Så kom då papperna från Exponera i Malmö. Eftersom jag klagade tidigare över paketeringen av Permajetpapper från Photo-shop.se i en annan tråd, kan jag berätta att Harmanpapperna från Exponera var extremt väl emballerade i tjock kartongpapp. Så ska det se ut!
Priset var heller inte så blodigt. 18,30 kr/st för A4 och 39,90 kr/st för A3, det är ungefär som Permajet Fibre Base Royal, lite dyrare än Innova FibaPrint White Gloss, men billigare än Hahnemuhle Fine Art Pearl. Dessutom finns det i storlek 17x25 tum (A2+), perfekt för min Epson 3800.
Harman Gloss FB AL väger 320g och tjockleken är 0,327 mm. Papperet är inte alls så styvt som Fibre Base Royal eller Innova FPWG och papperet är nästan helt plant. Papperet har barytskikt och som nämndes i någon av de tester jag länkat till tidigare, så luktar papperet mörkrum! Papperet kanske kan beskrivas i färgen som något varmvitt, ungefär som Innova FPWG, men inte blåvitt som Permajet FBR. Det innehåller dock en del optiskt vitmedel.
Som jag förstod av att softproofa standardprofilen, så är den mycket bra, iallafall för min skrivare och sannolikt alla pro-skrivarna. Jag använder en testbild som jag använt tidigare (se tråden om Permajetpapper).
Färgerna i testbilden är korrekt djupa och mättade. Jordgubbarna är djupt röda, de gula löven har rätt nyans och lavabilden nere till höger är neutral utan färgstick. Av barnen är nummer två svagt grisskär och nummer fyra svagt rödlätt, precis som de ska vara. I färgrutorna direkt under den svartvita bilden i mitten kan jag tydligt särskilja de gröna nyanserna och för högdagrarna kan jag lätt urskilja rutan 252 och uppfatta 253. En specialgjord profil ska dock kunna ge bättre lågdagerteckning. Jag kan urskilja ruta 10 och med nöd ruta 8, men en ännu bättre profil ska kunna särskilja rutorna 4-6.
Det mest slående är hur skarp bilden är. Enligt den tekniska informationen som kommer med papperet, beror det på barytskiktet som förhindrar att själva ytbeläggningen sugs in i papperets fiberbas och därmed ger mycket skarpare detaljer. Jämför jag högdagerdetaljerna på klotet i den svartvita bilden, strax innan de klipper till helt vitt, så är detaljerna i Harmanbilden skarpare och tydligare än både Fibre Base Royal och Innova Fiba Print White Gloss.
Ytan på Permajetpapperet har en struktur som påminner om tunna träfibrer, medan Innovapapperet har en betydligt mer gropig yta. Själva pappersytan på Harmanpapperet är i det närmaste alldeles slät och är nog i alla avseenden det papper som mest påminner om ett blankt lufttorkat silvergelatinpapper. Att papperet, som alla som testat det också redovisar, i princip är befriat från färgskiftningar och metameri gör det väl värt att testa för er som söker det där mörkrumsresultatet i digitalform.
Sen får man väl se hur det står sig mot Epson Exhibition Fiber paper när nu det kommer. Och mot Hahnemuhles barytvariant som ju måste provas. Börjar bli svårt att välja nu.
För er som har en 3800, så printade jag med papperstjockleken satt till 4 och platen gap till 'Wide' (pappersinställning Premium Glossy Photo Paper enligt instruktionen som följer med profilen). Trots detta och även om papperet är väldigt plant och relativt mjukt, så slog skrivarhuvudet i ena hörnet när jag matade papperet från auto-loadern. Istället fick jag mata papperet från det bakre facket, precis som med alla andra fine-art papper på en 3800.