Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nytt objektiv eller ny kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
sagan skrev:
Hur du får ihop MTF med att jag helst gör mina egna tester förstår jag verkligen inte.

Varför skulle jag kommentera om honom? jag har ingen åsikt om Rörslett.

Du baserar din kritik av objektivet ifråga på MTF.
Hans omdöme för gluggen ifråga skiljer sig en hel del från dina MTF-tolkningar iaf.

Så en liten kommentar vore ju spännande kan jag tycka, såhär i nattkvistens sömnlösa stund. Åtminstonde en liten kommentar kring hur du ställer dig till hans omdömen - förtjänar han som källa att litas på, enligt dig.

=)

sagan skrev:
Tills/om jag kan testa den själv, ja.

Det vet jag inget om..så det kan jag inte bedöma.

Nu slirar du Kim...

Men en liiiiiiten liten kommentar kring om han verkar kunna vara en trovärdig källa är väl inte för mycket begärt?

Har du öht läst det han skriver om gluggen ifråga?

Jag menar, du har ju plåtat Nikon i tio år, säkert har han skrivit om några av de gluggar du körde med på nikontiden..

sagan skrev:
Nej, det har jag inte..eftersom det inte intresserar mig.

Ojojoj Kim...
Var det inte du som var både nyfiken och vetgirig och läste många omdömen av privatpersoner?
Eller hur var det du skrev tidigare i tråden??
=)

Varför inte ett till??

Senast ändrad:
Johan Okker skrev:
Ojojoj Kim...
Var det inte du som var både nyfiken och vetgirig och läste många och långa tester?
Javisst gör jag det..när jag är intresserad av att köpa eller rekommendera ett objektiv till någon annan, när MTF är på 3.2 så är jag inte intresserad.

sagan skrev:
Javisst gör jag det..när jag är intresserad av att köpa eller rekommendera ett objektiv till någon annan, när MTF är på 3.2 så är jag inte intresserad.

Ja jösses Amalia..

och du undrar varför jag återkommer till:

..att mäta är att veta..
..att tänka stort är bra, men att tänka rätt är större..
..du skall inga andra tester hava jämte MTF..

Senast ändrad:
Johan Okker skrev:
Ja jösses Amalia..

och du undrar varför jag återkommer till:

..att mäta är att veta..
..att tänka stort är bra, men att tänka rätt är större..
..du skall inga andra tester hava jämte MTF..

Japp, det undrar jag verkligen..eftersom MTF bara är en vägledning.
Det är de egna testerna som är avgörande.

Har dock inte sett ett objektiv med lågt MTF som samtidigt visar bra skärpa..och lär inte få se det heller.

Senast ändrad:
Fantastikt otroligt.. 4 sidor konversation av två medlemmar på mindre än 3 timmar ;)..

Lägg ner nu va?

Acceptera att ni har olika åsikter om vad som är ett bra objektiv och hur man mäter det..

Tamrons 28-75/2.8 XR Di tjofräs ÄR ett bra objektiv, precis som Kim säger.. MEN han har ju testat det på sin 10D, vilket gör att den eventuella distorsionen inte syns..

Hur optiken uppträder på en kamera med fullt format kanske du inte har testat Kim?

Tittar man på testen i FOTO (9/2003) så är distorsionen påtaglig-kraftig. MEN, det är fortfarande ett prisvärt och bra objektiv.

Hurvida det är bättre/sämre än ett Nikkor 28-105/3.5-4.5 får någon annan utreda.

Genom att titta på trådstartarens inlägg så bör priset för objektivet ligga i paritet med vad en F75 + objektiv gör, dvs. 2995:-

För det priset så hittar man nästan ett Nikkor 35-70/2.8D bland radannonserna här på FS, eller varför inte ett AF-S 24-85/3.5-4.5G ??

Fast jag ska inte säga för mycket.. Jag vet inte vad som passar på vad med Nikon ;)

sagan skrev:
Japp, utan IF så är det inget vidare att använda avtonat gråfilter och polfilter..därför skulle jag inte kunna tänka mig ett objektiv utan IF.

Det har hangde jag upp mig pa... :)
Vad ar IF? Varfor ovanstaende pastaende?

(Eller var det bara jag som missade nagot, jag orkade tyvarr inte lasa hela dialogen.)

mvh, albert

Intern Fokusering, dvs fokuseringen sker inuti objektivet utan att frontlinsen roterar eller rör sig ug och in. Själv tycker jag inte det gör något om frontlinsen rör sig ut och in, jag pillar inte på filtret när jag fokuserar. Däremot så tycker inte jag heller om objektiv där frontlinsen roterar, speciellt inte med ett polfilter.

Albert K skrev:
Det har hangde jag upp mig pa... :)
Vad ar IF? Varfor ovanstaende pastaende?

(Eller var det bara jag som missade nagot, jag orkade tyvarr inte lasa hela dialogen.)

mvh, albert

IF står för Inner Focusing och ska ha utvecklats för att få ner vikten på de optiska element och delar som har med själva fokuseringen att göra (dvs anabbare autofokus)..

I praktiken förblir brännvidden oförändrad vid fokuseringen, när gränsen kan göras bättre jämfört med traditionell teknik och frontlinsen roterar inte vid fokusering vilket gör det lättare (vilket Kim åsyftade) att använda polarisationsfilter etc. Även om det i praktiken rör sig om någon sekund för att justera polariseringen.. =)

Edit: Henrik han visst svara medans jag skrev..

Senast ändrad:
Undrar om Maria blivit klokare av pajkastningen i natt?
Respektlöst att tjata sönder tråden. Det finns chat.

MiaH skrev:
Har en Nikon F60, vars objektiv har gått sönder. Har valet mellan att köpa ett objektiv, förmodligen begagnat (tänker på 28-80/100), till samma pris eller dyrare än vad en ny F 75 med standard objektiv (28-100) kostar. Vad är smartast, satsa på ett fint objektiv (till F 60) eller att byta upp sig till en F 75. Är hobbyfotograf med inte så stor erfarenhet, men hoppas kunna utvecklas och lär amig mer i framtiden.
**

Även om det redan är sagt så rekommenderar jag dig att investera i en högklassig lins! Huset som ni har räcker långt.
Om ni väljer originalNikkor eller Pirat är en viktig fråga men en fråga som är lite problematisk att svara på.

Det beror på att valet handlar OM önskemål, krav, behov etc OM skärpa, material, storlek, fabrikat etc,, Är man helt blank på vad som är kvalitet och normala prislägen så kan man fort falla i konsumentfällan.

Det bästa är ju att testa två liknande objektiv i original och priat och känna på skillnaden.
Om ni känner att pengarna räcker till ett original av bättre kvalitet och väljer det så blir ni KNAPpast besviken. Så det skulle bli mitt val i ert fall som jag ser det nu,,

Mvh Niclas.

Oscar skrev:
Undrar om Maria blivit klokare av pajkastningen i natt?
Respektlöst att tjata sönder tråden. Det finns chat.

Ja, jag ber om ursäkt. Det var dött lopp redan från början. Försökte avstyra några gånger, men traskade dock - mest lite retfullt - vidare i klyverierna.

Maria, jag ber om ursäkt för att ha bidragit till att trasa sönder din fråga. Jag hoppas att du fått någon liten hjälp i slutändan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar