Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

o-skärpa

Produkter
(logga in för att koppla)

axholm

Aktiv medlem
Jag har fortfarande problem med skärpan, här är 2st bilder som är tagna vid samma tillfälle och med samma inställning, den ena tycker jag är bättre än den andra, varför?
Förstår inte att det kan skilja så mycket, bilderna är precis som dom kommer ur kameran.
Ser ni vad jag gör för fel?
 

Bilagor

  • bättre.jpg
    bättre.jpg
    109.7 KB · Visningar: 262
  • suddig.jpg
    suddig.jpg
    120.4 KB · Visningar: 242
Om jag förstår din fråga rätt så är det för att du använder flera AF punkter som låser på det som ligger närmast kameran. I den nedre bilden är fågeln en bit in bland bladen. Prova att använda en fokuspunkt på det du vill ha i skärpa eller finjustera manuellt, för det är inte säkert att man med en punkt kan låsa på motivet utan även den påverkas av förgrunden
 
Håller med "pdahlen" använde en focus punkt.
Det kan även vara lättare att separera AF från avtryckaren, då kan man
fokusera & slippa att fokus ändrar sig när man trycker ner avtryckaren för att ta en bild.
Det ger även möjlighet att komponera om bilden med bibehållen fokus.
 
Problemet är att jag har en fokuspunkt, använder den i mitten.
Testade i går på en fjäder som jag har hängt upp i en buske, ca 10 meter,
Olika tider, olika blandare, ett sigma 170-500, ett canon 70-200 l-objektiv,
Inte en riktigt skarp bild.
 
Sätt upp en sedel på en vägg och fotografera den med en tid som utesluter rörelseoskärpa, så kan man från det se om den sätter skärpa rätt. Jämför med en bild tagen med live-view för den mäter AF på ett annat sätt. Vilken kamera har du, någon som har möjlighet för finjustering av fokus?
 
Har provat som du sa, fast satt kameran på stativet.
Det ser ut att vara jag som skakar + att jag måste ha högre blandare.
 
Har provat som du sa, fast satt kameran på stativet.
Det ser ut att vara jag som skakar + att jag måste ha högre blandare.

Har du testat samma motiv med & utan stativ?

När jag testar skärpan & focus brukar jag göra följande.

1: använda stativ
2: använda en slutartid som är kort
3: Använda spegeluppfällning (brukar vänta ca 5sec efter spegeln är uppfälld innan jag tar bilden)
4: använda fjärrutlösare
 
OK, hade kort tid, stativ och fjärr, har inte testat med spegeln(vet inte hur man gör,får läsa på)
Jag var ut en stund i kväll och tog några kort på en and, stöd mot ett träd.
Hade F6.44, F9,93 och F12.88, 9.93 verkar bli mycket skarpare äm dom övriga, brukar det vara så?
Tiderna var 1/395, 1/166 och 1/99. iso 200 500mm.
 

Bilagor

  • f6.44.jpg
    f6.44.jpg
    46.8 KB · Visningar: 103
  • f9.93.jpg
    f9.93.jpg
    52 KB · Visningar: 99
  • f12.88.jpg
    f12.88.jpg
    51.7 KB · Visningar: 101
Det var en udda skala på siffrorna, rätt orimlig så något låter fel på siffrorna. För 500mm ska du helst lika på 1/750 eller kortare vid handhållet och 1/500 med stöd för att minimera rörelseoskärpa, men kortare kan gå.
 
Dessutom ser vattnet betydligt skarpare ut framför bryggan än bakom så det är nog en hel del framfokus.
 
Hej Jan!
För att få skarpa bilder handhållet på 500mm krävs relativt kort slutartid, lite beroende på om objektivet är stabiliserat eller ej. Sannolikt minst 1/500s tumregel brukar vara 1/brännvidden på objektivet. Själv använder jag för det mest 1/800s trots att mitt objektiv är stabiliserat. De flesta objektiv har ett område där de har max skärpa..brukar ligga mellan bländare 7-9 dvs de flesta får lite bättre skärpa nedbländade ett eller 2 steg
Hälsningar Marie
 
Hej Jan!
För att få skarpa bilder handhållet på 500mm krävs relativt kort slutartid, lite beroende på om objektivet är stabiliserat eller ej. Sannolikt minst 1/500s tumregel brukar vara 1/brännvidden på objektivet. Själv använder jag för det mest 1/800s trots att mitt objektiv är stabiliserat. De flesta objektiv har ett område där de har max skärpa..brukar ligga mellan bländare 7-9 dvs de flesta får lite bättre skärpa nedbländade ett eller 2 steg
Hälsningar Marie

Den regeln är verkligen bara en tumregel och gäller för FX. På DX blir det en crop faktor ggr snabbare. Men för mig verkar det som att vid längre än 300 mm så är det ännu snabbare slutartider som gäller. 500 mm på DX är tufft att fota med tycker jag.
 
Hmm, vad ska jag göra? Jag har en 650d idag, ska jag byta till en bättre kamera som inte brusar så tidigt och har möjlighet av Focus justering.
Eller köpa ett objektiv med stabilisering.
Nu hade jag iso200, vilket inte var meningen, men tycker det börjar brusa över 800.
 
Kameran bör absolut inte vara något problem utan jag tycker mest det ser ut som om du inte har koll på alla inställningarna. Dina underliga bländare och slutartider tolkar jag som att du har någon form av automatik som kanske inte är helt lämplig för just detta ändamål.

Objektiven känner jag inte till men de är troligen tillräckligt bra för att få skapliga bilder.

Först och främst bör du få koll på slutartiderna. Jag går nästan aldrig under 1/1000 dels sekund på handhållet 600 mm (dx) vilket skall jämföras med 900 mm fullformat. Vid riktigt bra ljus kan jag ibland komma upp i 1/2000 s vilket ger lite marginaler för ens skakningar.

ISO 800 bör inte vara något problem och vid behov kan du välja 1600 och brusreducera lite i efterhand.

Bländare? Börja med största och blända ner 1-2 steg om ljuset räcker för detta utan att ISO blir allt för hör eller slutartiden.

Autofokus med flera fokuspunkter kan ställa till problem. Välj alltid en punkt om det är motiv som är stilla eller långsamma. Flygande fåglar kan kräva lite fler fokuspunkter.

Stativ är alltid bra och kan göra att du kan klara dig på 1/500s eller kanske 1/250s. Men detta försutsätter även att motivet inte rör sig.

När du har full koll på kamerans inställningar och ändå inte får ok bilder rekommenderar jag dig i första hand att byta ditt 170-500 till ett nyare t.ex. Nikons 200-500. Ny kamera tror jag inte kommer att göra dig så mycket nöjdare.
 
När du har full koll på kamerans inställningar och ändå inte får ok bilder rekommenderar jag dig i första hand att byta ditt 170-500 till ett nyare t.ex. Nikons 200-500. Ny kamera tror jag inte kommer att göra dig så mycket nöjdare.

Ett Nikon objektiv är ingen lösning för TS då han använder Canon. Men Nikons 200-500 är ett riktigt bra & prisvärt objektiv.
 
OK, hade kort tid, stativ och fjärr, har inte testat med spegeln(vet inte hur man gör,får läsa på)
Jag var ut en stund i kväll och tog några kort på en and, stöd mot ett träd.
Hade F6.44, F9,93 och F12.88, 9.93 verkar bli mycket skarpare äm dom övriga, brukar det vara så?
Tiderna var 1/395, 1/166 och 1/99. iso 200 500mm.

Du får gärna förklara dina konstiga värden var dom kommer ifrån blir inte klok på dessa?

Vilket läge hade du kameran i när du fotade ?
 
Jag hade kameran i m läget, att värdera är konstiga beror troligen på att jag hade 200iso(hade använt litet objektiv och ställde inte om) jag bara ville testa olika blän
dare, körde från största öppning till12.
Är det bländaren eller tiden som gör att det är skarpt?
 
Jag hade kameran i m läget, att värdera är konstiga beror troligen på att jag hade 200iso(hade använt litet objektiv och ställde inte om) jag bara ville testa olika blän
dare, körde från största öppning till12.
Är det bländaren eller tiden som gör att det är skarpt?

Bländaren gör skärpedjupet alltså i djupled hur mycket som är skarpt framåt & bakåt från focuspunkten.
Man brukar oftast få bättre skärpa när man bländar ner ett eller ett par steg.

Slutartiden måste du ha tillräckligt hög i förhållande till aktuell brännvidd & i ditt fall som har en APS-C sensor räkna in crop faktorn på Canons APS-C som är 1,6.

Så ta aktuell brännvidd* 1,6 välj sedan närmsta högre slutartid så borde du vara hyfsat på säkra sidan.
Det är ingen nackdel att välja snabbare slutartid om du har ljus så det räcker.

Dock har jag aldrig sett dessa konstiga värden du anger på dom Canon hus jag använt ser det ut på följande sätt.

Slutartid från 1/100 & uppåt

1/100
1/125
1/160
1/200
1/250
1/320
1/400
1/500
1/640
1/800
1/1000
1/1250
1/1600
1/2000
1/2500
1/3200
1/4000
1/5000
1/6400
1/8000

Bländare beroende på objektiv men från f/1.8 i detta fallet

f/1,8
f/2.0
f/2.2
f/2.5
f/2.8
f/3.2
f/3.5
f/4.0
f/4.5
f/5.0
f/5.6
f/6.3
f/7.1
f/8.0
f/9.0
f/10
f/11
f/13
f/14
f/16
f/18
f/20
f/22
 
Ok då förstår jag, värderna skrev jag av programmet som jag öppnar bilderna i, FastStone.
Ska vara,6,3 1/400, 10 1/160 och 13 1/100 enligt det andra programmet.
Så när jag inte får skarpt på 6,3 så ligger focus fel?
Eller att jag skakar?
 
Så när jag inte får skarpt på 6,3 så ligger focus fel?
Eller att jag skakar?

Eller att fokus hamnat på fel ställe.

Du behöver utesluta en sak i taget. Stativ hjälper på många sätt. 500 mm på DX är tufft. Du kan t.o.m. behöva snabbare slutartid än 1/2000 för att få riktigt skarpa bilder handhållet. Därför är stativ eller bra support viktigt, men 500 mm ställer också höga krav på detta.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar