Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nytt objektiv till D80

Produkter
(logga in för att koppla)

PiXL

Ny medlem
Halloj!

Mitt kitobjektiv till min D80 (Nikon 18-135) har gått sönder och söker nu efter ett liknande objektiv eller något bättre.

Fotar mest djur/natur bilder.


Tacksam för svar!
 
Halloj!

Mitt kitobjektiv till min D80 (Nikon 18-135) har gått sönder och söker nu efter ett liknande objektiv eller något bättre.

Fotar mest djur/natur bilder.


Tacksam för svar!


Bara en fråga, Hur gick objektivet sönder? (intresserad eftersom jag ska köpa ett likadant objektiv och vill undvika att det går sönder)

//Svante
 
Men det finns ju jättemånga 18-105 VR nu som folk köper med D90 kit som dom inte behöver, köp ett sånt. Annars skulle jag tittat på Sigmas 18-50 2,8 eller tamron 17-50 2,8. Man kan aldrig få nog av ljusstyrka helt enkelt.
 
Först vill jag höra, och ställa lite frågor...
fotar helst djur och natur säger du.
På vilket sätt fotar du? Handhållet?
Är djuren långt bort? Eller nära?

Dag, skymning?

Vill du kunna använda objektivet till vanlig fotografering också? (du har inget annat objektiv för tillfället?)

De kanske låter som dumma frågor, men jag tror de kan hjälpa dig själv att få ett objektiv du kan ha bäst användning för...
 
Precis, vad vill du ha, tele, vidvinkel? Allt i ett?

Nikons 18-200 har fått mycket beröm, stort zoomomfång men ändå helt ok bildkvalitet.

Att bara ha ett 70-300 blir väldigt tråkigt i längden då du inte kommer att ha varken vidvinkel eller ens normal optik.

Mvh

Rasmus Mattsson
 
Att bara ha ett 70-300 blir väldigt tråkigt i längden då du inte kommer att ha varken vidvinkel eller ens normal optik.

Det håller jag helt med om. Å andra sidan, för djur och natur är ett tele väldigt användbart.

Ett bra kit, om man inte vill ha f2.8-objektiv (vilket är väldigt användbart), är 16-85 VR och 70-300 VR.
 
Jupp för djur och natur är det ju mer eller mindre ovärderligt :)

16-85 och 70-300 verkar ju onekligen vara en bra kombination.

Som sagt, vill du ha endast ett objektiv eller sträcker din budget sig till två?
 
Kör med ett Sigma 28-70mm f/2.8 EX Aspherical. är jätte nöjd med det. har även ett Tamron 70-200 f/2,8. kanon för mig
 
Vi har ju ennu inte fått svar på vilken typ av natur dett är du intreserar dig för men om det inte skall vara för dyrt vill jag ende rekomdera två gluggar dels 35 1,8 dx för landskap och naturdetaljer ett omtalat och billigt alternativ samt en telezoom 70-200 2,8 sigmas eller Tamrons verkar ok eller Nikon 70-300 men den är lite väl ljussvag
MR
 
ANNONS