Annons

Nytt objektiv, igen

Produkter
(logga in för att koppla)
Jatsy skrev:
Kanske inte helt kört ändå, den optiska bildstabiliseringen ska väl motsvara en nedbländning på ca tre steg, och ändå klara sej från skakoskärpa, har inte testat det själv ännu, men har läst mej till det.
Men visst, det är ju inte den ljusstarkaste gluggen på marknaden, men som du sa, en bra kompromiss.

Nej, det är klart att det går men jag skulle då inte rekommendera det. Oavsett om du får bort skakningar i dina egna händer så rör sig folk ändå snabbare än 1/60 sekund. Klart att du kan få folk att stanna upp och ropa "LE" men vill du kunna ta bilder utan att få det där tillgjorda <åh gud, en kamera till ansträngt leende> som många får så...

*skratt* Herregud ja, vilken variation på just det där man har fått som fotograf alltså. Alldeles bortsett från hårdvaran så finns det en hel dimension på hur man ska handskas med folket, med motiven. Tror jag ska skriva en tråd i det ämnet, har faktiskt inte sett någon ännu. Ska söka lite.

Men du Lars, tycker inte du också det låter som en kanonidé att jag börjar med att köpa ett Canon 50mm F1,8...också kör jag lite med det jag fick med...så får vi se om det finns nått intresse kvar om några månader..jag tycker det låter som en plan..blir ju billigast så=)

Johanat skrev:
Men du Lars, tycker inte du också det låter som en kanonidé att jag börjar med att köpa ett Canon 50mm F1,8...också kör jag lite med det jag fick med...så får vi se om det finns nått intresse kvar om några månader..jag tycker det låter som en plan..blir ju billigast så=)

Ehum?

Vill minnas att jag tidigare i tråden rådgivit att du bör fundera på vad du skall ha en ny lins till?

18-55 (standardlinsen du redan har) kan ju nå samma zoom som 50mm 1,8 så du får ju inte nåt nytt där. Bättre skärpa och bättre bländare ja men jag tycker du börjar lite i fel ände.

Vad vill du kunna ta för bilder som du inte kan ta idag med din nuvarande lins?

Mer långdistans? (fåglar, människor på håll, sport, evenemang)

Mer vidvinkel? (byggnader, landskap, mingel, personer)

Porträtt? (personer, djur, etc...)

Macro? (Insekter och dylikt...brr...)

Allround? (Allt ovan men som kompromiss)

I svaga ljusförhållanden? (Allt ovan men med bättre bländare vilket ger annorlunda urval på linser)

På frihand? (Allt ovan men med stabilisering eller inte under korta slutartider)

Mitt råd: Fundera på vilka bilder du vill kunna ta så ska vi nog kunna ge tips om bra linser eller tillbehör. Underskatta tex aldrig nyttan av en extern blixt. Visst blir det billigt med en 50 1,8 och kul som en första ny lins så jag tror inte du blir missnöjd med den, bara undrar lite vad du gillar att fota så vi kan ge bättre svar. :)

Ser ruggigt bra ut!
Försöker lista vad jag egentligen vill fotografera. Har inte funderat något på det direkt då kameran var ett rent impulsköp. Tanken från början va att jag bara ville ha en riktigt bra kamera. Men om man tittar på din "lista" med förslag så det som det lutar mest åt är nog landskap, porträtt personer, lite macro.
Så det blir väl lite av ett allround antar jag?
Det va då jag tänkte att Sigmat 55-200 skulle passa fint. Men just nu är jag ju inne på att börja med ett billigt canon 50 bara och sen uppgradera när jag känner att det inte räcker till.

Änn en gång, tack så himla mycket för hjälpen! Appreciate it!

Johanat skrev:

Det va då jag tänkte att Sigmat 55-200 skulle passa fint. Men just nu är jag ju inne på att börja med ett billigt canon 50 bara och sen uppgradera när jag känner att det inte räcker till.

Men nu är du virrig. 55-200 har du inte nämnt förut. Som du läst i tråden, så ger ju en 50:a dig inte så mycket mer än vad du redan har!

Vill du ha fler möjligheter så tycker jag att en telezoom (t.ex. 55-200) skulle blir roligare för dig. Ett stativ skulle också ge större användningsområde för din kamera. Eller en blixt.

En 50:a är en ganska speciell optik, utan sådär väldigt stort användningsområde, även om det blir skarpt och du kan få snygg oskärpa för porträtt.

Men det är dina pengar, du har fått en del bra råd i denna tråd.

Berätta vad det blev.

Per.

Oj såg nu att jag skrev fel i mitt sista inlägg, det skulle självklart vara 18-200! Sorry.

Jepp jag ska hålla er uppdaterade! Fick precis ett mail av min fabror om att jag skulle få låna hans Canon 100 mm Macro objektiv. Vet inte riktgt om det är bra eller ej men det ska bli kul att testa!

Tack allihopa!

Plockade upp ett Canon 50mm 1,8 II igår..tusen spänn bara. är väldigt imponerad över hur skarpt det är jämfört med kitobjektivet! Ska leka runt lite med det när nu ett tag sen får vi se vad jag köper mer..tack för hjälpen alla!

Lan skrev:

Alldeles bortsett från hårdvaran så finns det en hel dimension på hur man ska handskas med folket, med motiven. Tror jag ska skriva en tråd i det ämnet, har faktiskt inte sett någon ännu. Ska söka lite.

Huvudet på spiken, den tråden vill jag gärna följa och hänga på. Kommer videokameran fram blir det inte alls de negativa reaktioner som en kamera ibland skapar.
Ursäkta, det gick helt utanför ämnet.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto