Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nytt köp, nu eller om ett halvår?

Produkter
(logga in för att koppla)

unripe

Medlem
Tänkte köpa en ny kamera, i nuläget har jag en Canon 400D och känner att det är dags för något nytt. Funderade först på ett köpa en 50D, har hittat den för 8900 som demo produkt (aldrig använd skadad kartong). Sen kollade jag på alla iso test som gjorts med 50D och tycker att det ser riktigt tråkigt ut, känns inte kul när den har sämre iso hantering än 40D... Så nu tänkte jag istället kanske skaffa en 40D för 5900 också demoprodukt (inte använd). Anledningen till att jag vill ha en ny är för att jag vill få något nytt från min 400d men undrar om det är ett tillräckligt stort hopp för mig eller om man kanske ska vänta tills det kommer någonting nytt mot hösten? Värsta ångesten, är så jävla trött på min 400D. Help me!

Tänkte lägga till att jag absolut inte behöver den snabba hastigheten i kameran utan det jag är intressrad av är bättre bildkvalite och större kamera samt fler funktioner.
 
Senast ändrad:
Bildkvalitén kommer inte att vara märkbart bättre, däremot är ju storleken påtaglig och hanteringen annorlunda samt några extra funktioner.

Ett alternativ till nytt hus kan ju vara att köpa en ny glugg eller extern blixt (om du inte redan har det): Det brukar ge mer påtaglig - och långvarig - nytta än ett nytt hus.
 
Ja, 400D, 40D och 50D är tämligen lika i bildkvallité. Skillnaden är i hantering, af, hastighet och liknande. Ingen av de tre kamorerna är markant bättre eller för den saken skull märkbart sämre än någon annan av dem.

40D och 50D har bättre AF, snabbare, toppdisplay, dubbla inmatningshjul
50D har bättre bildskärm

Vad är viktigt för dig? Det vet bara du..
 
Jag köpte en 400d på samma utförsäljning för att ha som backup till min 5d. Hade tidigare en 40d. Kan konstateras som tidigare inlägg att 400d presterar precis lika bra bildresultat som 40d, för att få bättre så blir det fullformat som gäller, dvs någon av de två 5d-modellerna. Däremot är ju 40d mer robust och bättre handhavande, men ingen skillnad vad gäller bildkvaliteten. 400d har blivit min "kompaktkamera" nu, perfekt med 24/2,8 eller 35/2
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.