Annons

Nytta av gamla blixten?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kacela

Medlem
Jag har uppgraderat min fotoutrustning med en Canon 550d. Tyvärr visade det sig att min gamla blixt, Sigma EF-500 DG super, inte var speciellt kompatibel. Således har en Canonblixt införskaffats, men nu står jag här med den gamla över. Kan man använda den som slavblixt när man är i studio? Vad behöver man i så fall köpa till? Jag har nytta av bättre studioljus, så en slavblixt skulle vara perfekt, däremot har jag ingen susning om vad det krävs för utrustning för att få det att fungera.

Så, kan jag göra något vettigt med "gamlingen" eller är det bara att kränga den vidare till bättre behövande?
 
Jag har uppgraderat min fotoutrustning med en Canon 550d. Tyvärr visade det sig att min gamla blixt, Sigma EF-500 DG super, inte var speciellt kompatibel. Således har en Canonblixt införskaffats, men nu står jag här med den gamla över. Kan man använda den som slavblixt när man är i studio? Vad behöver man i så fall köpa till? Jag har nytta av bättre studioljus, så en slavblixt skulle vara perfekt, däremot har jag ingen susning om vad det krävs för utrustning för att få det att fungera.

Så, kan jag göra något vettigt med "gamlingen" eller är det bara att kränga den vidare till bättre behövande?

Såvitt jag vet har den blixten slavfunktion, kolla manualen hur du ska ställa in. Det är sannolikt att du måste köra på M-läge i din nya blixt (ej TTL), annars kommer förblixten att lösa ut slaven i förtid med mörka bilder som resultat.
 
Jag hade samma "problem" med mina två Sigmablixtar till EOS 7D.
Nu har jag sålt dem. Visst kan man använda dem manuellt som studioblixtar men jag tycker att ETTL-automatiken är värdefull.

Det finns ett par Nissin-blixtar som är billigare alternativ än Canon original som man kan tänka på.

Prova att använda den som slav. Masterblixten ska styras manuellt och inte tända någon förblixt.
 
Tusen tack för hjälpen!

Då verkar det ju som om jag kan prova mig fram utan att lägga ut extra pengar. Hur ofta händer det? :) Det blir till att studera manualerna till bägge blixtarna så ska jag se om jag får någon rätsida på det. Jag misstänker att slanten jag kan få för blixten inte är så stor, så det kanske är värt att få mickla lite med inställningarna om den går att använda.
 
Jag har också 500 Super. Gillar den jättemycket. Använder den dock bara som slav, på tre olika sätt.

Antingen utomhus , då med mina Cactus V4 radiosändare, eller som hårljus i hemmastudion, men då ljuset har svårt att nå ända upp där blixten ligger gömd ( med sin egen fotocell nedåt av olika skäl ) skaffade jag en liten 150 kronors fotocell jag kan sätt på blixten för att trigga den med ljus, eller använda den inbyggda slavtändaren.

När du går iegnom menyerna ( Mode trycks flera gånger ) stannar du när SL dyker upp andra gången ( finns två lägen för slavfunktion ). För att ändra styrkan,tryck på Select ( två gånger så kommer man dit ).
 
Nu har jag testat, utan instruktionsböckerna (tack, Per E!), och det funkar utmärkt att använda Sigman som slav. Nu ska jag bara lära mig att rikta ljuset bättre, men där är det ju verkligen trial and error som gäller.

Här är ett av testkorten med Sigman som slav. Jag har två reflektorparaplyer som jag använde till blixtarna. Jag har alltså även masterblixen fristående vid sidan av här. På höger sida behöver blixten ställas ner, men finns det andra tips på hur jag ljussätter bäst? Jag tycker ljussättningen är svår att få till, men jag är glad att jag nu åtminstone slipper ljuset rakt på eller en massa skuggor.
 

Bilagor

  • IMG_2684.jpg
    IMG_2684.jpg
    20.3 KB · Visningar: 233
Nu har jag testat, utan instruktionsböckerna (tack, Per E!), och det funkar utmärkt att använda Sigman som slav. Nu ska jag bara lära mig att rikta ljuset bättre, men där är det ju verkligen trial and error som gäller.

Här är ett av testkorten med Sigman som slav. Jag har två reflektorparaplyer som jag använde till blixtarna. Jag har alltså även masterblixen fristående vid sidan av här. På höger sida behöver blixten ställas ner, men finns det andra tips på hur jag ljussätter bäst? Jag tycker ljussättningen är svår att få till, men jag är glad att jag nu åtminstone slipper ljuset rakt på eller en massa skuggor.

Du har möjligen lite för snabb slutartid eftersom bilden är mörk i underkanten. I de flesta fall bör man inte gå över 1/200 - 1/250 sek.
 
Hur man ska sätta ljuset beror ju alltid på hur man vill att det ska se ut, som exempel är bilden nedan ljussatt med två blixtar med softboxar på vardera sida, lite uppifrån. Ungefär samma styrka på bägge.
 

Bilagor

  • Pixie.jpg
    Pixie.jpg
    67.2 KB · Visningar: 243
Det ligger nog mycket i det. Om jag ställer ner även slaven och ökar slutartiden borde jag få ett jämnare ljus, utan att det ljusa blir utfrätt.

Tack för tipset.
 
Då är det med största sannolikhet en jaktcocker. Dvs en cocker spaniel avlad med jaktduglighet som prio ett. Den var kalasfin!
 
Jag har uppgraderat min fotoutrustning med en Canon 550d. Tyvärr visade det sig att min gamla blixt, Sigma EF-500 DG super, inte var speciellt kompatibel. Således har en Canonblixt införskaffats, men nu står jag här med den gamla över. Kan man använda den som slavblixt när man är i studio? Vad behöver man i så fall köpa till? Jag har nytta av bättre studioljus, så en slavblixt skulle vara perfekt, däremot har jag ingen susning om vad det krävs för utrustning för att få det att fungera.

Så, kan jag göra något vettigt med "gamlingen" eller är det bara att kränga den vidare till bättre behövande?

Vad är det för funktioner som inte fungerar tillsammans med 550?

Har precis fått igång min EF-500 (bytte trasig fot) Det verkar som allt fungerar utmärkt tillsammans förutom möjligen att den inte zoomar med i framåtriktat läge. Använder den med min EOS 500D.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.