Hoppla, då ändrar vi förutsättningarna lite för tråden.
Värvningsvarning!!
Det finns ett antal artiklar skrivna på sidan men tror det krävs att du blir betalande medlem (100 kr per år) för att få tillgång till det men det är faktiskt värt det, absolut. Det är möjligt att det finns artiklar tillgängliga ändå men det har jag svårt att se eftersom jag är medlem.
http://www.fotosidan.se/cldoc/1724.htm
I korthet så är "F" alltså bländaren i linsen, den i förhållande till slutaren i din kamera och ISO talet är de tre viktigaste faktorerna som du kan ändra på för att få till en bra bild. Det finns ju fler men för denna diskussionen så.
Bländare
Slutare
ISO tal
Linserna är de som har bländare, F, inbyggt och de avgör hur lågt F-talet kan gå. Till exempel så finns en lins som heter Canon 50 F1,8. Riktigt billig men också riktigt bra. Med den så kan man ta in mer ljus, det blir lättare att fotografera med befintligt ljus.
Scenario 1:
Det är en födelsedagsfest och du har självklart kameran med. Vädret är perfekt och det är soligt utomhus och ni är i trädgården. Bländare och slutare kan du leka fritt med eftersom solljuset är så bra, ISO talet sätter du ner till 100 för att få så lite brus som möjligt. Perfekta bilder.
Scenario 2:
Det är en födelsedagsfest och du har självklart kameran med. Festen är dock på kvällen och ljuset i lokalen är svårt, delvis är det levande ljus och delvis är det lysrör/vägglampor. Bländare måste ställas så lågt som möjligt, slutartiden balanseras försiktigt (rek inte lägre än 1/60 för då rör sig folk kanske fortare eller så skakar du med händerna) och ISO talet höjs så man riskerar mer brus (Canon 400D borde klara ISO 800 rätt bra).
I scenario 1 hade det varit ett nöje med Sigma 18-200 för då hade du kunnat smygta lite bilder på avstånd OCH fotat vidvinkel.
I scenario 2 hade inte Sigma 18-200 funkat alls med bländare 3,5-6,3 i min åsikt.
Alltså, Sigma 18-200 klarar mycket men det är en kompromiss. Den klarar inte allt. Nu finns det säkert folk som hävdar att visst går det att fota i svåra ljusförhållanden med 3,5 bländare och visst går det. Lägg på en extern blixt och helt plötsligt funkar 18-200 utmärkt igen. Att fotografera är att lösa ekvationer...