ANNONS
Annons

Nytt objektiv Canon 24-70/2,8 .... är det fel på det?

Produkter
(logga in för att koppla)

LindaLunda

Aktiv medlem
Har fått ett nytt objektiv av maken i present.
Det är ett Canon EF 24-70mm f/2.8L USM och sitter nu på min kamera, en Canon EOS 50 D.

Men hur jag än fotograferar med det så hamnar inte fokuseringen där jag vill.
Alltså i af. så säger bildens info att fokus ligger på ett ställe med skärpan , då jag får någon ligger framför????
Förstår ni hur jag menar?

På bilden som jag hoppas kommer med.. så finns det tre fokuspunkter.
De ligger på hundens haka, i höjd med vänsterhanden fast där djurens päls möts och uppe till på kattens nacke där pälsen slutar intill den gula tröjjan.
Jag upplever dock att skärpan hamnat på mitt framåtlutande huvud!??

Ni får ursäkta det fula fotot med det var det bästa exemplet jag hade att visa där jag tycker det är tydligast.

Nå vad säger ni?? Är jag fel ute??

Bilagor

• IMG_0119.jpg
    IMG_0119.jpg
    17.7 KB · Visningar: 1,107
Tycker att det ser ut som om det är skarpast någonstans vid luggen. Sen ska du också ha i åtanke att en fokuspunkt ser en rätt mycket större yta än vad som visas av rutorna i sökaren. Men i detta fallet, när den även tycker sig ha sett skärpan på några punkter längre ner, är det nog inte det som är fallet.

Men uppenbarligen har bilden tagits med alla fokuspunkter aktiva. Utom i speciella situationer är det ett av de säkraste sätten att få skärpan på något annat än vad man tänkte sig. Använd normalt den punkt som ligger närmast där du vill ha skärpan, inte automatiskt val.

Nu har jag fotat batterier med egen vald fokus.
Det gick bra och skärpan hamnade där den skulle.

Då verkar det 'bara' att när det är AF på som skärpan inte hamnar där kameran väljer.
Detta är inte bra då maken även vill fota med kameran. Han är synskadad och kan inte välja egen fokus eller MF.

Linda

Nu har jag fotat batterier med egen vald fokus.
Det gick bra och skärpan hamnade där den skulle.

Då verkar det 'bara' att när det är AF på som skärpan inte hamnar där kameran väljer.
Detta är inte bra då maken även vill fota med kameran. Han är synskadad och kan inte välja egen fokus eller MF.

Linda

Inte egen vald fokus, egen vald fokusPUNKT. På så sätt kan du se om AF hamnar fel....

50D har en funktion som kallas AF micro adjustment, som i princip innebär att du kan ändra om ett objektiv eller alla objektiv ska fram- eller bakfokusera. Du hittar inställningen ibland menyerna.

AF microjustering är tämligen värdelös.
Är objektivet nytt och du kommer fram till att det fokuserar fel så se till att få det justerat (gratis) istället.

AF microjustering är tämligen värdelös.
Är objektivet nytt och du kommer fram till att det fokuserar fel så se till att få det justerat (gratis) istället.

Fokuserar objektivet fel i alla brännvidder kan det ju vara värt ett försök?
Men som sagt garantin borde väl täcka detta.
L-gluggar har ju 7 års fri justering av fokus.

Fokuserar objektivet fel i alla brännvidder kan det ju vara värt ett försök?
Men som sagt garantin borde väl täcka detta.
L-gluggar har ju 7 års fri justering av fokus.

Visst, OM objektivet har samma fokusfel vid alla brännvidder så visst.
Tolkade det dock som att objektivet var nytt och i det fallet hade jag inte ens gett mig på microjusteringen. Men det är ju jag det. :)

Visst, OM objektivet har samma fokusfel vid alla brännvidder så visst.
Tolkade det dock som att objektivet var nytt och i det fallet hade jag inte ens gett mig på microjusteringen. Men det är ju jag det. :)

Objektivet är helt nytt.
Tyvärr är jag en total novis vad gäller fotografering :( .... kan bara liiite.

Tack för att ni engagerar er!

Hoppas ni alla får ett Gott Nytt År!

Jag har alltså inte ändrat på objektivet när jag fotat batterierna utan bara på kameran.
Jag har fotat med onespott vid batterifotograferingen.
Då blir det skärpa, vid onespott, men inte när kameran är inställd på AF.

AF kan du välja alla 9 korspunkter, eller bara en. Om du vill testa är det lättast att välja en, och den i mitten. När du fokuserar så lägger du denna af punkt på objektet som du vill ha fokus på, när fokus låser sig på objektet så blinkar fokuspunkten rött.

One spot kan annars också betyda hur den ska mäta ljuset, d.v.s. one spot metering mäter på just en punkt.

AF kan du välja alla 9 korspunkter, eller bara en. Om du vill testa är det lättast att välja en, och den i mitten. När du fokuserar så lägger du denna af punkt på objektet som du vill ha fokus på, när fokus låser sig på objektet så blinkar fokuspunkten rött.

Det är så jag gjort.
Är inte så hemma i termerna som gäller och kanske har svårt att formulera mig så att ni proffs förstår.
Jag har valt en, den i mitten.

Men när kameran får välja fokuspunkter själv, det är då det inte blir skarpa bilder.

Linda

Du kan ju välja en punkt, och köra med AF (auto fokus) ändå. Det är så du ska göra för att se om du får fokus på rätt ställe.

Låter du kameran välja AF-punkt så låter du ju också kameran välja vad det är som ska vara skarpt i bilden. Det behöver inte ens vara någonstans inom de fyrkanter som kameran visade att den fokuserade med, för AF-punkternas täckning är i realiteten större än vad som visas i sökaren och på bilderna, när du tittar på dem i datorn.

Du väljer alltså en punkt, den i mitten, ställer objektivet på AF och kameran på One Shot AF.

Du kan ju välja en punkt, och köra med AF (auto fokus) ändå. Det är så du ska göra för att se om du får fokus på rätt ställe.

Låter du kameran välja AF-punkt så låter du ju också kameran välja vad det är som ska vara skarpt i bilden. Det behöver inte ens vara någonstans inom de fyrkanter som kameran visade att den fokuserade med, för AF-punkternas täckning är i realiteten större än vad som visas i sökaren och på bilderna, när du tittar på dem i datorn.

Du väljer alltså en punkt, den i mitten, ställer objektivet på AF och kameran på One Shot AF.

Det är ju så jag gjort.

Linda

När kameran väljer fokuspunkt själv i one shot AF och inget rör sig så skall de punkt kameran valt att vara skarp är så fallet är det inget fel på kameran eller objektivet. Att den väljer en annan fokuspunkt än du vill, det är en annan sak.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar