Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Oaktiverat Premiere Elements 13

Produkter
(logga in för att koppla)
Tror jag börjar närma mig pudelns kärna. Har gjort ett antal variationer av installationer under dagen utan att det varit någon skillnad.
Sista (?) desperata försöket blev att installera en 32-bitsversion av programmet. Med min logik borde det gå eftersom OS:et tydligen kan jobba med både 32 och 64 bitar. Eller har jag missförstått något?

32-bitars program på 32-bitars OS, således. Bäddat för succé!
Eller inte: "This installer does not support installation on a 64-Bit Windows operating system. Please download the 64-Bit version of Premiere Elements."

Förstår dock inte hur jag ska tolka ovanstående felmeddelande.

Tror jag börjar närma mig pudelns kärna. Har gjort ett antal variationer av installationer under dagen utan att det varit någon skillnad.
Sista (?) desperata försöket blev att installera en 32-bitsversion av programmet. Med min logik borde det gå eftersom OS:et tydligen kan jobba med både 32 och 64 bitar. Eller har jag missförstått något?

32-bitars program på 32-bitars OS, således. Bäddat för succé!
Eller inte: "This installer does not support installation on a 64-Bit Windows operating system. Please download the 64-Bit version of Premiere Elements."

Förstår dock inte hur jag ska tolka ovanstående felmeddelande.

Hej

De betyder att du kör ett 64b OS och försöker installera ett program avsett för 32b. Har du installerat OS'et själv i efterhand ? Vad har du för maskinvara ?
En spec på din maskin skulle underlätta.

ThomasR

Det går alldeles utmärkt att köra 32-bitars program i 64-bitars Window i de allra flesta fall, men uppenbarligen vill inte Adobes installationsprogram gå med på detta (och jag tror inte problemet har med 32 eller 64 bitar att göra).

Testa att högerklicka på ikonen och välj Kör som administratör, kan behövas första gången man startar en del program. har du väl fått igång det en gång så skall du sedan kunna starta det normalt. /Frode

Det går alldeles utmärkt att köra 32-bitars program i 64-bitars Window i de allra flesta fall, men uppenbarligen vill inte Adobes installationsprogram gå med på detta (och jag tror inte problemet har med 32 eller 64 bitar att göra).

Då vore det ju intressant med en teori om vad det egentligen beror på.

Frode, jag har högerklickat både vid installation och körning utan att det förbättrat resultatet.

Hej

De betyder att du kör ett 64b OS och försöker installera ett program avsett för 32b. Har du installerat OS'et själv i efterhand ? Vad har du för maskinvara ?
En spec på din maskin skulle underlätta.

ThomasR

Jo, det första är jag klar över. Nu i varje fall.. ;)
Det innebär alltså också att OS:et kör 64-bitar hela tiden, och anpassar sig inte till 32 bitar beroende på program?

Men det är den sista meningen i felmeddelandet som gör mig konfunderad. Jag rekommenderas att ladda ner 64-bitsversionen av PRE 13. Men den finns ju på samma skiva, om än i en annan mapp.
Nästan så jag skulle vilja tolka det till att jag med ett 64-bitars OS försöker köra en 32-bitarsversion, precis som du säger. Dock med tillägget att maskinen inte hittar 64-bitarsversionen på egen hand, beroende på att den "utpekade" 64-bitarsversionen inte är på 64 bitar utan bara 32 bitar den också.

Skillnaden får jag det till är att installationsprogrammet som genererade ovanstående felmeddelande också är 32 bitar. Tidigare har jag kört med 64-bitarsversionen.

Nej, jag har inte installerat OS:et själv i efterhand. Ett urval av maskinvarans specifikation kommer här:

FilsystemNTFS
AMD E2-2000 APU with Radeon(tm) HD Graphics
Kärnor2 Trådar2 Familj71 Revision 512
Systemminne
Totalt fysiskt minne4,00 GB Maximalt kompatibelt minne8,00 GB
Moderkort Lenovo

Släpp det där med 32/64 bitar - det är inte problemet. Installationsprogrammet ska köras från roten på skivan, och det kommer själv välja rätt version (om det är vettigt gjort). Alla 32-bitarsprogram går att köra i 64-bitars operativsystem, men de går inte alltid att installera beroende på hur tillverkaren valt att göra sitt installationsprogram.

Varför ditt Elements inte fungerar vet jag inte, men jag kan garantera att du inte behöver hålla på med just det där med 64 eller 32 bitar.

Hej

Modell ? Chip set ?
Lenovo är fd IBM ;-) så de kan ju ha viss inverkan.
Gissar på nåt strul med drivrutin till nån komponent.
Har du Lenovo System update installerat ?

ThomasR

Får återkomma med svar på ovanstående frågor.

Tills dess kan ju den som vill fundera över varför jag efter första installationen fick upp välkomstskärmen från programmet. Det stod bara och tuggade då också, så någon större skillnad praktiskt sett var det inte.
Dock har jag ju inte senare lyckats få fram välkomstskärmen alls, så något tror jag det betyder i sammanhanget. Vore ju i så fall inte första gången som datorn "skyddar sig" mot dåligt fungerande drivrutiner genom att stänga av.

Hej

Modell ? Chip set ?
Lenovo är fd IBM ;-) så de kan ju ha viss inverkan.
Gissar på nåt strul med drivrutin till nån komponent.
Har du Lenovo System update installerat ?

ThomasR

Modell har jag lite svårt att få fram nu, och chipset vet jag inte hur jag får fram heller.
Den automatiska uppdateringen är installerad och igång.

Modellen är en B575e.
Chipsetet är jag ännu okunnig om, men googlar du på modellnamnet så kanske det framgår.

Inte lovande

Hej

Jag skulle göra en "leveransåterställning" sen börja med att ta bort alla "prova på" program som följer med å allt annat som inte är intressant, sen installera PE 13 å därefter uppdateringar.
Glöm inte att ta backup på alla filer du vill ha kvar ! Jobbigt visst, men hellre de än ett program som du betalat för men som inte fungerar.
Tillverkare har en viss förmåga att tillverka program som är "flaschiga" som tusan men har samma funktioner som redan finns i OS'et men där lite svårare att hitta å ställa in. Dom tar bara datorkraft å minne.
Typ IBM's "Battery manager"

Du kan ju först prova att ladda ner å köra CCleaner, ett bra program som rensar datorn både på onödiga filer å felaktiga registervärden.

ThomasR

Hej

Jag skulle göra en "leveransåterställning" sen börja med att ta bort alla "prova på" program som följer med å allt annat som inte är intressant, sen installera PE 13 å därefter uppdateringar.
Glöm inte att ta backup på alla filer du vill ha kvar ! Jobbigt visst, men hellre de än ett program som du betalat för men som inte fungerar.
Tillverkare har en viss förmåga att tillverka program som är "flaschiga" som tusan men har samma funktioner som redan finns i OS'et men där lite svårare att hitta å ställa in. Dom tar bara datorkraft å minne.
Typ IBM's "Battery manager"

Du kan ju först prova att ladda ner å köra CCleaner, ett bra program som rensar datorn både på onödiga filer å felaktiga registervärden.

ThomasR

Som jag skrivit tidigare så fungera mitt PE13 mycket dåligt och blir sämre för varje dag, nu går det inte att ladda in nya bilder. Jag har demoversioner av PS6, Bridge och LR5. Kan det vara så att de stör varandra och att det skulle hjälpa att "leveransåterställa"?

ThomasR

Nu har jag provat det också ett par gånger om utan att det lyckats bättre. Otroligt.

Har dessutom gjort en del uppdateringar av filer och jagat eventuella saknade drivrutiner. Men icke.

Det här är ju löjligt. Jag har i dag laddat ner en demoversion direkt från Adobes hemsida, och sedan aktiverat med mitt eget licensnummer och Adobe-ID. Inte fan funkar det bättre. Det är fortfarande bara stopp efter att jag accepterat licensavtalet.
Konstigt nog, när jag kollar i Aktivitetshanteraren, så går ett program i bakgrunden som heter Adobe Photoshop File Agent. Går och går förresten, det tar ingen processorkraft utan bara minne på 0,3 mb.

En annan eventuell felorsak jag funderat på är att om det här var en uppgraderingsversion (som jag köpt av misstag) så skulle det väl stå det i produktnamnet? Det gör det inte någonstans vad jag kan se.

Börjar ju likna en blogg det här.

Det var väl det jag kände på mig, ett så här stort, krångligt och mystiskt fel måste ju ha en enkel lösning.
Vet fortfarande inte exakt hur jag ska formulera varken problem eller lösning, men internetanslutningen verkar vara en del av problemet.

Av någon anledning försökte jag tidigare i eftermiddag att starta programmet igen, nästan bara för att få bekräftat att skiten inte fungerar. Eftersom jag just då inte hade någon internetanslutning till datorn så hoppade jag över aktiveringen. Och si, programmet hoppade i gång.

Jag har till och med upprepat starten (efter att ha bytt lokal och internetanslutning), nu hoppade programmet i gång direkt utan att fråga om aktivering. Aktiveringsdialogrutan hoppade upp senare, och när programmet efter några försök lyckades ansluta sig till internet så fungerar det nu också.

Och med det får jag tacka för allt engagemang i tråden.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto