Annons

Obehag med anonymitet

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är det som jag menar...

Jag borde ha använt "värdehandling" eftersom jag inte menade en "riktig" värdehandling utan en uppgift som jag inte vill sprida lättvindigt eftersom det är en nyckel till mycket känslig information om mig och dig. Även om någon kan få tag på mitt personnummer via Skattemyndigheten är det i alla fall ett extra besvär.

Och sedan avseende Davids exempel, nog är det väl en ganska stor skillnad mellan FS och min läkare även om FS fyller ett stort "teraputiskt" behov:)

--jalle

opejo skrev:
Jag vet inte om jag har fel nu, men personmummret är ingen värdehandling, som jag förstår det så kan du om du har en persons namn och adress ringa skattemyndigheten och få dennes personnummer samtliga tio siffror.

Jag läste om det här i någon dagstidning för ett antal år sedan då det var frågan om att man var tvungen att skriva personnummer på busskort och liknande. Jag kan som sagt ha fel, kanske någon som vet?

Jessica_ skrev:
Hon har ett namn och det är jag. Om ni vill diskutera vad jag har sagt eller inte kan ni väl ställa frågan direkt till mig. Föresten är det här en gammal tråd och ingenting som jag känner för att diskutera. Jag har redan kollat upp detta med att fota minderåriga och har jag inget bevis så kan jag inte så mycket göra, tyvärr.
Ja, då sätter vi punkt för det här.

Mvh
//Jessica

Ber om ursäkt ,tycker forfarande att han ska polis anmälas om du var minderårig

lycka till med ditt Danska projekt

Sen en annan grej, men det kanske hör hemma i en annan tråd; Vad är minderårig? Under 15? 18?

The Ghost skrev:
Ber om ursäkt ,tycker forfarande att han ska polis anmälas om du var minderårig

Om jag var minderårig?

Men herregud, inte så, jag har inte varit med på några snuskbilder. Tror att du har läst mina inlägg lite slarvigt ;)

Jag var "bara" praktikant hos honom och såg att han hade massor av snuskbilder på sin dator (han visade dem stolt) på en massa tjejer i 13-års åldern och uppåt, nakna i obekväma ställningar...

Tyvärr så behöver man starka bevis för att kunna polisanmäla någon, och det har jag tyvärr inte. Jag trodde att det var olagligt att fota någon minderårig utan föräldrarnas tillåtelse, men det är tydligen något jag har tagit ur luften...

Ursäkten godtages! Lätt att läsa fel ibland :0)

Jessica_ skrev:
Helt okey! :0)

Föresten, funderar också på vad som räknas till minderårig. Men det borde väl vara under 18?

Mvh
//Jessica

Ja, men det finns minderårig och underårig, vet inte vilken skillnaden är.

För min del tycker jag nog att man skall räkna vid 15. Är man 16 eller 17 har jag fått för mig att man man kan fatta egna förnuftiga beslut. Trots allt var det inte så himla länge sedan man var där själv:).

Forslund skrev:
Ja, men det finns minderårig och underårig, vet inte vilken skillnaden är...

Underårig=under 18
Minderårig=under 15

Jag ser inget skäl att ha mer omfattande register över medlemmar.
Gillar inte alls tanken att ange personnummer och andra uppgifter.
Hur skall jag veta hur detta register hanteras, om FS säljs, vem ser till att mina uppgifter inte används för störande ändamål.

Senast ändrad:
Jessica_ skrev:
Tyvärr så behöver man starka bevis för att kunna polisanmäla någon, och det har jag tyvärr inte. Jag trodde att det var olagligt att fota någon minderårig utan föräldrarnas tillåtelse, men det är tydligen något jag har tagit ur luften...
Det är inte du som ska bevisa något. Du kan tipsa polisen annonymt om du vill. Jag tycker absolut att du ska tipsa polisen om detta. Pedofili ska aldrig accepteras.

Håkan_S skrev:
Det är inte du som ska bevisa något. Du kan tipsa polisen annonymt om du vill. Jag tycker absolut att du ska tipsa polisen om detta. Pedofili ska aldrig accepteras.

Mmm, jag var på gång ett tag. Sedan hände det en massa personliga saker och jag orkade helt enkelt inte. Det är lite jobbigt också, att bo i en liten stad där alla rykten florerar så snabbt. Om jag skulle lägga in en anonym anmälan så skulle det komma fram att det var jag. Speciellt nu när den här tråden har legat med bland de senaste foruminläggen ett bra tag. Tror att det är många ögon som har sett den vid det här laget...

Som det lät på mannen som jag pratade med (hos polisen) så är det inte heller olagligt att fota småflickor i 12-13 års ålder. Men problemet är att den här fotografen tvingar sig på folk, tror säkert att han har övertalat sina praktikanter att vara med. Jag var hos honom en dag och höll på att bryta ihop. Han skulle ha mig till att vara med på nakenbilder. En praktikant!

Jag har inte svårt att säga nej. Det har nog dock de 12, 13-åriga praktikanterna som han har annars.

Usch, blir illamående bara jag tänker på bilderna han visade mig. Stackars flickor! :/

Mvh
//Jessica

Jessica_ skrev:

Som det lät på mannen som jag pratade med (hos polisen) så är det inte heller olagligt att fota småflickor i 12-13 års ålder. Men problemet är att den här fotografen tvingar sig på folk, tror säkert att han har övertalat sina praktikanter att vara med. Jag var hos honom en dag och höll på att bryta ihop. Han skulle ha mig till att vara med på nakenbilder. En praktikant!
:/

Mvh
//Jessica

Kanske inte olagligt att fota dessa flickor men att försöka påtvinga praktikanter inkl dig till nakenfotografering är ju sexuell trakassering.
Det är alltid bra att anmäla, även om inget händer nu så finns din anmälan kvar ifall det uppstår något vid ett senare tillfälle.

Varför är det så farligt om vissa vet om att du anmält honom, det är ju inte du som gjort ngt fel?

Vill inte på ngt sätt säga vad du ska göra, framförde bara mina åsikter.

Om man ska peka ut nån för nåt den har gjort ska man nog se till att ha torrt på fötterna. Fotografen i det här fallet kanske är en skitstövel men han har ju tydligen inte gjort nåt olagligt oavsett vad man tycker om det. Å andra sidan kan man ju se det som att en konkurrent, Jessica, sprider rykten som med all säkerhet till slut kommer ut bland folk. Jag kan inte basera mina åsikter på en persons utsaga utan kräver nog bevis.

Dessutom tillhör jag dom som ömt vårdar rätten att vara anonym om man så önskar. Jag vet tre personer som inte använder sina riktiga namn här för att slippa behandlas som "företagsagenter". Alla har ett genuint fotointrese och vill slippa kopplas samman med sitt jobb privat.

fjalstal skrev:
Om man ska peka ut nån för nåt den har gjort ska man nog se till att ha torrt på fötterna. Fotografen i det här fallet kanske är en skitstövel men han har ju tydligen inte gjort nåt olagligt oavsett vad man tycker om det.

Håller med till fullo. Jag vill kunna stå för mina åsikter om jag gör en polisanmälan. Nog för att detta är en liten stad, och att han redan har ett dåligt rykte, men jag vill inte vara den som öppet för det vidare. Man vet aldrig. En vacker dag kanske det slår tillbaka på mig.
Han umgås juh i fotokretsar och jag vill inte vara den som snackar skit, då kanske jag får ett sådant rykte runtom mig.

Inte lätt eller enkelt det här :/

Jessica_ skrev:
En vacker dag kanske det slår tillbaka på mig.

Precis. Den där snuskpellen kanske går och blir frälst och tokreligiös och ändrar stil totalt över en natt. Folk glömmer saker fortare än man tror. Vad man däremot kan göra är att prata med skolan lite diskret och höra om dom vet vad han sysslar med.

Jessika, jag tycker nog att det hade varit riktigt om du hade gått till poisen med en annonym anmälan, om det nu är sant det du säger.
Att skriva dessa inlägg här på FS ställer ju kanske till det för oskyldiga fotografer i din stad och är väl snudd på förtal om nu någon kan identifiera personen med ledning av din info.

Har du rätt så ska det givetvis anmälas, har du inte torrt på fötterna så är det olyckligt att du skriver om det här.

Nu vet ju denna fotograf att du är upprörd över hans aktiviteter så du kan lika gärna anmäla honom om lagbrott förekommer.
ev annonymitet är nog förlorad redan.

stranden skrev:
Fast ibland verkar det inte som något händer, trots det. Jag vet att redaktionen inte enbart sitter med FS på heltid utan har liv vid sidan om, men så tidskrävande kan det ju ändå inte vara att bara antingen ta bort kontot, eller skicka uppmaning om ändring, eller så spärras kontot?

Vi gör så; vi har dock valt policyn att inte stänga av folk på studs om man inte skrivit sitt hela efternamn tex. Nyligen införde jag även en adminflagga så vi kan hålla reda på dem vi bett om att fixa till namnet, så de kan spärras om de nu vägrar inom viss tid - det har varit svårt med uppföljningen förut.

Men hur många här kör med till synes riktiga men felaktiga namn? Det vet vi inte. Och personnummer - ja det är inte så värst svårt att räkna ut kontrollsiffror till ett påhittat personnummer heller, om man nu verkligen vill. Så då det ändå inte garanterar att man inte kan köra anonym här, har vi tyckt att det inte ger så mycket extra att införa personnummerregistrering.

Något annat vi inte tillåte roch slår ner på är dubbel/trippelregistreringar - där har vi rätt bra spårningsmöjligheter för att detektera sådant.

Men, fortsätt tipsa oss om anonyma medlemmar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar