** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Nytt objektiv. Damm under linsen.

Produkter
(logga in för att koppla)

fleischer444

Avslutat medlemskap
Har precis fått hem mitt nya CANON EF-S 17-55 f/2.8 IS USM objektiv. När jag tittar närmare finns det två små dammkorn underlinsen i objektivet. Är det här något som går att reklamera? Men jag tycker väl att dom ska vara dammfria när dom är helt nya, det är ju inte så att jag kan putsa rent det. Är det damm nu så lär det ju komma in mer damm.

Tackar

Inte för att dammkornen påverkar bilden så att du kan se det , men visst borde objektivet vara fritt från damm när det är nytt! Det låter som om du köpte det på nätet och då har du 14 dagars ångerrätt utan att behöva ange skäl eller så skickar du tillbsaka det för rengöring.
17-55/2,8 är ett skarpt objektiv men det är inte väderskyddat som L-objektiven (inte ens alla de är det). Objektivet expanderar ju när det zoomar och då skapas det ett sug efter mer luft som kan medföra damm i dammiga miljöer framförallt.

Har precis fått hem mitt nya CANON EF-S 17-55 f/2.8 IS USM objektiv. När jag tittar närmare finns det två små dammkorn underlinsen i objektivet. Är det här något som går att reklamera? Men jag tycker väl att dom ska vara dammfria när dom är helt nya, det är ju inte så att jag kan putsa rent det. Är det damm nu så lär det ju komma in mer damm.

Tackar

Det är ju tråkigt att höra eftersom det är ganska dyrt. Så dom 2 damm kornen jag har är inget att bråka om? Lite jobbigt att skicka tillbaka det och sen har jag nya dammkorn om ett par dagar igen.

Så så, jag hade mitt i över ett år och fick inga dammkorn i objektivet. Håll det rent på utsidan och var lite extra försiktig i dammiga miljöer.

Det är ju tråkigt att höra eftersom det är ganska dyrt. Så dom 2 damm kornen jag har är inget att bråka om? Lite jobbigt att skicka tillbaka det och sen har jag nya dammkorn om ett par dagar igen.

Har haft mitt i 1½ år. Nu på senare tid som dammet letat sig in. Visst är det störigt, men det påverkar inte bilden vad jag märkt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar