Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nytt telezoom

Produkter
(logga in för att koppla)

HBKbruden

Aktiv medlem
Hej! Jag står nu i en fundering inför vintern att införskaffa ett nytt ljusstarkt telezoom till min Pentax K10D. Frågan är vad man ska välja? Fotograferar inom hästsporten och nu när vintern närmar sig blir det mycket bilder i ridhus. Idag har jag ett sigma 70-300 4,5-5.6 och det kommer inte att räcka till.

Tamron AF 70-200/2,8 Di IF Macro till Pentax AF
Sigma EX 70-200/2,8 II APO HSM DG Macro till Pentax AF

Pentax SMC-DA* 60-250/4 ED (IF) SDM
(Beräknas in i mitten av december, vad kommer priset ligga på tror ni?) Räcker 4 tror ni?

Några andra förslag. Tack i förhand
 
Hej, jag har inga åsikter om objektiven men däremot mycket nyfiken att veta mer om dina försök att fota i ridhus.
Jag har två kameror, en Olympus UZ560 med 2,8 och en Sony A200 med 3,5

Olympusen tål knappt ISO200 och man får kassa bilder trots stor bländare. Sonyn tål hyggligt ISO800 men iom den högre bländaren har jag inte ens försökt (ännu). Ska försöka i höst igen.

Vore mycket kul att veta mer om dina försök, Kanske efter du köpt nytt objektiv.

Men i ridhus, varför inte försöka med ett fast 50mm med 1,4 eller 1,8 ?
 
MattiasBredberg skrev:
Hej, jag har inga åsikter om objektiven men däremot mycket nyfiken att veta mer om dina försök att fota i ridhus.
Jag har två kameror, en Olympus UZ560 med 2,8 och en Sony A200 med 3,5

Olympusen tål knappt ISO200 och man får kassa bilder trots stor bländare. Sonyn tål hyggligt ISO800 men iom den högre bländaren har jag inte ens försökt (ännu). Ska försöka i höst igen.

Vore mycket kul att veta mer om dina försök, Kanske efter du köpt nytt objektiv.

Men i ridhus, varför inte försöka med ett fast 50mm med 1,4 eller 1,8 ?

Jag har en del kort från ridhus, med 3,5 och visst det blir godkända bilder om det är ett ljust ridhus. Min kamera, pentax K10D tål relativt hög ISO vet bara inte vad jag använt på dem bilderna jag tagit. Nej jag har haft den funderingen, men samtidigt vet man aldig hur nära man kan komma. men ska inhandla ett 1,4 till hästpoträtt. Idag har jag bara kitet och sigmantelet. Jag hoppas jag kan inhandla ett nytt nu efter att lönen kommit. Jag är bara osäker på vilket.
 
Hej, jag har nyss invensterat ett Sigma EX 70-200/2,8 II APO HSM DG Macro och är väldigt nöjd med det objektivet.
Med tanke på att du ska fota ridning innomhus på vintern så tror jag att du skulle uppskatta ljusstyrka hos sigmat väldigt mycket.
Även Tamron har samma ljusstyrka men jag har ingen erfatenhet av det objektivet.
 
Occe skrev:
Hej, jag har nyss invensterat ett Sigma EX 70-200/2,8 II APO HSM DG Macro och är väldigt nöjd med det objektivet.
Med tanke på att du ska fota ridning innomhus på vintern så tror jag att du skulle uppskatta ljusstyrka hos sigmat väldigt mycket.
Även Tamron har samma ljusstyrka men jag har ingen erfatenhet av det objektivet.

Tack för svar! Det lutar mest åt sigmat faktiskt, men jag har hört gott om både.
 
Jag har sigmat, dock ett år gamal så det är väl lite skillnader mot nya varianten.
Jag är dock mycket nöjd, HSM motorn står för snabb och exakt fokusering och skärpan är kanon.
Ett enbens stativ är nästan ett måste om man ska stå länge!
 
Fredde82 skrev:
Jag har sigmat, dock ett år gamal så det är väl lite skillnader mot nya varianten.
Jag är dock mycket nöjd, HSM motorn står för snabb och exakt fokusering och skärpan är kanon.
Ett enbens stativ är nästan ett måste om man ska stå länge!

Tack för ditt svar, jag har hittat ett sigma på begagnadsmarknaden nu så blir det. kanske samma som dig då. har du några tips på stativ?
 
Personligen skulle jag aldrig köpa Sigma begagnat. Detta trots att jag nästan alltid köper mina objektiv på begagnatmarknaden. Varför? Jo, anledningen är att sigma verkar hålla en mkt ojämn kvalite beträffande sin AF. Detta verkar också variera från en glugg till en annan. Att köpa sigmat begagnat innebär att du inte får ngn garanti på den funktionen (om du nu inte köper ett med garanti kvar vill säga). Mitt råd är att undvika sigmat av nämnd anledning och i stället titta efter en annan optik. Valet är givetvis ditt men tänk efter en gång extra innan du bestämmer dig.....kan bli dyrare än du räknat med annars.

Lycka till..
/U
 
Ubbe 1 skrev:
Personligen skulle jag aldrig köpa Sigma begagnat. Detta trots att jag nästan alltid köper mina objektiv på begagnatmarknaden. Varför? Jo, anledningen är att sigma verkar hålla en mkt ojämn kvalite beträffande sin AF. Detta verkar också variera från en glugg till en annan. Att köpa sigmat begagnat innebär att du inte får ngn garanti på den funktionen (om du nu inte köper ett med garanti kvar vill säga). Mitt råd är att undvika sigmat av nämnd anledning och i stället titta efter en annan optik. Valet är givetvis ditt men tänk efter en gång extra innan du bestämmer dig.....kan bli dyrare än du räknat med annars.

Lycka till..
/U

Fast om man som säljare säljer hela sitt Pentaxset p g a kamerabyte och haft objektivet i över ett år tid? Nu blev jag förvirrad.
 
Hej! Jag står nu i en fundering inför vintern att införskaffa ett nytt ljusstarkt telezoom till min Pentax K10D. Frågan är vad man ska välja? Fotograferar inom hästsporten och nu när vintern närmar sig blir det mycket bilder i ridhus. Idag har jag ett sigma 70-300 4,5-5.6 och det kommer inte att räcka till.

Tamron AF 70-200/2,8 Di IF Macro till Pentax AF
Sigma EX 70-200/2,8 II APO HSM DG Macro till Pentax AF

Pentax SMC-DA* 60-250/4 ED (IF) SDM
(Beräknas in i mitten av december, vad kommer priset ligga på tror ni?) Räcker 4 tror ni?

Några andra förslag. Tack i förhand

Största delen av sässongen så är ljusstyrka väldigt viktigt i ridhuset. Jag har mest fotat med 50/1.4 och 85/1.4. Det beror ju mycket på hur vana hästarna är vid folk nära sargen hur lång brännvidd du behöver. Även om 60-250 är ett objektiv jag också väntar på så tror jag du mår bättre av 2.8. Dessutom räknar jag med att 60-250 kommer kosta runt 10, inte 4. 200/2.8 kan vara ett bra alternativ, men är ju inte billigt. Sigma har flera stycker telezoomar på gång med HSM till Pentax under hösten, men det är bländare 4 eller sämre.
 
Köp inte beggad Sigma 70-200mm, för om jag inte minns fel har den INTE HSM till Pentax, bara den sprillans nya versionen har det. HSM är guld värd på teleobjektiv.
Framförallt om man skall fota hästar som är rädda för allt de inte sett eller hört förut. Vad gäller Sigma med HSM till Pentax trodde jag inga var tillgängliga ännu, men att de är på väg? Någon som vet vilka som kommer och när. 100-300 kanske blir intressant om inte 60-250 kommer snart.
 
Framförallt om man skall fota hästar som är rädda för allt de inte sett eller hört förut. Vad gäller Sigma med HSM till Pentax trodde jag inga var tillgängliga ännu, men att de är på väg? Någon som vet vilka som kommer och när. 100-300 kanske blir intressant om inte 60-250 kommer snart.

Okej :S Vad menas med HSM? Hur tusan ska man göra..
Jag kan köpa ett Sigma 70-200mm F2.8 EX DG till Pentax för 5.500. är det inget att satsa på då?
 
Okej :S Vad menas med HSM? Hur tusan ska man göra..
Jag kan köpa ett Sigma 70-200mm F2.8 EX DG till Pentax för 5.500. är det inget att satsa på då?

HSM är Sigma's motsvarighet till Pentax SDM, alltså en vanligtvis snabb å tyst motor. Dock brukar Sigma's variant vara en ganska bra bit den egna tillverkares tysta autofokusmotor, så skulle inte se HSM som ett stort plus här.

Så tyvärr är det så att om man använder mkt autofokus å fotar tex motorsport eller ngn annan fartfylld sport typ skidåkning eller fälttävlan så är den egna tillverkarens fokusprestanda en stor bit mer värd.

Men Tamron 70-200 2.8 är den som jag rankar högst av det som finns å välja på till Pentax, den saknar visserligen HSM/SDM men kan dock sköta sitt jobb ändå, men testa på egen hand först innan du bestämmer dig...
 
HSM är Sigma's motsvarighet till Pentax SDM, alltså en vanligtvis snabb å tyst motor. Dock brukar Sigma's variant vara en ganska bra bit den egna tillverkares tysta autofokusmotor, så skulle inte se HSM som ett stort plus här.

Så tyvärr är det så att om man använder mkt autofokus å fotar tex motorsport eller ngn annan fartfylld sport typ skidåkning eller fälttävlan så är den egna tillverkarens fokusprestanda en stor bit mer värd.

Men Tamron 70-200 2.8 är den som jag rankar högst av det som finns å välja på till Pentax, den saknar visserligen HSM/SDM men kan dock sköta sitt jobb ändå, men testa på egen hand först innan du bestämmer dig...

Okej, tack för ett snabbt svar. Jag fotar en hel del på auto i och med snabb sport. Tyvärr har inte pentax något ljusstarkt tele än.. Så du avråder mig från att köpa sigmat för 5500? Kan tyvärr inte testa det.
 
Vilket?

Vilket hade du valt och varför?

Tamron AF 70-200/2,8 Di IF Macro till Pentax AF 6990:-

Sigma EX 70-200/2,8 II APO HSM DG Macro till Pentax AF 7895:-

Begangnat Sigma 70-200mm F2.8 EX DG till Pentax 5500:-

Snälla, jag behöver en sista hjälp:) Ska användas till hästfotografering, snabb fart
 
Om du hittar Sigma 70-200 eller Tamron 70-200 med pentax fattning så är det nog bara att slå till.

60-250 skulle jag nog inte väntat på med tanke på hur den hela tiden skjutits upp. 50-135 kan vara ett alternativ men tycker personligen det är för kort å blir väldigt dyrt om man måste komplettera med ett fast 200'a.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.