JalleS
Aktiv medlem
Det är det som jag menar...
Jag borde ha använt "värdehandling" eftersom jag inte menade en "riktig" värdehandling utan en uppgift som jag inte vill sprida lättvindigt eftersom det är en nyckel till mycket känslig information om mig och dig. Även om någon kan få tag på mitt personnummer via Skattemyndigheten är det i alla fall ett extra besvär.
Och sedan avseende Davids exempel, nog är det väl en ganska stor skillnad mellan FS och min läkare även om FS fyller ett stort "teraputiskt" behov
--jalle
Jag borde ha använt "värdehandling" eftersom jag inte menade en "riktig" värdehandling utan en uppgift som jag inte vill sprida lättvindigt eftersom det är en nyckel till mycket känslig information om mig och dig. Även om någon kan få tag på mitt personnummer via Skattemyndigheten är det i alla fall ett extra besvär.
Och sedan avseende Davids exempel, nog är det väl en ganska stor skillnad mellan FS och min läkare även om FS fyller ett stort "teraputiskt" behov
--jalle
opejo skrev:
Jag vet inte om jag har fel nu, men personmummret är ingen värdehandling, som jag förstår det så kan du om du har en persons namn och adress ringa skattemyndigheten och få dennes personnummer samtliga tio siffror.
Jag läste om det här i någon dagstidning för ett antal år sedan då det var frågan om att man var tvungen att skriva personnummer på busskort och liknande. Jag kan som sagt ha fel, kanske någon som vet?