ANNONS
Annons

Nytt objektiv för en nybörjare!

Produkter
(logga in för att koppla)

Joakim G

Medlem
Hej,

Jag är en glad amatör som söker ett nytt allround objektiv! Tycker det är en djungel med alla varianter som finns! Har kollat lite på sidor i USA för dollarn är ju i dagsläget ganska billig.

Har tänkt att ersätta mitt kit-objektiv 18-55mm som jag fick med när jag köpte min EOS 350D för 1 år sedan. Har köpt ett tele och ett fast 50mm tidigare men vill nu som sagt ha ett bra allround objektiv.

Följande 4 har jag lyckats sortera ut:

Sigma Zoom Wide Angle-Telephoto 28-70mm f/2.8 EX DG Autofocus Lens for Canon EOS $329

Tamron Zoom Wide Angle-Telephoto AF 28-75mm f/2.8 XR Di LD Aspherical (IF) Autofocus Lens for Canon EOS $379

Tokina Zoom Wide Angle-Telephoto AF 28-80mm f/2.8 AT-X 280AF Pro Autofocus Lens for Canon EOS $469

Tokina Zoom Wide Angle-Telephoto 28-70mm f/2.8 ATX Pro-SV Autofocus Lens for Canon EOS $249

Någon som har erfarenhet av ovannämda objektiv och vill dela med sig av erfarenheter. Gärna både ris o ros! Eller är jag helt ute och cyklar och ska titta på andra objektiv?

Mvh

En villrådig Joakim!

Ja, jag har räknat lite på det och det borde nog ändå bli billigare! Bra tips på sidor att läsa! Har gått igenom fotosidans recensioner redan så den nya sidan va ett fint tips!

Vet inte om jag vill ha mer vidvinkel! Jag är ju som sagt en glad amatör som inte har så hemskt mycket erfarenhet så jag vet ju inte riktigt vad jag behöver kanske :). Det ultimata kanske vore något som spänner från 18-70 eller något sådant!

Gå igenom de bilder du tagit med ditt 18-55 och se om många av dem är tagna med en brännvidd under 28. Isf kanske du ska satsa på en normal som börjar på 17-18.

Joakim G skrev:
Vet inte om jag vill ha mer vidvinkel! Jag är ju som sagt en glad amatör som inte har så hemskt mycket erfarenhet så jag vet ju inte riktigt vad jag behöver kanske :). Det ultimata kanske vore något som spänner från 18-70 eller något sådant!
Det är ju bara att ställa objektivet på 28 och kika så ser du;-)
28-75 är ett omfång som är menat för fullstor sensor, och då hade det varit rätt så vidvinkligt. Men med den mindre sensorn i din kamera så är det oftast vettigare att välja nåt liknande omfånget hos kitobjektivet, fast gärna med lite mer ljusstyrka.

Billigare?

Blir det verkligen billigare om du bara beställer ett objektiv från USA?

Hursomhelst så kan mycket riktigt Sigmas 17-70 vara ett intressant alternativ. Den har förvisso inte 2.8 genom hela registret, men enligt uppgift är den skarp och en bra ersättare till en kitzoom. Eller kanske Sigmas 24-70/2.8? Då har du en ljusstark normalzoom med lite vidvinkel som dessutom sträcker sig till 70mm..

Tack för alla bra svar!

Tackar för alla bra inlägg! Det är ju svårt ibland när man inte har all erfarenhet själv! Sigmas 17-70 verkar ju vara ett trevligt alternativ som jag helt klart ska kolla upp!

köp inte från usa, alla seriösa företag skickar aldrig som "gift" vilket betyder att tullen lägger till ca 30%. (och ett oseriöst företag vill man inte ha med att göra av andra anledningar :p)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar