Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nytt objektiv eller ny kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

lynxrufus

Medlem
Jag har haft min Canon 1000D i drygt ett halvår nu och jag funderar på att uppgradera min utrustning. Jag vill främst fotografera fåglar och tänker då att jag behöver en snabbare seriebildstagning (1000D gör bara 3b/s). Samtidigt så skulle jag vilja köpa ett nytt zoomobjektiv med en snabb autofokus för att få skarpa närbilder på fåglar. Just nu kan jag inte köpa både och utan det får bli en i taget då pengarna inte räcker till, vad rekommenderar ni att jag köper då - objektiv eller ny kamera? Jag vill utvecklas i fotograferandet och vill ha rätt utrustning för det.

Jag har funderat på antingen 550D eller 50D då dom ligger inom min budget och objektivet jag drömmer om är canons 100-400mm (dock är den lite dyrare men isåfall får jag spara min pengar ett tag till).

Tacksam för alla råd och tips!

Jag har haft min Canon 1000D i drygt ett halvår nu och jag funderar på att uppgradera min utrustning. Jag vill främst fotografera fåglar och tänker då att jag behöver en snabbare seriebildstagning (1000D gör bara 3b/s). Samtidigt så skulle jag vilja köpa ett nytt zoomobjektiv med en snabb autofokus för att få skarpa närbilder på fåglar. Just nu kan jag inte köpa både och utan det får bli en i taget då pengarna inte räcker till, vad rekommenderar ni att jag köper då - objektiv eller ny kamera? Jag vill utvecklas i fotograferandet och vill ha rätt utrustning för det.

Jag har funderat på antingen 550D eller 50D då dom ligger inom min budget och objektivet jag drömmer om är canons 100-400mm (dock är den lite dyrare men isåfall får jag spara min pengar ett tag till).

Tacksam för alla råd och tips!

Nu låter det som om du i viss mån redan bestämt dig för att skaffa bägge och då kommer du väl förr eller senare att göra det, och den inbördes ordningen spelar nog inte så stor roll ... :)

Men, jag skulle nog ändå börja med objektivet, Canons 100-400 eller deras fasta 400/5,6 är ju bra fågelobjektiv. Varför objektivet? Jo, utan lite räckvidd (hyfsat långt tele) spelar det liksom ingen roll hur bra kamera man har. Med ett bra objektiv och en långsam kamera blir det visserligen svårare att ta bra fågelbilder än med en bättre kamera, men det är i alla fall helt möjligt.

Jag skulle satsat på objektivet först. Med ett nytt kamerahus + 18-55mm går det ändå inte att fotografera fåglar, så ett nytt objektiv hade jag köpt.

tack för svaren! det är nog bäst, som ni säger, att köpa objektivet först, än så länge har inte min 1000D svikit mig :)

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto