Annons

Nytt objektiv, men vilket?

Produkter
(logga in för att koppla)

jborggren

Ny medlem
Hej!
Jag har under denna sommar fotat 4 bröllop och hoppas på att det blir fler till kanske nästa sommar, och jag känner att bröllopsfotografering är något jag vill hålla på med. Därför tänkte jag uppgradera mig lite genom att köpa ett nytt objektiv. Frågan är bara vilket objektiv jag ska köpa?

Jag använder mig utav Canon 500D och har objektivet 50mm 1.8, och kitobjektiven 18-55- & 55-250mm. Men nu vill jag som sagt uppgradera mig.
Jag vill ha ett ljusstarkt objektiv (ungefär som 50mm) men vill ha ett relativt lågt brännviddstal (ungefär som mitt 18-55mm) och prisklassen är väl upp till 6-7 000 kr.

Jag har funderat på dessa objektiv:

Canon EF-S 15-85/3,5-5,6 IS USM
Sigma 18-50/2,8-4,5 DC OS HSM
Tamron AF SP 17-50/2,8 XR Di-II LD IF

Jag är inte så high tech inom just objektiv så ni får gärna förklara med relativt enkla fototermer om varför jag bör välja något speciellt objektiv och vilket det är.

Så om vi tar om frågan: Behöver ett nytt objektiv som är ljusstarkt och har låg brännvidd, och som ändå är relativt billig. Har ni några förslag att komma med förutom de jag skrivit här uppe?

Tacksam för svar!
 
Hej, om du vill ha en "billig" men ljusstark zoom så är nog Tamron-zoomen ett vettigt alternativ. Annars tror jag du skulle gilla Sigma 30/1.4 - jag har skaffat det ganska nyligen och det har snabbt blivit en favorit. För bröllopsfoto med cropsensor passar det nog finfint.
 
Sigma har även en 18-50 med 2.8 i fast bländare, som kanske kan vara ett alternativ. Tror dock att Tamrons 17-50 2.8 är snäppet vassare totalt sett.

OBS! Om du planerar att sysselsätta dig som bröllopsfotograf även nästa sommar så tror jag att du ganska snart, om inte redan, börjar snegla på fullformatskameror som t.ex. 5D Mark II som börjar bli både billig och vanlig på begagnatmarknaden. Då passar inte Tamron 17-50 2.8. Då kanske det är lika bra att försöka hitta ett bra begagnat ex av Canon EF 16-35 2.8L, så är du framtidssäkrad och slipper byta vid uppgradering av kamerahuset.

Fullformatshus är helt klart att föredra när det gäller fotografering i dunkla kyrkor och festlokaler tack vare sina brusegenskaper, men det vet du säkert redan.
 
Jag skulle nog rekommendera om ett fast objektiv, ex. 24 eller 35mm, finns även 20mm. Finns hyffsat billiga med hyffsad ljusstyrka, f/2-f/2,8 för Canon. Jag själv har ett 16-35/2,8L och ett 85/1,2L (har även 24-70 och 70-200 samt ett 50/1,8 så klart) och funderar på att köpa ett 35/1,4L alt 24/1,4. Fasta gluggar är ljusstarkare för samma peng som en zoom och du lär dig mycket mer med en fast, med en zoom höftar man ofta och zoomar ut lite extra för att sedan croppa i datorn, med en fast får du tänka lite mer och blir därmed lite mer koncentrerad och medveten på vad och varför du gör saker. Jag själv kör två 5D hus, 5D Mark III och 5D Mark II.
 
Av de objektiv du räknade upp skulle jag valt Tamron. Om du vill ha andra förslag så satsa på ett ljusstarkt fast objektiv, kring 24 mm på crop-hus. Enda anledningen för mig att fota med fasta objektiv är ljusstyrkan, att fota på f/1.4-f/2.0 gör nåt speciellt med bilderna som ingen f/2.8-zoom kan. Men att de är just en fast brännvidd är knappast nån fördel enligt mig.

Jag är dåligt insatt i alternativen för Canon men på prisjakt finns ett fast 24/1.8 från Sigma, det kanske kan vara nåt? Då har du motsvarande 35/85 på fullformat och det skulle jag lätt kunna använda som enda objektiv på ett bröllop (det gör jag till 90% redan nu).

Sen tejpar du fast bländaren fullt öppen, överexponerar alla bilder 1 steg, kör fade i VSCO och glöm inte att klippa av huvudet på brudparet;-)
 
Skulle vilja tillägga att: ta direkt bort objektiven med varierande bländare.. så fort du zoomar så krymper bländaren och du får dåliga lågljusegeneskaper. detta kommer att vara en klar nackdel!

annars som sagt, ska det vara riktigt ljusstarkt så satsa på fasta brännvidder.. cyberphoto.se är välsorterade med bra priser och gott om info om optiken.. dom testar och skriver sina omdömen på dom flesta produkter :)

dock är det jäkligt kass läge att köpa nya canongrejor just nu! hela deras produktarsenal är höjd med minst 500 spänn på allt som kostar över 5 lock!

kolla bara på 50 1,8.. det kostade förut på dyraste ställena 990.. nu 1190!

kan ha med cashback-kampanjen att göra.. nån mer som observerat detta?
 
kolla bara på 50 1,8.. det kostade förut på dyraste ställena 990.. nu 1190!

kan ha med cashback-kampanjen att göra.. nån mer som observerat detta?

Det brukar väl ligga strax under tusingen (900-950) på de billigaste, seriösa webshoparna? Inte brukar de dyraste ta under tusingen? Vad menar du att Dustin, Fotokungen m.fl. brukar ta då?
 
Det brukar väl ligga strax under tusingen (900-950) på de billigaste, seriösa webshoparna? Inte brukar de dyraste ta under tusingen? Vad menar du att Dustin, Fotokungen m.fl. brukar ta då?

Jag har för mig att jag såg det för 990 på rajala..
990 på cyberphoto med flera.. helt plötsligt tar till och med MEDIAMARKT över tusingen.. samma objektiv som dom hade för 890 innan

nu har det varit prishöjt större delen av 2012.. men jag vet med all säkerhet att canons grejor har varit billigare innan! brukar sitta och dregla o drömma och kolla priser osv så jag vet att jag inte drömt detta :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.