ANNONS
Annons

Objektets rättigheter?

Produkter
(logga in för att koppla)

ZuljiN

Aktiv medlem
Mjo, det e så här att jag har en kompis som en gång på sin skola blev tillfrågad om hon kunde ställa upp på en bild för en lite broschyr. Hon svarade ja, bilden togs och sedan trycktes den upp i sinnesjukt många upplagor som förstasida i en högskolekatalog. Även på internet har bilden florerat i samband med högskolan och det vi undrar är om hon bör få någon ersättning för detta? Missförstå mig inte, det här är ingen girig profitjakt utan bara ren och skär nyfikenhet. Har inte tänkt kräva någon på pengar utan vill bara vet hur sånt här fungerar i verkliga livet =)

Sånt där ska man ju ha skrivet avtal om hur fotografiet får användas och inte, annars står bara ord mot ord.

Men om de först säger att det bara är för en liten broschyr och sen använder den till avsevärt mycket mer så har de ju brutit det muntliga avtalet och har alltså begått ett lagbrott.

I sådant fall kan man (och bör man tycker jag) begära ersättning, helt klart.

Alltid trevlig att höra från dej Kim. =) Har följt dina inlägg här länge hehe. Jag ska framföra det till henne, eftersom jag inte är 100% invigd i situationen så vågar jag inte svära på vad som har sagts och av vem.

I Sverige har man inte rätt till sitt egna ansikte. Det är därför helt lagligt att göra trycksaker med människor som inte givit sitt medgivande. Att däremot använda människor i marknadsföringssyfte eller på internet kräver personens uttryckliga medgivande.

Mitt förslag är därför att ni kontaktar de ansvariga för broshyrerna och tar reda på deras syn på det. Är de helt oförstående skulle jag kontakta ett juridiskt ombud med kunskaper inom området för att förbereda en stämning.

//Erik

sagan skrev:
Tack, det värmer.

Så lite så.

xdork skrev:
I Sverige har man inte rätt till sitt egna ansikte. Det är därför helt lagligt att göra trycksaker med människor som inte givit sitt medgivande. Att däremot använda människor i marknadsföringssyfte eller på internet kräver personens uttryckliga medgivande.

Mitt förslag är därför att ni kontaktar de ansvariga för broshyrerna och tar reda på deras syn på det. Är de helt oförstående skulle jag kontakta ett juridiskt ombud med kunskaper inom området för att förbereda en stämning.

//Erik

Låter som att ni två är på samma våglängd. Som sagt, jag ska framföra detta och se hur hon ser på saken. Hon frågade mej om detta i förmiddags och jag vågade inte svara men här på FS får man alltid hjälp om man är trevlig. =) Är det någon annan som tycker annorlunda så får ni hemskt gärna bolla lite här, jag lyssnar.

xdork skrev:
Att däremot använda människor i marknadsföringssyfte eller på internet kräver personens uttryckliga medgivande.

Notera att lagen om namn och bild i reklam bara gäller näringsidkare. En statlig myndighet som t.ex. en högskola kan alltså plåta vem som helst och trycka upp kataloger som de vill, så länge de inte begår något annat brott (förtal, etc).

Internet är en annan femma.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar