Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nytt objektiv kanske?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nordan2

Aktiv medlem
Hallå!
Jag funderar på att köpa ett nytt objektiv till min D80.
Har ej så mycket kunskap om detta än, men kan detta vara något om man vill ta bilder på lite längre avstånd.
70-300mm f/4.5-5.6G AF-S VR Zoom-Nikkor

Idag har jag ett 18-135mm, kit glugg?

Jag har sett att det finns flera märken att välja mellan när det gäller objektiv.

Skulle ni rekomendera billigare objektiv eller skall man hålla sig till Nikons egna?

Vad finns det för olika märken som passa nikon?

Finns det några fallgropar som man kan ramla ner i och lämna pengarna i? Jag tänker vad skall man titta extra på?

Någon som har tips om något annat objektiv om man tänker på vad jag har idag. Spelar ingen roll om det är Macro eller Tele.

Skriv gärna vad för motiv objektiven är bäst för isf.

Tack!

Hej Peter!

Ja du, ibland drunkar man i svar, i andra fall ...

Det är absolut inget fel på 70-300mm f/4.5-5.6G AF-S VR Zoom-Nikkor. Har själv ett och är nöjd med det, mycket nöjd till och med, speciellt med tanke på priset, 6.250 SEK.

Ska du ha ett som är märkbart bättre får du öka priset 3 ggr, exv Nikon AF-S 70-200/2,8G IF-ED VR för 21.890 SEK.

Då tappar du 100 mm i teleläget men får ett objektiv som har bättre objektivdata, skärpa/kontrast. Tänk också på att objektivet väger dubbelt så mycket, 1,470 kg mot 0,725 kg.

Andra märken ??? Jag är fel person att svara eftersom det bara existerar Nikon för mig. Dessutom, om du använder Nikons egn mjukvara så tar den hänsyn till vissa objektivfel.

För att botanisera bland objektiv, läs på:

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/pri_objektiv.php

Thom Hogan - här har du hur mycket som helst att läsa om Nikon.

http://www.bythom.com/nikon.htm

Lycka till / Jan-Olof

Hej

Vad ska du fota med objektivet? Hur ser din budget ut? Vad är viktigast låg vikt eller hög ljusstyrka?

Jag har nyss köpt ett Nikon 70-300 med VR efter att i flera månader ha läst tester och konsumentrecensioner. De krav jag ställde var max 5000kr, låg vikt, VR. Eftersom Nikons 70-300 fått så bra resultat i tester och omdömen - i relation till priset - så blev det en sådan.

Nikons 70-300 VR anses som väldigt bra av många och som skräp av vissa. Jag tillhör den första kategorin. Jag har även jämfört med mitt 70-200 Vr och skärpan är inte sämre.

Kan inte säga ngt om Sigmas 70-300, men det har väl inte VR? Jag har haft mkt nytta av VR vid 300 mm.

Tackar för svaren!
Det jag fundera på är Sigma om det är något att ha?

Själv har jag ett Sigma 120-400 och är kanonnöjd. Det har stabilisering och ger knivskarpa bilder trots gnäll från vissa.

Skulle givetvis vilja rekommendera Nikon 70-200/2.8 VR, men då jag anser det vara fullständigt vansinne att köpa optik för dryga 20.000 om man inte tjänar pengar på sitt fotande så låter jag bli :p

Vill du ha en normaloptik kan jag rekommendera Tamron 28-75/2.8, mycket fin glugg och till ett pris 10.000 under Nikons egen optik.
Återigen, Nikons optik vore kul, men den är helt enkelt för dyr.

Sen tycker jag att du ska kika på beg. marknaden. Klart underskattad när prylbögeriet tar överhanden och folk vräker bort nyaa prylar för struntsummor.

Håller med goneaway, jag har också ett knivskarpt Sigma 120-400, förstår inte heller gnället från vissa utifrån mitt toppex i alla fall

Själv har jag ett Sigma 120-400 och är kanonnöjd. Det har stabilisering och ger knivskarpa bilder trots gnäll från vissa.

Skulle givetvis vilja rekommendera Nikon 70-200/2.8 VR, men då jag anser det vara fullständigt vansinne att köpa optik för dryga 20.000 om man inte tjänar pengar på sitt fotande så låter jag bli :p

Vill du ha en normaloptik kan jag rekommendera Tamron 28-75/2.8, mycket fin glugg och till ett pris 10.000 under Nikons egen optik.
Återigen, Nikons optik vore kul, men den är helt enkelt för dyr.

Sen tycker jag att du ska kika på beg. marknaden. Klart underskattad när prylbögeriet tar överhanden och folk vräker bort nyaa prylar för struntsummor.

Jag håller med. Dock har jag haft fördelen av att bo i USA när dollarn var nere under 7 kr, och dessutom han jag köpa mitt 70-200 innan priset gick upp :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar