Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nytt hus eller Nya hus?

Produkter
(logga in för att koppla)

samispringsteen

Aktiv medlem
Hej
Jag har precis sålt min 7D och är nu ute efter ett nytt hus eller kanske två?
Varför behöll jag inte 7D? Det jag avskydde med 7D:n var ISO hanteringen. Det var massor av brus redan på ISO 400 och det krävs i många fall att jag som djur & naturfotograf måste använda mig utav ISO 800-1600 och det tycker inte jag att 7D klarar så bra. Jag tycker att många bilder blev så klena på nå vis, inte direkt nå klara färger.

Som sagt jag fotograferar mest när vädret tillåter, har anpassat mig efter min utrustning, men jag vill kunna använda åtminstone ISO 800 utan att bli besviken på bildkvalitén. De motiv jag fotograferar mest är vilt och fågel. För det mesta stillastående motiv men ibland kan det hända att jag motiv när de är i rörelse. Jag gillade 7D:ns AF system. Den är snabb och har många olika AF alternativ.

Vad är jag ute efter då? I framtiden funderar jag på att fotografera lite mer landskap men även testa på mer VIDEO.

- En sensor med upplösning så att jag kan skriva ut 50x70 bilder
- Helst vädertätning
- Bra AF
- Bra ISO
- Bra batteritid
- Bra skärm

De objektiv jag använder är:
50/1.8, 70-200/4L, 300/4L. Även 1.4x konverter.

De hus jag har tänkt på (väldigt varierat)
1D mk 3, 1DS mk 2, 5D mk2, 100D, 650D, EOS M

Har en budget på 8-9k (kan få 650D + EOS M till samma pris som 1 av de andra husen)
 
Håller delvis med båda, om du vill ha bättre ISO än 7D så är det 5DMKII som gäller, ev 1DMKIII som jag tycker har mindre brus än 7D. 1DsMKII är visserligen fullformat om du suktar efter det, men eftersom du räknar upp M, 100D och 650D så gissar jag att FF i sig inte lockar, utan just dom egenskaper du räknar upp.

Isåfall är alla fyra övriga (1DsMKII, M, 100D och 650D) ett klart nerköp mot din 7D.

Men båda övriga blir ändå kompromisser i din lista, så beror vad du prioriterar mest:

1DMKIII
+ Vädertätad
+ Bra AF och snabb (10b/s och tar bilden direkt när avtryckaren trycks ned)
+ Ganska bra iso
- Inte så bra batteritid (i synnerhet med äldre batteri, och nya kostar mycket)
- Ingen videofunktion
- Rätt dålig skärm

5DMKII
+ Rätt skaplig batteritid
+ Bra iso, lite brus
+ Bra video
- Inte vädertätad
- Dålig AF (hyfsad på mittpunkten, men även där klart sämre än din 7D)
- Rätt dålig skärm

Om du kunnat spara tror jag 6D hade varit bra, men den ligger utanför din budget.

Så, jag skulle säga, kan du klara dig utan Video-funktion kör på 1DMKIII, måste du ha video, kör på 5DII.
 
Var kommer 650D in i bilden? Den är ju inte bättre än 7D på något område mer än möjligen någon detalj vid filmning.

Det är bara ett fåtal dyra kameror som spöar din 7D, hur illa du än tyckte om den...
 
Bara en snabb fråga i tråden. Jag är på väg att köpa en beg 7D (idag faktiskt) och har ställt lite frågor här i forumet om just ISO egenskaperna hos 7D. Har också lagt märke till att vissa menar att bruset är helt horibelt redan vid låga iso

Hade mer eller mindre avfärdat detta och kostaterat att den inte brusar mer än någon annan likvärdig APS-C kamera men nu läser jag här att ts även upplever störande mycket brus redan vid iso400.

Är det verkligen så illa? Är det mer brus på 7D vid låg iso än på tex 600D, 650D, 550D eller 50D?
Av dom jag jämför med har jag inte läst någonstans om alarmerande mycket brus, men däremot läser man (förhållandevis ofta) om användare som upplever 7D som extremt dålig på att hantera brus
 
1DMKIII
- Inte så bra batteritid (i synnerhet med äldre batteri, och nya kostar mycket)


5DMKII
+ Rätt skaplig batteritid

Intressant! Jag har erfarenhet av bägge kamerors batteritid, och tycker nog tvärtom. Dvs att 1Dmk3 har en mkt bra batteritid, jag har skjutit 3-4000 expoeringar på en laddning, och då även nyttjat seriebildstagning filtigt ,medan 5dmk2s batteritid kanske räcker till 4-500 exponeringar. Bägge är väldigt trevliga kameror.
 
Krav

Ska du ha igenom alla kraven finns det bara 3 Canonkameror att välja mellan.
1DMKIV - Något bättre brus (ca 1 steg) än 7D
1DX - För dyr förmodar jag
5DIII - ca 2 steg bättre brus än 7D.
De övriga inkl. Nikons modeller under 15 lax har inte bättre högiso-egenskaper än 7D. Möjligen bättre vid lågiso. (7100 möjligen något bättre vid högiso men det är små skillnader.

Använder man cropformatet på högre iso så gäller det att lära sig exponera bra och sedan att hantera ev. brus i efterbehandlingen. Det är inte svårt. A och O för snygga djurfoton på högre iso är alltid att bemästra grunderna i selektiv skärpning och selektiv brusreducering. Bara att lära sig lager eller historybrush (snabbare och utan lager) om du har en äldre PS-variant. Att bara skärpa en hel bild leder ofta till brus i oskärpepartier eller jämnfärgade ytor.
 
Intressant! Jag har erfarenhet av bägge kamerors batteritid, och tycker nog tvärtom. Dvs att 1Dmk3 har en mkt bra batteritid, jag har skjutit 3-4000 expoeringar på en laddning, och då även nyttjat seriebildstagning filtigt ,medan 5dmk2s batteritid kanske räcker till 4-500 exponeringar. Bägge är väldigt trevliga kameror.

Ja, min 1D köpte jag begagnad, så batteriet kan naturligtvis varit slitet, så du kan mycket väl ha rätt i att batteritiden är bättre på 1D än på 5D...

Vad gäller brus på 7D så är det väl samma sensor i 7D som 600D, 650D, 550D och 50D?
Så bruset borde vara detsamma om man fotograferar i RAW. I jpg-fotografering kan det naturligtvis skilja rätt mycket.
 
Exempel på 7D-brus

Här är ett exempel på bruset i 7D. ISO 640 och bilden underexponerad 1/2 steg och sedan lyft i rawframkallaren DPP. Grundbrusreducering i DPP = låg. Bilden en extrem crop på 555 pixlars bredd (90% crop), sedan nedsamplad till 400 pix.

Första bilden skärpt efter nedsampling så att kustsnäppan blev hyfsat skarp (helbildsskärpning)
Andra bilden med selektiv skärpning och selektiv brusreducering (1 minut i PS).

Även den första bilden hade blivit i stort sett brusfri ifall jag: 1: hade exponerat rätt 2. hade skrivit ut bilden i minst 200 PPI. Hur det ser ut på skärmen i nästan 100% säger inte så mycket om hur bilden ser ut på en utskrift eller nedsamplad (och varsamt behandlad) för weben.
 

Bilagor

  • kustsnappa1.jpg
    kustsnappa1.jpg
    77.8 KB · Visningar: 292
  • kustsnappa2.jpg
    kustsnappa2.jpg
    40.1 KB · Visningar: 293
Bara en snabb fråga i tråden. Jag är på väg att köpa en beg 7D (idag faktiskt) och har ställt lite frågor här i forumet om just ISO egenskaperna hos 7D. Har också lagt märke till att vissa menar att bruset är helt horibelt redan vid låga iso

Hade mer eller mindre avfärdat detta och kostaterat att den inte brusar mer än någon annan likvärdig APS-C kamera men nu läser jag här att ts även upplever störande mycket brus redan vid iso400.

Är det verkligen så illa? Är det mer brus på 7D vid låg iso än på tex 600D, 650D, 550D eller 50D?
Av dom jag jämför med har jag inte läst någonstans om alarmerande mycket brus, men däremot läser man (förhållandevis ofta) om användare som upplever 7D som extremt dålig på att hantera brus

Hej, jag upplever inget bekymmer med brus på 7D, men jag gissar att upplevelsen beror på hur man använder sina bilder. Om man exempelvis föredrar att betrakta en liten del av bilden rejält uppförstorad, gärna i nåt skuggparti, så kan man störas av brus redan på ISO100. Men om man hellre tittar på hela bilden i upp till A3-format så tycker i alla fall jag att det ser det bra ut. Vid höga ISO kan det beroende på slutlig bildstorlek behövas lite brusreducering, men det står jag ut med.
 
Intressant! Jag har erfarenhet av bägge kamerors batteritid, och tycker nog tvärtom. Dvs att 1Dmk3 har en mkt bra batteritid, jag har skjutit 3-4000 expoeringar på en laddning, och då även nyttjat seriebildstagning filtigt.

Precis min tanke!
Fitnessfestivalen 2008, - 6000 exponeringar på ett batteri!
 
Ska du ha igenom alla kraven finns det bara 3 Canonkameror att välja mellan.
1DMKIV - Något bättre brus (ca 1 steg) än 7D
1DX - För dyr förmodar jag
5DIII - ca 2 steg bättre brus än 7D.

Och det är väl i princip bara dessa Canonhus (samt möjligen kommande 70D) som har väsentligt bättre brusegenskaper än 7D?
5Dmk2 är också bättre, och har andra positiva egenskaper, men den praktiska skillnaden i bildkvalitet är inte som natt och dag.
Om du jagar kvalitet så kan det eventuellt även behövas ljusstarkare gluggar (så att du kan hålla nere ISO), men mycket ligger nog i att slipa tekniken: exponering - efterbehandling.
Om du går över på fullformat kan det även vara aktuellt att fundera på andra objektiv i och med att brännviddsförlängningen försvinner, vilket kan vara ett problem vid naturfoto.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.