Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objekt i en snäv färgskala - och gråkort

Produkter
(logga in för att koppla)

strixnebulosa

Aktiv medlem
Jag vill naturtroget fotografea saker som har en mycket liten färgskala. Tyvärr har det en tendens att förvilla kameran,för den är gjord för att motivet ska följa ett visst mönster i färgskalan.

Nu min fråga - finns det nåt gråkort man skulle kunna normera efter; ett kort som är mellangrått i hela det synliga området och helst lite utanför.

MVH
Stefan

Jag tror inte jag sett den någonstans i Sverige, enklast är kanske att maila en fråga till tillverkaren.

Jag vill naturtroget fotografea saker som har en mycket liten färgskala. Tyvärr har det en tendens att förvilla kameran,för den är gjord för att motivet ska följa ett visst mönster i färgskalan.

Nu min fråga - finns det nåt gråkort man skulle kunna normera efter; ett kort som är mellangrått i hela det synliga området och helst lite utanför.

MVH
Stefan

Det är nog det här du behöver:
http://www.qpcard.se/BizPart.aspx?tabId=31&catId=1&tci=100&prod=3&tci=102
Fungerar utmärkt om rätt färgåtergivning är prioriterat.

Hej,

Förmodligen är min syn oerhört dålig för jag har aldrig upplevt någon gul nyans i de korten som jag har.
Kan det vara så att det finns olika varianter på Kodaks kort? Jag köpte mitt för säkert 10 år sedan i en Kodakbutik.

Om det inte är så; hur mycket gult är det? Är det så mycket att vitbalanseringen blir fel?

Kodaks kort är gulgrått och inte lämpligt att vitbalansera mot.

Stefan

MVH,
Tobias

Hej,

Förmodligen är min syn oerhört dålig för jag har aldrig upplevt någon gul nyans i de korten som jag har.

Lägg ett riktigt grått kort, som tex ett QP-Card, på ett gråkort och du ser att Kodak-kortet faktiskt är grågult. Kommer medföra att bilderna är lite kallare.

Stefan

Hej,

Ok. Tack för infon! Jag skall införskaffa ett gråkort för vitbalansering och jämföra bilderna. Har aldrig reflekterat över detta innan men å andra sidan köptes det för ljusmätning.

MVH,
Tobbe

Lägg ett riktigt grått kort, som tex ett QP-Card, på ett gråkort och du ser att Kodak-kortet faktiskt är grågult. Kommer medföra att bilderna är lite kallare.
Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar