Annons

Nytt stativ

Produkter
(logga in för att koppla)

jankrister1

Avslutat medlemskap
Har i många år använt ett stativ med integrerat videohuvud vid fotografering,nästan uteslutande ute i naturen.Har funkat bra men nu har det havererat och jag står i begrepp att köpa ett nytt.

Någon som kan förklara fördelen med kulled?Jag ser den spontant inte.
Någon som kan tipsa mej vad jag skall satsa på?
Prioritet ligger på vikten.

Mvh
Krister

Har i många år använt ett stativ med integrerat videohuvud vid fotografering,nästan uteslutande ute i naturen.Har funkat bra men nu har det havererat och jag står i begrepp att köpa ett nytt.

Någon som kan förklara fördelen med kulled?Jag ser den spontant inte.
Någon som kan tipsa mej vad jag skall satsa på?
Prioritet ligger på vikten.

Mvh
Krister

"Någon som kan förklara fördelen med kulled?Jag ser den spontant inte."

Det är inte bara foto/bild stativ som har kulled, det finns överallt... inom industrin t e x .och det är helt enkelt för att det är en smart lösning som fungerar ultimat på alla plan!

Faktum är att det är inte så svårt när man tänker efter. E n kula, i en passande håla med en stopp, som går att fixera vid hela gradskalan, få den att peka ditt du vill med bara ett spänn, sen sitter den.

Beror väl på.

Beror väl på vad man menar med "på alla plan". För motiv som rör sig tycker jag inte att det fungerar så bra. Och så beror det väl på vad man använder förobjektiv. För rörliga motiv fungerar allmänt ett videostativ bättre och för längre telen så är gimbalhuvud helt överlägsna när man fotar levande varelser. Vid statiska motiv är dock kulled överlägsna. Så det beror på...

Eftersom jag nästan uteslutande fotar i naturen så ser jag ingen fördel med kulled,det verkar klumpigt att följa motivet i sökaren.Det gamla videostativet jag hade var väldigt lätt att ställa lagom tryck på och därmed blev det lätt att följa motiven.
Gimbal är kanske bra men faller på priset och framför allt på vikten.Det lutar åt videostativ.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar