ANNONS
Annons

Nytt objektiv - smuts på bakre fronten?

Produkter
(logga in för att koppla)

Goldfish

Aktiv medlem
Igår fick jag mitt nya objektiv, ett Canon EF 100/2.8 USM Macro.

När jag packade upp det föll bakre linslocket av varför jag tittade för att se om någon smuts fanns på bakre linsen. Vid tillfället fanns det två stycken "märken" som jag inte kunde avgöra om det var någon luftbubbla eller smuts som låg ovanpå. Jag ringde till Cyberphoto och fick rådet att använda en "trasa" (först torr och sedan fuktad om det inte gick). Jag tycker att rådet med "en trasa" verkade konstigt... Jag frågade iaf om jag kunde använda en linsputsduk för att lätt försöka få bort smutset och fick svaret ja.

Den ena lilla "fläcken" fick jag bort, men den andra (som är betydligt mindre och ganska liten) har jag inte fått bort (jag har bara testat med torr putsduk). Min fråga är vad jag nu ska göra? Att använda linsputspapper och linsvätska är inget jag vill använda på bakre linsen eftersom det inte är helt lätt att komma åt.

Igår fotagraferade jag en rulle för att se om märket/smutset(/repan?) (Svårt att se exakt vad det är) ger eventuella defekter/reflektioner på fotona.

Brukar det vara så att nya objektiv kan ha lite skit på främre och bakre linselement? Hur kan det påverka?

Nej det skall inte vara smuts.
Absolut inte på den bakre linsen.

Jag hade begärt att leverantören städar objektivet eller skaffar fram ett nytt.

Skräp på linserna märks aldrig på bilderna om det inte är tumnagelstora klumpar. Det är med största säkerhet ingen fara på taket även om det är lite tråkigt med sådant på nya objektiv. Jag har en metallflisa på det näst främsta frontelementet på mitt nya 85/1.8. Jag orkade inte tjafsa om det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar