ANNONS
Annons

Nytt fotopapper

Produkter
(logga in för att koppla)

alfin

Aktiv medlem
I väntan på papperet får man ägna sig åt annat. Jag beställde ett paket A4 och ett A3, men jag glömde fråga om priset. Det är bara 15 papper per kartong och vad jag förstår av kommentarerna kring prisbilden i USA blir det väl ingen frukost den närmaste månaden...

Jag var rätt övertygad om att jag dessutom skulle behöva beställa en specialprofil för att göra papperet rättvisa, men efter att ha softproofat standardprofilen med både testbilder, gråkilar och riktiga bilder, är jag positivt överraskad. Standardprofilen för min Epson 3800 verkar väldigt bra.

Dock är färgrymden något begränsad i jämförelse med Epson Premium Glossy Photo Paper, vilket är den inställning som papperet ska printas med på en 3800. Framför allt delar av gult och blått är mindre mättade och grönt fyller inte ut lika stor färgrymd.

De grå delarna nedan visar hur mycket större Epson's Premium Glossy Photo Paper profil är jämfört med de färglagda delarna, som är Harman Gloss FB AL profilen.

Bilagor

• harman_color_space.jpg
    harman_color_space.jpg
    75.3 KB · Visningar: 1,201
Begränsad färgrymd låter inte lockande. Det verkar som om drömmen om "the ultimate photopaper" lär leva vidare. Det tycks alltid finnas någon akilleshäl: dmax, skärpa, tonalitet, färgåtergivningen (färgrymd, korrekthet, mättnad), ytstruktur, arkivbeständighet, vithet, papprets kvalitet, tjocklek och känsla... Inget fotopapper har allt.

Det är ju inga extrema skillnader jämfört med Epson Premium Glossy Photo Paper. Att ha en riktig fiberyta jämfört med ett i mina ögon hemskt plastpapper gör en enorm skillnad för bildupplevelsen.

Begränsad färgrymd skulle jag ju inte uttrycka det som. Färgrymden är naturligtvis väsentligt mycket större än ett matt fine-art papper. Epson har dock fått till just grönt i sina senaste profiler. Såväl Epsons glossy, luster och semigloss har lite större färgrymd än Harman i det gröna området.

Jämför jag med Bill Atkinssons 9800-profiler för luster, som är gjorda med runt 4000 patcher i flera omgångar (utjämnade), så är de också något större för just grönt.

Jämfört med Imageprints profiler (som är erkänt mycket bra), gjorda för Epsonpapperet, så är Harman profilen större.

Harman profilen har samma färgrymd som Innova White Gloss och Ultrasmooth gloss. Misstänkt lika faktiskt, men Harman profilen softproofar bättre.

Efterson många här använder Crimson kan ni ju jämföra med deras softproofprofil. Den lilla skuggade färgrymden är Crimson jmf med Harman.

Bilagor

• harman_crimson.jpg
    harman_crimson.jpg
    67.8 KB · Visningar: 1,073
Så kom då papperna från Exponera i Malmö. Eftersom jag klagade tidigare över paketeringen av Permajetpapper från Photo-shop.se i en annan tråd, kan jag berätta att Harmanpapperna från Exponera var extremt väl emballerade i tjock kartongpapp. Så ska det se ut!

Priset var heller inte så blodigt. 18,30 kr/st för A4 och 39,90 kr/st för A3, det är ungefär som Permajet Fibre Base Royal, lite dyrare än Innova FibaPrint White Gloss, men billigare än Hahnemuhle Fine Art Pearl. Dessutom finns det i storlek 17x25 tum (A2+), perfekt för min Epson 3800.

Harman Gloss FB AL väger 320g och tjockleken är 0,327 mm. Papperet är inte alls så styvt som Fibre Base Royal eller Innova FPWG och papperet är nästan helt plant. Papperet har barytskikt och som nämndes i någon av de tester jag länkat till tidigare, så luktar papperet mörkrum! Papperet kanske kan beskrivas i färgen som något varmvitt, ungefär som Innova FPWG, men inte blåvitt som Permajet FBR. Det innehåller dock en del optiskt vitmedel.

Som jag förstod av att softproofa standardprofilen, så är den mycket bra, iallafall för min skrivare och sannolikt alla pro-skrivarna. Jag använder en testbild som jag använt tidigare (se tråden om Permajetpapper).

Färgerna i testbilden är korrekt djupa och mättade. Jordgubbarna är djupt röda, de gula löven har rätt nyans och lavabilden nere till höger är neutral utan färgstick. Av barnen är nummer två svagt grisskär och nummer fyra svagt rödlätt, precis som de ska vara. I färgrutorna direkt under den svartvita bilden i mitten kan jag tydligt särskilja de gröna nyanserna och för högdagrarna kan jag lätt urskilja rutan 252 och uppfatta 253. En specialgjord profil ska dock kunna ge bättre lågdagerteckning. Jag kan urskilja ruta 10 och med nöd ruta 8, men en ännu bättre profil ska kunna särskilja rutorna 4-6.

Det mest slående är hur skarp bilden är. Enligt den tekniska informationen som kommer med papperet, beror det på barytskiktet som förhindrar att själva ytbeläggningen sugs in i papperets fiberbas och därmed ger mycket skarpare detaljer. Jämför jag högdagerdetaljerna på klotet i den svartvita bilden, strax innan de klipper till helt vitt, så är detaljerna i Harmanbilden skarpare och tydligare än både Fibre Base Royal och Innova Fiba Print White Gloss.

Ytan på Permajetpapperet har en struktur som påminner om tunna träfibrer, medan Innovapapperet har en betydligt mer gropig yta. Själva pappersytan på Harmanpapperet är i det närmaste alldeles slät och är nog i alla avseenden det papper som mest påminner om ett blankt lufttorkat silvergelatinpapper. Att papperet, som alla som testat det också redovisar, i princip är befriat från färgskiftningar och metameri gör det väl värt att testa för er som söker det där mörkrumsresultatet i digitalform.

Sen får man väl se hur det står sig mot Epson Exhibition Fiber paper när nu det kommer. Och mot Hahnemuhles barytvariant som ju måste provas. Börjar bli svårt att välja nu.

För er som har en 3800, så printade jag med papperstjockleken satt till 4 och platen gap till 'Wide' (pappersinställning Premium Glossy Photo Paper enligt instruktionen som följer med profilen). Trots detta och även om papperet är väldigt plant och relativt mjukt, så slog skrivarhuvudet i ena hörnet när jag matade papperet från auto-loadern. Istället fick jag mata papperet från det bakre facket, precis som med alla andra fine-art papper på en 3800.

Om jag förstått det hela rätt är det nu minst fyra olika nya fotopapper med liknande formula vilka kan vara intressanta att testa framöver:

1) Harman Gloss FB Al
2) Hahnemühle FineArt Baryta
3) Epson Exibition Fiber Paper
4) Ilford Galerie Gold Fibre Silk

Och även Canon lanserar ett nytt papper (och två nya storformatsskrivare):

New Canon Polished Rag
The new Canon Polished Rag media - ideal for digital artists and fine art photography - complements the Company's growing line of imagePROGRAF 12-color large format printers. At 300gsm/15mil, the Polished Rag is a thick media providing the look and feel of traditional fiber-based photo paper for the fine art market. The gloss finish and 90 percent brightness give the media an excellent display quality, while the significant weight and texture gives fine art prints a high-quality look and feel. The Polished Rag is available in 8.5 x11,inches, 13 x19 inches and 17 x22 inches cut sheet as well as rolls in widths of 17, 24, 44, and 50 inches.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar