Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nytt roligt objektiv, vilket ?

Produkter
(logga in för att koppla)

robert petersson

Aktiv medlem
Har en nikon D80 med ett 18-135mm vanligt objektiv
sen ett Nikon 70-300 VR, samt det sista som jag köpte för 4 dagar sedan, ett Sigma 150mm Macro, grymt häftigt och roligt!

Men nu undrar jag om någon kan tipsa mig om någon annat roligt och bra objektiv som jag kanske skulle köpa för att göra ännu bättre bilder..

Vad tycker ni? Kom gärna med förslag och tips, länka gärna bilder..

//Robert

Tamron 28-75/2.8, ljusstark, knivskarp, smidigt format, oerhört prisvärd och goda närbildsegenskaper.

Ett kanonköp.

Tycker du behöver en ljusstark fast normal i din samling. Det jag skulle vilja slå ett slag för, som i många andra trådar, är Sigmas 30mm med f/1,4.

Det objektivet motsvarar på din D80 ca. 50mm på fullformat - dvs. en MYCKET populär och användbar brännvidd.

Fördelarna är många med detta objektiv, den kanske främsta är ljusstyrkan då du kan fota i dunkelt ljus helt utan blixt. Sedan är det fantastiskt roligt att leka med det korta skärpedjupet som blir på f/1,4. Riktigt skarp redan på full öppning är den också, men börjar komma till sin rätt runt f/2. Ett riktigt bra objektiv för kaffepengar (i förhållande till de mer kända märkena) som är mycket roligt är min sammanfattning. Se till att testa det i butiken innan bara, så att fokusen sitter där den ska.

Första bilden som kommer upp på min hemsida, porträttbilden, är tagen med detta objektiv i befintligt fönsterljus: http://thirus.se/johan/

Vad ska Du ha det till - glasstävling? I så fall kan jag rekommendera några av de längre Nikon-tele som finns - de vinner hands down.

Är det ett objektiv för en speciellt fotosituation, är det enklare att komma med råd om Du talar om vad det är Du vill åstadkomma.

äsh, vill ha ett bra objektiv kanske till vanliga bilder. på semesterna, fester m.m.
Så då tror jag Tamron passar bra, verkar bli bra bilder med det också!

äsh, vill ha ett bra objektiv kanske till vanliga bilder. på semesterna, fester m.m.

Det känns som att du redan sitter inne på ett sådant objektiv, med undantag för ljusstyrkan. Ditt 18-135 måste väl ändå vara ett kanonbra reseobjektiv? Men somsagt, för sämre ljus/inomhus och festsituationer kanske Tamrongluggen är ett bättre val...

Har en nikon D80 med ett 18-135mm vanligt objektiv
sen ett Nikon 70-300 VR, samt det sista som jag köpte för 4 dagar sedan, ett Sigma 150mm Macro, grymt häftigt och roligt!

Men nu undrar jag om någon kan tipsa mig om någon annat roligt och bra objektiv som jag kanske skulle köpa för att göra ännu bättre bilder..

Vad tycker ni? Kom gärna med förslag och tips, länka gärna bilder..

//Robert

Jag tycker det fattas en riktig vidvinkel. Har själv Tokina 12-24 som jag är nöjd med och den nya Tokina 11-16 skall vara riktigt bra. Ett exempel på vad den kan användas till: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1349039.htm

/FW

tycker jag inte får ett jätte bra bilder med mitt 18-135 faktiskt..
Sen är ju kanske Tamron ett bra poträtt och modell objektiv, fotar rätt mycket modeller också..

Sen roligt och leka med skärpedjupet i objektiven också..

Det får bli ett Tamron 28-75 imorgon tror jag, om det inte skulle dyka upp ett ännu bättre förslag till ett bra pris också..

fotokungen i sthlm, 3295 kr, Fotovideo 3795 kr, konstigt att det kan skilja så mycket mellan butikerna..

Men jösses, du har alltså ingen aning om vad du vill ha, men du måste ändå tvunget köpa ett objektiv? Det är ju helt vansinnigt. Köp inget du inte saknar.

Vad får dig att tro att bilderna kommer bli bättre än med ditt 18-135 när du inte ens verkar veta vad hög ljusstyrka innebär? Bilder "blir" inte bra bara för att man har ett bra objektiv. Du kommer antagligen inte att se någon som helst skillnad mellan 28-75/2,8 och ditt befintliga 18-135, bortsett från möjligheten till lite kortare skärpedjup.

ingen som har mer tips då ?
Jo, läs på om fototeknik och köp inte massa saker om du inte har en aning om varför du tänker handla. Då är det bättre att skänka sina pengar till bättre behövande.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto