Annons

Nytt objektiv eller ny kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Johan Okker skrev:
Kul att du hittat kriterier för dina arbetsverktyg eller nåt.. vad vet jag?
Jag vet inte vad du vet.

Johan Okker skrev:
Kanske för att det intressanta är att se hur väl Nikkor håller mot Nikkor. Åtminstonde i mitt perspektiv, jag är inte intresserad av piratmarknaden. Jämföra pirater kan andra göra. Mina erfarenhter från praterna är att de i regel är och känns billiga.
Det viktiga här är att ge trådstartaren så goda råd som möjligt (bästa objektiv för pengarna)..inte att hylla Nikkorobjektiv.

Jag ser inget intressant med att jämföra nikkor med Nikkor.

Det intressanta som jag ser det är att hitta bästa möjliga objektiv för pengarna, oavsätt märke!
Johan Okker skrev:
Titta på satta betyg människa!! Inte enstaka kommentarer.
Jag pratade om Photodos tester..
Men angående recensioner:
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=3750
Johan Okker skrev:
Ja hemska tanke!!
Egentligen inte ett problem annat än om du vill skapa ett problem av det..vilket du uppenbart vill.
Jaja..
Japp, utan IF så är det inget vidare att använda avtonat gråfilter och polfilter..därför skulle jag inte kunna tänka mig ett objektiv utan IF.

Senast ändrad:
sagan skrev:
Okej..alltid något, då är det troligen samma objektiv som photodo testade då.

Kanske...kanske inte.
Vem bryr sig, egentligen?
Gluggen är skarp! Folk verkar nöjda. Yrkesfolk verkar nöjda. Vad mera kan man önska?

Finis malorum?

sagan skrev:
Det tror jag först när jag får se det..allt tyder på att den är ytterst medelmåttig vad gäller skärpa.
MTF på 3.2 är riktigt dåligt.

Visst visst...
..att mäta är att veta..
..att tänka stort är bra, men att tänka rätt är större..
..du skall inga andra omdömen hava jämte MTF..

Käns bara löjligt att du inte läser andras subjektiva omdömen (positiva såväl som negativa) utan istället förlitar dig på några fullständigt intetsägande testbänkstester.
Sanningen vad gäller hur objektivet fungerar i verkligheten kan förmodligen hittas i mötet mellan subjektiviteter, inte i en testbänk.

Senast ändrad:
Johan Okker skrev:
Visst visst...
..att mäta är att veta..
..du skall inga andra omdömen hava jämte MTF..

Käns bara löjligt att du inte läser andras subjektiva omdömen (positiva såväl som negativa)
Jag vet inte var du fått ifrån att jag inte läser omdömen från privatpersoner..jag har läst/läser otaliga!
De säger sällan särskilt mycket om kvaliten på grejerna dock..folk har så otroligt olika erfarenheter/krav att det sällan ger en helt rättvis bild av produkten.
Om i princip alla säger att det är väldigt bra eller väldigt dåligt brukar det stämma dock.

Johan Okker skrev:
utan istället förlitar dig på några fullständigt intetsägande testbänkstester.
Det är inte utan anledning (som jag skrev tidigare) deras tester stämmer väl överens med mina egna, därför har jag stort förtroende för deras tester.

Johan Okker skrev:
Sanningen kan förmodligen hittas i mötet mellan subjektiviteter, inte i en testbänk.
Saningen kommer bäst fram om man testar själv (saningen som man ser den).

Så som jag sa tidigare..först när jag får se bildresultatet (helst från egna tester) så tror jag på att det är ett skarpt objektiv.

msn.

Chatta på msn, grabbar!

Eller acceptera att ni inte delar tycke.

:´)

Mvh / hafz

sagan skrev:
Jag vet inte var du fått ifrån att jag inte läser omdömen från privatpersoner..jag har läst/läser otaliga!
De säger sällan särskilt mycket om kvaliten på grejerna dock..folk har så otroligt olika erfarenheter/krav att det sällan ger en helt rättvis bild av produkten.
Om i princip alla säger att det är väldigt bra eller väldigt dåligt brukar det stämma dock.

Tja jag utgick ju från hur du tolkade recensionerna här på FS t ex..
Exemplifierade genom att lyfta fram en dålig kommentar etc. Kommenterade inte Rörslett.
Jaja.. Vi har nog även helt olika kunskapssyn!

Vi har nog sedan länge redan regregerat förbi sandlådestadiet. Vad sägs om att enas om att vi inte är överens?

sagan skrev:
Jag tolkade dem precis som du gjorde..blandade.

Jag har bara lyft fram Photodos tester (eftersom jag litar på dem)..inget annat.

Ok..
Men så tittar vi en gång till här och särskilt beaktar det övergripande betyget...
Inte en tvåa, inte en trea, inte en fyra utan mellan fyran och en femma..

Utifrån de recencenternas subjektiva omdömen är alltså objektivet riktigt bra.

Därtill kommer Rörslett som jag åter och åter tjatar om som jag vill mena har ett ganska ärligt sätt att beskriva gluggar utifrån sina subjektiva krav etc..

Något som alltså skiljer sig från ett mediokert testbänksresultat.
Märkligt som kyrkdamen skulle säga..

jaja, på pur kiv ska jag köra några testbilder. Och om du kan skaka fram en sån där pirat så kan jag köra ett par testbilder med den för jämförelse.

Jag har redan gjort testbilder med mitt Tamronobjektiv:

http://fphoto.org/Kim10D/tam2875 test

http://fphoto.org/Kim10D/objektiv test

Så jag vet vad den presterar.

Johan Okker skrev:
Ok..
Men så tittar vi en gång till här och särskilt beaktar det övergripande betyget...
Inte en tvåa, inte en trea, inte en fyra utan mellan fyran och en femma..

Utifrån de recencenternas subjektiva omdömen är alltså objektivet riktigt bra.

Därtill kommer Rörslett som jag åter och åter tjatar om som jag vill mena har ett ganska ärligt sätt att beskriva gluggar utifrån sina subjektiva krav etc..

Något som alltså skiljer sig från ett mediokert testbänksresultat.
Märkligt som kyrkdamen skulle säga..
Jag ser inget märkligt i det..massor av medelmåttiga produkter som fått höga betyg av sina användare.

Senast ändrad:
Du kan väl förresten titta runt lite bland de 74 personer här på fotosidan som angett att de äger en 28-105:a =)
Där hittar du en del testbilder.

Johan Okker skrev:
Du kan väl förresten titta runt lite bland de 74 personer här på fotosidan som angett att de äger en 28-105:a =)
Där hittar du en del testbilder.
Du menar på allvar att det skulle vara testbilder?
Johan Okker skrev:
Du litar inte på människors omdöme eller hur..
Stämmer..jag litar bara på mina egna tester och de källorna som visat sig vara förtjänta av att lita på.

sagan skrev:

Stämmer..jag litar bara på mina egna tester och de personerna som visat sig vara förtjänta av att lita på.

Ok..
Då vet vi..

Varför vi är tillbaka till
..att mäta är att veta..
..du skall inga andra tester hava jämte MTF..

Cirkeln sluten
=)

PS
Kan vi bara få be om en liten kommentar ang Rörslett..
DS

Johan Okker skrev:
Ok..
Då vet vi..

Varför vi är tillbaka till
..att mäta är att veta..
..du skall inga andra tester hava jämte MTF..

Cirkeln sluten
=)
Hur du får ihop MTF med att jag helst gör mina egna tester förstår jag verkligen inte.

Johan Okker skrev:
PS
Kan vi bara få be om en liten kommentar ang Rörslett..
DS
Varför skulle jag kommentera om honom? jag har ingen åsikt om Rörslett.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar