Annons

Obejtiv till Nikon av G typ

Produkter
(logga in för att koppla)

Kramer

Aktiv medlem
Varför sånt gnäll om de nya G modellerna till Nikon. De som inte du kan ställa in F värde manuellt. Men då kommer en motfråga. Vad skall du med den inställningen itll när du har allt i de nyare kamerorna?

Det är ju mycket smidigare och kostnaden sjunker när du inte har med F värdets inställningar på objektivet.
 
Nej, det är klart. Man kan ju kasta sina gamla kameror och köpa nya istället...

SÅ mycket billigare blir nog inte objektiven av att man fimpar den ganska enkla mekanik som krävs för en bländarring.

Och det är ju ingenting som blir smidigare av att skippa ringen. Skulle möjligen vara att Nikon slipper ett och annat supportsamtal från nybörjare som glömt att låsa bländaren på minsta öppning.
 
jimh skrev:
Och det är ju ingenting som blir smidigare av att skippa ringen.
Ska sanningen fram skulle jag faktiskt föredra att använda den vanliga bländaren. Jag kan fortfarande bli förvirrad i en tiondels sekund när jag ska ändra bländare, trots att jag använt det "nya" sättet i nåt år.
Men har man kört Nikon sedan 1987, så....
 
Men har man ingen kamera som kan köra de "gamla" systemen där man kan ändra manuellt. Har man tex som jag en Nikon F80 så spelar det ingen roll hur mycket du vrider och vänder. Det funkar enbart på ett läge och resten ställer man in i kameran. Visst håller jag med om att det är lönlöst att köra dessa i äldre kameror, rättare sagt...det går inte alls.

Fördelen är med dessa objektiv är att de utvecklar dem för fullt, inte mig emot. Jag som kör med mordenare hus.
 
Kramer skrev:
Fördelen är med dessa objektiv är att de utvecklar dem för fullt, inte mig emot. Jag som kör med mordenare hus.
Men hur får du det till en fördel? Vad är det de utvecklar för fullt och på vilket sätt är det tack vare att de tagit bort bländarringen?

Ser du det inte som en nackdel att du inte kan köpa ett begagnat (eller för den delen nytt) andrahus utan att behöva sträcka dig ner till ganska usla konsumenthus?

Det är ju inte så heller att det är jättegamla hus som inte klarar av G-objektiv. Jag har två Nikonhus, en F4 och en F70. F4 slutade säljas 1997 och F70 1998. Inget av dessa skulle duga som andrahus om objektivuppättningen innehöll G-objektiv. Då klarar ändå F4 av att fokusera med AF-S-objektiv. F90x såldes väl så sent som förra året och klarar inte av dessa objektiv. FM3A finns på marknaden nu och klarar inte G.

Jag tror att det skulle bli ramaskri om Canon ändrade sina objektiv så att de inte funkade med EOS 1N utan krävde EOS 1V utan att det fanns något tekniskt giltigt skäl bakom det.
 
Jag förstår inte dilemmat, jag gråter inte över att de utvecklar G objektiven, dessutom börjar de komma ut bättre och mer avancerade G modeller.

Jag tror som så här. Eftersom den digitala systemet utvecklas hela tiden kommer slutligen att de digitala systemkamerahusen att sjunka i pris (hoppas jag), och G modellerna är ju anpassade så de passa både de digitala och analoga systemkamerorna av nyare modeller. Jag hade en F60 innan och där passade den.

Jag är för G modellen, delvis av ren trots då folk sågar något de inte vet en j***a skvatt om. Jag bryr mig inte om statistik, eller mätningar. Jag bryr mig om hands on erfarenhet. Det är en stor skillnad.

Och slutnotis: Varför är det så förbannat illa beryktat me dsk konsumentobjektiv på detta forumet? Alla har inte råd med 50.000 kr objektiv om man inte har hunnit sätta sin fot i den marknaden. Man måste börja nånstans...och man skall inte behöva ha ett superdyrt system bara för att man skall vara bra.

Många fotografer kör med system som ingen skulle tänka sig idag, och de ta bättre bilder än de flesta av oss här på forumet gör.

Jag säger..upp till bevis. Om någon här kan bokstavligen bevisa skillnaden mellan ett "konsument" objektiv och ett "proffs" objektiv och inte manipulera bilerna. Samma ljus, samma inställningar och jag vill se skillnaden.

Då först...är jag nöjd.
Visst är det skillnad på objektiv och objektiv. Det är klart...annars skulle man inte ha så mycket att välja emellan.
 
Hands on!

Jag HAR erfarenhet av nuvarande G optik - och jag har inte mycket positivt att säga!

Den enda "fördelen" är att det är plastlinser, vilket gör optiken liten, smidig och lätt. Synd bara att det ger kvalité som motsvarar en engångskamera...

Jag tror iofs att själva typen har kommit för att stanna. Jag köpte det av skäl som redan nämnts i forumet...
* passar digitalt (="framtids säker")
* lätt & smidig
* snabb AF
* passar den nya systemkameran (analog F80)
* nikon borde ha en hög "lägsta nivå"

Tyvärr blev jag grymt besviken. Det är alltså helt okkej att en optik underexponerar flera steg och har skärpa som en engångskamera. Kan bara säga att ALDRIG MER köper jag en sån optik. Hitilts finns G bara i de lägre prisklasserna...

Själv ser jag det vare sig som något revolutionerande eller nåt negativt att ringen försvinner. I det fallet är jag tämligen neutral. Det är annorlunda helt enkelt. Det jag tycker är negativt är att kvaliteten tycks vara helt åt skogen.

G är ju iofs inte någon kvalitets klassning, utan en objektivfattning som passar digitalt. Än så länge återfinns dock G bara i de lägsta prisklasserna och baserat på mina erfarenheter och Nikon's eget uttalande så råder jag intresserade spekulanter att köpa en glugg från Tamron, Tokina, Sigma eller vad 17 som helst - utom just en Nikon G. Tills vidare åtminstone...

I takt med att fler objektiv kommer i G format, förhoppningsvis med bättre kvalitet, så lär jag säkert ompröva min åsikt, men tills vidare håller jag mig till äldre modeller med ring. De funkar dessutom på mitt gamla 801 hus.



MATTI: Hur många dåliga bilder vill du ha...? Jag har ett tiotal rullar som är helkassa innan jag accepterade att optiken faktiskt var så kass som den var (och lyckades övertala butiken om detsamma).
Fick låna en dyrare optik och det är en GRYM skillnad... Scannar gärna in några av bilderna som jag tog för att jämföra - UTAN att manipulera dem. De är tagna vid samma tillfälle, med exakt samma värden, med exakt samma program, med exakt samma hus, med exakt samma film, framkallade på exakt samma labb.

Jag VILL fortfarande inte tro att Nikon släpper ut så här dåliga grejer på marknaden, men bilderna visar en TYDLIG skillnad och beskedet från Nikon var alltså att "det här objektivet är inte bättre än så här".

Jag behöver väl knappast tillägga att andra objektiv på samma hus inte underexponerade bilderna med flera steg...?

Jag håller med dig om att vi alla inte har möjlighet att investera i "deluxe" objektiv, i synnerhet inte som glad amatör med många andra intressen i livet.

För min egen del så är jag nöjd med "mellanbra" objektiv, som är lite dyrare men ändå inte är i klass med "proffsobjektiven". För egen del köper jag gärna begagnat. Då får jag bra valuta för pengarna - även om det inte är det senaste.

Själv köpte jag ett begggat 28-105D-IF istället för den bedrövilga G zoomen. MYCKET bättre bildkvalitet men tack vare beggat så var det inte SÅ mycket dyrare...
 
Re: Hands on!

kejo skrev:
Än så länge återfinns dock G bara i de lägsta prisklasserna
Det finns och kommer G-objektiv i de högre prisklasserna också. 24-85 AF-S, 24-120 AF-S VR, 70-200 AF-S VR och 12-24 DX AF-S är de jag kommer på.
kejo skrev:
* passar digitalt (="framtids säker")
Det gör som sagt objektiv med bländarring också.

Vad gäller kvaliteten så låter det märkligt att de var så kassa. Jag har provat Nikons gamla billigaste normalobjektiv, 28-80 3.5-5.6, med bländarring och den var helt ok skärpemässigt. Riktigt bra för sitt pris. Det låter nästan som om du fått defekta grejer.
 
Defekta grejer

Jo, jag vill också gärna tro att optiken var defekt, men den var in på service och de gick igenom den. När den kom tillbaks fick jag alltså beskedet att optiken inte var bättre - vilket motsäger att den skulle vara defekt. Iofs underxponerade den inte lika mycket efter servicen, bara 0,5-1 steg... *suck*

Jag har också en 35-70mm "standard zoom" till 801:an. Även om det inte är världens bästa så är det en helt okkej glugg. Jag köpte därför G optiken för att jag trodde att Nikon ändå hade en "hög lägsta nivå", dvs att även deras billigare optik skulle hålla rimlig kvalité. Det gjorde den INTE.

Som sagt, för min del blev lösningen ett beggat objektiv, lite dyrare - mycket bättre. Trots att det inte är något extremt proffsobjektiv. (Nikkor 28-105D-IF)
 
Calle S skrev:
Ska sanningen fram skulle jag faktiskt föredra att använda den vanliga bländaren.

Jag har också plåtat med Nikon sedan 80-talet men saknar inte bländarringen på min enda G-glugg. Jag använder ändå alltid främre inmatningsratten för bländaren eftersom mina manuella inställningar ligger kvar då även när jag byter objektiv.

Annars ställer jag mig samma fråga som Jim - vad är egentligen vinsten med att ta bort bländarringen?
 
gors skrev:
Annars ställer jag mig samma fråga som Jim - vad är egentligen vinsten med att ta bort bländarringen?

Det måste väl helt klart vara en kostnadsfråga, åtminstone på dom billigare objektiven så kan ju Nikon tjäna en slant på att skippa en sån sak. Varje liten inbesparing kan ju bli mycket pengar i slutänden, många bäckar små...

Larsa
 
larsaz skrev:
Det måste väl helt klart vara en kostnadsfråga.

Du har förmodligen rätt. Fast G-objektiv finns ju i alla prisklasser. 70-200/2,8 VR kostar en bit över 20.000.

Å andra sidan funkar VR-funktionen bara med hus som också klarar sig utan bländarring. Så i VR-fallet kan jag begripa att G-lösningen verkar rimlig. Jag måste medge att jag uppskattar den nya, slimma designen på 70-200an, och om frånvaron av bländarring har något med det att göra ser jag saker och ting i ett lite annat ljus.
 
Ja Kalle & Matti

Man får vad man betalar för.

Matti: Jag förstår inte riktigt ditt resonemang runt Bländarringen.
Tycker du att den är i vägen?
 
Matti skrev:
Jag förstår inte dilemmat, jag gråter inte över att de utvecklar G objektiven, dessutom börjar de komma ut bättre och mer avancerade G modeller.

Och slutnotis: Varför är det så förbannat illa beryktat me dsk konsumentobjektiv på detta forumet? Alla har inte råd med 50.000 kr objektiv om man inte har hunnit sätta sin fot i den marknaden. Man måste börja nånstans...och man skall inte behöva ha ett superdyrt system bara för att man skall vara bra.

Fördelen med Nikon har tidigare varit att man kan hitta lite äldre hus med en helt annan kvalitet än dagens för en billig penning, men med alla funktioner man behöver, och bakåtkompatibiliteten har varit fullständig, vilket gjort det möjligt att hitta riktiga optik-fynd på begagnatmarknaden. Det är största anledningen till att jag valde Nikon, annars hade jag kanske kört Canon. Visst jag hade kunnat köra Canon och konsumentobjektiv, men varför när jag kan skaffa de bästa prylarna som fanns för 10 år sedan för mindre pengar?

Min 35/1,4 skulle kostat över 10K ny, köpte den för 2200kr. Min 400/3,5 skulle kostat 80K ny, köpte den för 15. Har också hittat en Tamron 90mm makro för 1000kr, 24/2 för 500kr, TC-14B för 1000kr och TC-300 för 1100kr! Det här är utrustning som gör att dåliga resultat bara beror på mig, vilket är skönt att veta, och gör man allt helt rätt blir resultatet grymt bra, även om det sällan händer...

Jag behövde spegeluppfällning för 400:an med stackade konvertrar (1120mm). Köpte en EL2 från 1978 för 670kr på Ebay i jättefint skick! Extremt välbyggd och trevlig kamera som låter för mycket, men annars har allt jag behöver (utom spot), inkl. spegeluppfällning. Enda moderna Nikon-alternativet är F5, och den är för dyr för mig.

Jag har tidigare inte reagerat särskilt negativt på G-objektiven, utan tänkt att det är väl bra om folk kan köpa ett billigt och fungerande objektiv till sin F60. Problemet är nu att även dyrare modeller kommer ut i G-utförande, vilket gör att Nikon i mitt tycke har övergett tanken med bakåtkompatibilitet, och därmed svikit miljoner gamla Nikon-användare. Terje brukar ha med sig en F5 och en F3. Köper han för många nya objektiv får han lägga F3:an på hyllan. Det kommer därmed att bli som med Canon, att en del fattiga entusiaster kör vidare med FD, medan de flesta nya köpare kör EOS +billig Sigma-zoom, och de med mera pengar EOS +L/IS-optik.

Kontentan av allt detta svammel är precis det du säger, att alla inte har 50000kr att lägga ut, utan måste börja någonstans. Jag föredrar att köpa avlagd proffsutrustning som tagit de flesta bilderna i National Geographic, för min begränsade budget, än att köpa nya plastplylar med extremt varierande optisk kvalitet för samma pengar.

Du tror ju inte på tester, så angående konsumentobjektiv är det väl inte lönt att hänvisa till MTF-tester? Dock håller jag med om att de inte säger allt, långtifrån, men man ser ändå tydliga tendenser. Vad gäller "hands on experience" så finns det massor av människor som redan jämfört. Eftersom jag hittills prioriterat optik framför skanner är det svårt att lägga upp exempel, men man märker en viss skillnad mellan alla mina fasta objektiv och det enda AF-objektivet jag har kvar, en 35-70 konsumentzoom, och den är ändå förhållandevis bra, med tanke på priset. Normalobjektiv och riktiga makro (t ex Tamron och Vivitar) kan vara riktigt bra trots lågt pris, men billiga superzoomar är det sällan. Därmed inte sagt att kvaliteten på optiken betyder allt för bilden! Helt klart skulle Mattias Klum prestera bättre bilder med en Vivitar-telezoom än jag med en Nikon AF-S 600/4, om vi gick ut tillsammans! ;-)

/Pontus
 
gors skrev:
Jag har också plåtat med Nikon sedan 80-talet men saknar inte bländarringen på min enda G-glugg. Jag använder ändå alltid främre inmatningsratten för bländaren eftersom mina manuella inställningar ligger kvar då även när jag byter objektiv.
Jag använder också främre ringen för bländare, det måste jag på D100, trots att det finns en "vanlig" bländarring på mina gluggar. Men det är inget problem, blir bara lite förvirrad ibland. Men det blir jag nog ganska lätt vad det än gäller.
 
Jag tycker INTE om Nikons nya G-objektiv men förstår varför de har gjort det.

Först tog de bort den mekaniska avläsningen i kamerahuset av inställt bländarvärde. Detta av kostnads- och tillförlitlighetsskäl. Funktionen består av en rörlig ring med en tapp som kopplar mot bländarringen. Ringen aktiverar en potentiometer med kolbana. Det analoga värdet läses av med en A/D-omvandlare som mikroprocessorn tolkar till ett bländarvärde. Denna anordning är lite komplicerad och därmed dyr jämfört med att endast kommunicera bländarvärden mellan kamerans och objektivets microprocessorer.

När sedan kamerahuset själv ställer in bländaren måste gamla objektiv mekaniskt ställas in på minsta bländare. Folk med tummen mitt i handen glömmer detta med felfunktion som följd.

G-objektiven blir lite billigare att tillverka men huvudskälet är det ovanstående. Pentax har börjat med samma sak med sina nya J-objektiv.

Nikons berömda kompabilitet är numera ett skämt. Manuella objektiv ger ingen ljusmätning med moderna hus och G-objektiv kan inte användas på äldre hus.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.