Annons

Nytt objektiv 50 mm

Produkter
(logga in för att koppla)

kabbe

Aktiv medlem
Hej jag har funderat på att köpa ett nytt objektiv till min kamera. ett 50mm tror jag.

Och jag fotar mest allround. Men jag vill att objektivet ska vara ganska snabbt.

Jag har kollat på dessa två och undrar om det är så stor skillnad? Har ni någon erfarenhet om dessa objektiv? fördel? nackdel? Har dessa inbyggd autofokus för jag har Nikon D3100? Skulle jag se skillnad på bilderna om jag skulle fotografera precis samma sak med standard objektivet Nikon Nikkor 18-55 VR


Nikon Nikkor 50mm F1.8G AF-S

Nikon Nikkor AF-S 50mm F1.4 G

Tacksam för svar!
 
Ett 50mm objektiv på en D3100 blir ett ganska snävt/in-zoomat utsnitt som passar bra för t.ex porträtt.

Skillnaden mellan de objektiv du väljer mellan är f/1.4 jmf m. f/1.8, ca. ett halv bländarsteg. Så i slutartid är det som att gå från 1/80 till 1/120. Så det kan vara en kritisk skillnad.

Skillnaden skärpedjup kan också vara något att eftersträva.

Jag skulle nog välja 50/1.8 G för vad jag sett i tester så ger det mjuk och fin bokeh.
 
Det lilla jag sett tycker jag att 50/1,8G ger snyggare bokeh (oskärpa) än 50/1,4G.

När det gäller gatufoto så skulle jag skaffa något som låg runt 24 mm för den mindre sensorn. Det går givetvis att gatufota med vad som helst, men mitt tipps är något som motsvarar ca 35 mm på fullformat.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.