drulleförsäkring som gäller.

Objektivet i fråga är vad jag vet, det plastigaste och ömtåligaste (och billigaste) objektivet på marknaden. Otroligt nog är det optiskt riktigt bra.
Man ska alltså undvika att tappa det i marken eftersom det inte håller...
Köp ett nytt, som sagt. Ge det till ett barn som kan plocka isär och leka med det.
Senast jag utlöste allrisken var självrisken 1000kr. Ingen bra ide alltså..

Tack för svar, men:

Känns ganska onödigt att slänga ett objektiv för att en funktion inte fungerar riktigt som det ska. Det är inte så att jag är i väldigt stort behov av funktionen direkt (önskar hellre man kunde stänga av den om jag skulle vara ärlig).

Allt annat verkar fungera som det ska vad jag har märkt av hittils.

Dessutom är jag student så att impulsköpa något för 1000kr~ är inget man gör sådär en kväll bara :(

Råkar ni veta hur man stänger av den "funktionen" jag talade om? Att bländaren själv ställer om sig i "live-view" läget för att man ska få ett hum om hur bilden hade sett ut normalexponerad, men om man håller nere slutarknappen så får man se hur det faktiskt ser ut,

Tack på förhand

895:- på MM. Ingen idé att hålla på trixa och dona med det då du troligtvis inte kommer att få den lika som innan "tappet" se det som en parkeringsbot fast du får nåt på köpet också :)

Hallå,

Jag ställer en fråga åt en bekant då han inte är registrerad här och då vi är hemma hos mig för tillfället-.

Min kompis råkade nyss dra ner sitt Canon EF 50mm f/1.8 II i golvet av misstag (objektivet var inte fast i kameran)
För att kolla så att det fortfarande fungerar så kopplade han på det på kameran.

Här kommer detaljerna:
  • Objektivet fungerar men beter sig konstigt.
  • När han kör "Live-mode" och ska fotografera (inte filminspelning) så när det skiftar mellan ljusa och mörka källor, (t.ex. tittar ut genom ett fönster och sedan in på en vägg) så tickar bländaren till (precis som när man ändrar bländaren i filminspelningsläge). När detta händer så hackar även bilden till i "live-mode". Han kör fullt manuellt och varken bländaren, slutartiden eller ISO:n ändras då.
  • Detta har aldrig hänt förr
  • Detta händer inte om han inte kör live-mode, dvs om han inte använder LCD-displayen för att se vad han fotograferar. Då beter den sig som vanligt verkar det som.

Lite svårt att förklara men.
Vad kan ha hänt? Lite skumt tycker jag men han är så orolig att det är sönder nu, hahn har inte haft objektivet särskilt länge

Jag kan tillägga något som han just märkte, och det är att varken "klick/bländar-ljudet" eller "hacket" uppkommer när han rör kameran mellan fönstret och väggen OM han tryckar på slutarknappen (alltså inte fullt tryck för att fota, utan mellantrycket som t.ex. när man ska auto-focusa).

Kommit fram till ännu en sak!

Detta ljud och hack uppkommer när kameran i live mode vill ändra på ljusstyrkan så att det ser "naturligt" ut på LCD-displayen.
Dvs, även fast bilden kommer bli väldigt väldigt ljus (pga överexponering) så gör kameran i detta fall så man på LCD-displayen ser hur det ser ut ifall det hade varit en normal exponering.

Dvs, när kameran vill visa på LCD-displayen hur exponeringen egentligen ska vara (istället för hur den tillfälligt är) det är då klickljudet och hacket uppkommer. Denna funktionen är väl visserligen till för att man ska veta att man behöver ändra inställningar för att få en normalexponering.
(Genom att hålla ner slutarknappen så får man istället se den sanna exponeringen och då finns inte ovanstående problem)

Först och främst ska jag försöka se om man kan lösa detta, om inte, råkar ni veta hur man stänger av detta? Så att kameran inte försöker visa "normal/önskad-exponeringen" i LCD-Displayen utan den ska endast visa hur exponeringen faktiskt är.

Det rör sig som en Canon EOS 550D

Några idéer?

Tar gärna emot alla sorters tips.
Behöver ni mer detaljer? Fråga gärna.

Tack på förhand

Självrisk: 1500kr.

Reparation: C:a 1000kr men ingen garanti att det blir som nytt.

Objektivet är jättebilligt, köp ett nytt. Elelr varför inte ett begagnat?

Var glad för att du inte hade ett UV-filter på för 500kr.

Jag är inte säker på att jag riktigt förstår symptomen, men det låter som att bländarstyrningen som har pajat. I sådana fall hjälper det inte att stänga av någon funktion, utan det är bara att slänga och köpa nytt.

Möjligen kan ni ha det till att fota på största bländare endast, då bländarstyrningen inte behövs. Troligen är det även därför ni inte märker av problemet i "normalt" läge.

895:- på MM. Ingen idé att hålla på trixa och dona med det då du troligtvis inte kommer att få den lika som innan "tappet" se det som en parkeringsbot fast du får nåt på köpet också :)

Haha, så kan man väl också se på det :/

Självrisk: 1500kr.

Reparation: C:a 1000kr men ingen garanti att det blir som nytt.

Objektivet är jättebilligt, köp ett nytt. Elelr varför inte ett begagnat?

Var glad för att du inte hade ett UV-filter på för 500kr.

Tur i oturen kanske, men ändå surt för honom :/

Jag är inte säker på att jag riktigt förstår symptomen, men det låter som att bländarstyrningen som har pajat. I sådana fall hjälper det inte att stänga av någon funktion, utan det är bara att slänga och köpa nytt.

Möjligen kan ni ha det till att fota på största bländare endast, då bländarstyrningen inte behövs. Troligen är det även därför ni inte märker av problemet i "normalt" läge.

Alltså det är svårt att förklara symptomen, men vi märker bara av det när vi kör i manuellt läge och miljön byter ljusstyrka.

Du vet kanske (om du har en kamera med samma funktion?) att låt oss säga du står i ett rum med dålig belysning och har så pass dåliga inställningar tillfälligt att bilderna blir helt svarta? På våra kameror (vi har båda 550D) så om live-view är igång så visar LCD-Displayen hur det ser ut i "verkligheten", alltså inte bilden kommer bli (kolsvart eftersom dåliga inställnignar) utan hur bilden ser ut om jag hade haft normalexponering.

Då verkar det som om objektivet/kameran vill visa för LCD-displayen hur bilden ser ut om det hade varit normalexponering (om man håller ner slutarknappen så får man endast se den verkliga exponeringen och då finns inte problemet längre).

Vi är båda ganska nya inom foto så ganska svårt att förklara ^^

Men det var ju inte ditt objektiv?
"Min kompis råkade nyss dra ner sitt Canon EF 50mm f/1.8 II i golvet av misstag (objektivet var inte fast i kameran)"

Det var han som skrev meddelandet innan. Vad spelar det för roll om det var mitt eller hans?
Eller rättare sagt, jag skrev det åt honom medan han satt brevid.

Det kanske var kompisen som skrev sista inlägget?

Stämmer delvis, jag skrev åt honom medan han satt brevid, dock han har begett sig hemmåt för ett tag sedan :)

Låt oss säga manstår i ett rum med dålig belysning och har så pass dåliga inställningar tillfälligt att bilderna blir helt svarta?
På våra kameror (vi har båda 550D) så om live-view är igång så visar LCD-Displayen hur det ser ut i "verkligheten", alltså inte hur bilden kommer bli (kolsvart eftersom dåliga inställnignar) utan hur bilden ser ut om jag hade haft normalexponering.

Vad kallas denna funktion?

Men summeringsvis så verkar det som om problemet bara uppstår när man kör manuellt läge. Problemet verkar inte ha någon påverkan på själva fotografiet utan endast i live-view då objektivet ger ifrån sig ett "klick-ljud" (identiskt med bländaren) och bilden hackar till när det sker ljusförändringar.
Det påverkar dock inte i videoinspelningsläge.

Så kort och gott sagt så verkar det vara ett problem som inte påverkar själva fotografierna i sig utan endast live-view.

Hur bra klarar man sig utan live-view är frågan? :)

Lägger till att om objektivet fått sig en sådan smäll att mekaniken skadats så kan mycket väl linserna ha flyttats och decentrering uppstått så att bilderna blir mindre skarpa. Recentrering hos Canon utan försäkring kan kosta 3000:- då linserna måste flyttas och obkektivet testas om och om. Köp ett nytt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar