Annons

Nytt objektiv, men vilket?

Produkter
(logga in för att koppla)

easypeace

Ny medlem
Hej,
Jag äger en Canon EOS 450D och har användt den i ungefär ett halvår. Jag har bara standardobjektivet till och känner att det är dags för en uppgradering nu. Så då är frågan vad ska man köpa för obejktiv? Jag är fortfarande ny i fotovärlden och vet inte å mycket om objektiv. Men jag fotograferar mycket i naturen, både närbilder och utsikter. Så ett objektiv där jag kan komma nära mina motiv med en bra skärpa men även kunna zooma ut och få en hyfsad bred.
Snälla, finns det någon där ute med ett bra råd?

Ronja

Hej,
Jag äger en Canon EOS 450D och har användt den i ungefär ett halvår. Jag har bara standardobjektivet till och känner att det är dags för en uppgradering nu. Så då är frågan vad ska man köpa för obejktiv? Jag är fortfarande ny i fotovärlden och vet inte å mycket om objektiv. Men jag fotograferar mycket i naturen, både närbilder och utsikter. Så ett objektiv där jag kan komma nära mina motiv med en bra skärpa men även kunna zooma ut och få en hyfsad bred.
Snälla, finns det någon där ute med ett bra råd?

Ronja

Du uppger en ganska stor spännvidd på ditt fotograferande. Vidvinkel till macro i samma glugg, helst.

Vad saknar du på ditt objektiv idag?
Hur mycket pengar få de nya kosta?

Om du har egen ekonomi och tjänar mycket pengar så skall du köpa fina fasta gluggar.
Om du är fattig student som bor hemma hos mamma och pappa så skall du passa på att önska dig saker i julklapp, födeledagspresent osv.

Kolla på Sigma eller Tamron för att spara lite pengar. Bildkvaliteten är oftast lika bra eller bättre än de billigaste Canon gluggarna. Jag använder själv Nikon och till den har jag ett Sigma 10-20mm zoom som funkar bra till landskapsbilder ute. Till macro är det bättre med ett 90mm Tamron om du ändå får önska.

Vet inte om du får så mycket uppgradering till kitoptiken med 2500. Om budgeten är på den nivån och du vill uppgradera dej så skulle jag spara lite till och köpa Sigmas fasta 50mm 1,4 EX serien. Du får det för typ 3800 som ny och lite billigare som beg. Då har du en sjysst glugg att utgå ifrån tills du sparat till dej följande. Någon sjysst zoom får du dublera eller tredubbla din budget för att få ett begagnat. Men vem behöver zoom då du har fötter :)

Som tidigare frågats, vad är det som sackar på ditt nuvarande objektiv? varför vill du uppgradera det och vad väntar du dej att skillnaden ska vara?

Beror lite på vad du fotar.
När jag började fota så ville jag ha med zoom, alltså längre brännvidd. Då är en EF-S 55-250 ett bra o prisvärt val.
Saknar du ljusstyrka, blir för långa tider eller för högt iso-värde, så tycker jag EF 35/2 är ett bättre alternativ än ett objektiv på 50mm. Med din kamera passar 50mm brännvidd o bländare på 1,4-1,8 bäst till porträtt. Då vill man ha lite tele och kort skärpedjup.
Känns standardobjektivet för snävt, allt får inte plats på bredden/höjden, så är det en vidvinkel du behöver. Tyvärr så hamnar nog de objektiven utanför din budget.
Är du nöjd med zoomomfånget på standardobjektivet till en 450D så ger Sigmas 18-50/2,8 eller Tamron 17-50/2,8 skarpare bilder, plus lite ljuskänsligare /kortare skärpedjup. För att hålla dig inom budgeten så får du leta efter dessa på begagnatmarknaden

Jag har själv nyligen köpt ett nytt objektiv. Innan hade jag bara standard objektivet 18-55 som jag inte alls var nöjd med.
Prata med andra som fotar mycket och skaffa erfarenhet är ett bra sätt.
Ett annat sätt är att kolla på bilder i fototidningar eller på bilder här på FS och se vilka objektiv som används. För min del så satsade jag på ett fast 50 mm 1,4 vilket jag är toppen nöjd med och som jag varmt kan rekommendera.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto