Annons

Nytt objektiv till K100:an

Produkter
(logga in för att koppla)
Först och främst Tamron 70-300, om du är intresserad av längre brännvidder...
Uppåt 300mm passar stativ bra...
 
Skulle jag fått bestämma skulle du struntat i en tele-zoom och köpt ett vidvinkel objektiv, typ vidvinkel zoom, 12-24mm eller liknande.
 
Om ditt 18-55 ska gå i pension så är ett 17-70 en fin ersättare, ett 70-300 kompletterar ju men ersätter inte. Pentax FA J 75-300 är ett utmärkt alternativ till Tamron. Nackdelen med båda är hög CA i vissa ljussituationer, vill man ha det på lägsta nivå så bör man titta på Sigma 70-300 APO.

Senare i höst, troligen först i December , så lanserar Pentax sin 17-70 och 55-300 kombination. (hinner antagligen inte till Sverige föränn i januari/februari 2008).

Hälsar
R
 
Sigmas 17-70 2,8-4,5 verkar vara lite tråkigt eftersom den tappar så fruktansvärt mycket ljustyrka när man zoomar in. Jag skulle hellre köpt ett Sigma EX 18-50/2,8 eller Pentax 16-45/4,0 som visseligen inte är lika ljusstarkt som Sigma 18-50 men verkar ha lite bättre optisk kvalitet annars och mer vidvinkel.
 
Sigma EX 18-50/2,8

Jag använder Sigma EX 18-50/2,8 till min ist DL och otroligt nöjd med det! Det enda påtagliga svagheten är distoritionen vid 18mm, speciellt om man ska fotgrafera landskap.
 
Anledningen att jag vill köpa mig ett 17-70 objektiv är för att jag känner att "zoomomfånget" på 55mm inte riktigt räcker till. Sen kostar ju inte 17-70 objektiven direkt mycket mer heller. Skulle ju kännas skönare med en kameraväska som innehöll ett 17-70 objektiv och sen ett 70-300 objektiv när det behövs, tar ju en del naturbilder i skogen och känner att ett 70-300 objektiv är det som behövs.
 
Tycker du har ett vettigt resonemang där.
17-70 är enligt de recensioner jag läst bra med. Slå till, du kommer knappast bli missnöjd!
 
Men om du ändå ska köpa ett tele kan det ju inte spela någon roll om det går till 50 eller 70? Dessutom kan måste man ju fotografera med f/4,5 på 70 millimeter. Aja.
 
Dom där 20cm gör ganska mycket kan jag ju meddela. Kanske inte låter mycket men det är just det. Fast är väl förvisso sant, skulle ju räcka med ett 70-300 objektiv samt några filter så man inte repar optiken.
 
Ja. Du vet ju dina behov bäst, jag ville bara vara övertygad om att du visste vad du valde mellan.
 
Precis :) eller kanske man bara skulle ta ett 70-300 objektiv och ett stativ och ny väska. Men det får väl tiden utvisa vad det blir.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.