Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

nytt objektiv till nikon d90?

Produkter
(logga in för att koppla)

SaraHjelm

Medlem
Hej! Jag har nikon D90 och har nu ägt objektiven nikon 50mm 1.8 och sigma 70-300mm f4-5.6 dg macro i flera år (kitobjektivet också såklart som följde med d90 men använder den knappt), två billiga objektiv och nu vill jag verkligen uppdatera till ett nytt objektiv som kan ge "wow" känsla efter dessa två...
Jag fotar väldigt mycket, eller de går i perioder såklart men jag fotar båda privat för min egen skull och även till andra. Fotar allra mest på "djur/natur", porträtt på hundar, ridning i både privatbruk och på tävling, människor händer väl då och då men mestadels blir det med hästar och ev portätt med ägaren och hästen tsm, jaja ni förstår nog.

Så jag är nu ute efter något bra allround objektiv som funkar till exempel att fota ridning men även porträtt med häst och ägare tsm, lite allt möjligt helt enkelt precis som jag har haft mitt sigma 70-300 till. Min nikon 50mm har jag mest använt till porträtt på ex hundar inomhus och hästar i stall eller detaljbilder på saker.

Jag är helt klart ute efter att det nya objektivet ska vara mycket bättre än sigma 70-300 som jag har, lite wow effekt helt enkelt. Ett objektiv jag ska ha i många år framåt är tanken!

Så till frågan, har ni några förslag, tips? Ska leta runt mer på internet också men som sagt känns bra att höra lite.
Prismässigt har jag inte riktigt bestämt mig, Hade tänkt mig runt 6000:- men får jag ett obektiv som är dubbelt så bra än den som kostar 6000 för 1500:- mer så är det såklart värt att lägga på lite extra då jag tänkt ha det nya objektivet väldigt länge.. väldigt prisvärt vill jag att de ska vara.
Har läst bra om Tamron AF 70-200/2,8 Di IF Macro, men jag vet inte, svårt att veta om det är prisvärt då jag inte har så bra koll på marknaden just nu:(
 
Jag köpte Sigmas nya 70-200/2,8 för strax under 10' till min D90 för någon månad sen och gick från Sigma 70-300/4,5-5,6 och det var WOW helt klart.

Vill du ha tele och WOW är det nog en 70-200/2,8 av något slag du ska satsa på tror jag. Det är 50/1,8-känsla fast i 70-200 istället.
 
Kan bara hålla med om nya Sigma 70-300 2.8 os.
Uppgraderade från Nikon 70-300 vr och det är stor skillnad. Tyvärr oxå i vikt,,,med det får man leva med.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.