Annons

Nytt objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

linalinus

Medlem
Hej!

Är ute efter ett prisvärt och bra objektiv som presterar bättre än objektivet jag fick med min Canon 400d, Canon Efs 18-55mm. (har aldrig riktigt gillat den).
Tanken är att kunna använda det nya objektivet till lite vad som helst, porträtt fotografering, natur, m.m.
Har en Canon Ef 50mm f/1.8 som jag gillar skarpt, men jag skulle vilja ha en zoom.

Vad har ni för förslag?
Inte över 3000:-, har ju inte alltför mkt pengar för tillfället tyvärr.. :S Beg funkar även bra det!

Fastnade lite för denna, vad tror ni? Finna nå liknande?
Tamron Af SP 28-75/2,8D DI IF XR

Tack på förhand! Mvh/ Lina
 
Senast ändrad:
Det objektivet du har kikat på är enligt många ett av de mest prisvärda zoomarna i det omfånget och största bländare 2.8. Den är riktigt skarp! Dock ger inte 28mm mycket vidvinkel, så gillar du mycket vidvinkel kanske du bör kika på något vidvinkligare, alternativt fundera på att komplettera med något vidvinkligare.

Just för porträtt hade jag dock valt den fasta 50'an alla dagar i veckan :) Om man ska välja mellan dom två altså :) Tamronen funkar absolut kanon till porträtt, men jag gillar större bländare och fasta gluggar :)
 
Okeej, vad har du för tips på något med mer vidvinkel då? Billigt och prisvärt? Jag älskar ju att fotografera bilar också, och har förstått att vidvinkelobjektiven kan göra dem där riktigt "maffiga" bilderna?

Tack för tipsen! :)
 
Jag köpte mig ett Tamron 17-50 från simplyelectronics.com och jag är riktigt nöjd. Bra vidvinkel och för mig räcker det med zoom till 50mm. Skarpt och fint.
 
Du kan ju börja med att fundera på hur du använder dina nuvarande objektiv, och vad du kanske saknar där. Exempelvis om du ofta zoomar ut maximalt och ändå tycker att du inte får med allt är det mer vidvinkel du behöver, omvänt så om du ofta känner att motivet är långt borta är det mer tele du skall satsa på.

När det gäller de två alternativ som du diskuterar är bägge utmärkta objektiv, speciellt med tanke på priset. Väljer du 17-50 får du i praktiken samma brännviddsområde som din nuvarande zoom, men med bättre kvalitet och möjlighet att använda större bländare. Väljer du 28-75 får du bättre kvalitet ifrån normal till tele och längre räckvidd än vad du har idag, men för vidvinkelbilderna behöver du ett annat objektiv (det du har till exempel). Det är svårt (omöjligt) att få allt i ett och samma objektiv tyvärr.

Vill du ha ännu mera tele än vad 28-75 ger dig kan även en Canon EF 28-135/3.5-5.6 IS vara ett alternativ (de brukar gå att hitta begagnade för drygt 3000 kr), det ger dig ungefär dubbelt så mycket tele som 28-75 med bra kvalitet (du förlorar dock ljusstyrkan som är f/2.8 för 28-75:an).
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.