Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nytt ef 50/1,4?

Produkter
(logga in för att koppla)

spotmatic

Aktiv medlem
Enligt canonrumors så testas ett nytt ef 50/1,4 USM.
Med ny USM, bättre optik.
Intressant ifall det är så.
 
Ett välbyggt 50/1.4 med snabb och säker autofokus skulle inte vara fel alls.

Gillar visserligen den nuvarande 50/1.4 men den har sina brister.
 
Ja, kommer de med ett nytt 50mm f/1.4 med bättre USM, vädertätat och lite mindre vinjeterintg på maxbländare och lite bättre AR, och aningen skarpare fullt öppen så slår jag till om priset är oki - visserligen gillar jag också dagens 50mm f/1.4 trots sina brister, men ändå - vore kul med en ny med de förbättringarna.
 
Precis köpt ett och skickat iväg det på kalibrering tillsammans med 5D. Känns som jag kunde väntat då.
 
Jag tog nyss hem ett Sigma 50/1,4 p.g.a. av att det ska vara vassare på stora bl. öppningar än ef 50/1,4.
Om detta stämmer med nya ef 50/1,4 så skulle det varit intressant att jämföra dom.
 
Det brukar inte vara några revolutionerande förbättringar på nya 50mm optik. Det är en relativt enkel konstruktion som redan var bra för länge länge sedan.
När Nikon släppte sin nya 50/1,4-optik så var en del lyriska över bildkvaliteten och testkurvor visade på en klar förbättring på i stort sett alla punkter, men när dammet lagt sej och bildtester börjar dyka upp där den jämfördes mot den "gamle" så visar det sej att förbättringarna blev ytterst marginella, om ens bättre öht.
Jag beställde exempelvis Sigmas klump, men vid jämförelse med min af50/1,4 så övertygade den inte. Jovisst, den tecknade oskärpan helt klart annorlunda (annan linsformel) än vad vi är vana vid på en normalglugg (en smaksak) och färgerna en smula rikligare (eller rödaktigare, ala Sigma), men skarpare? Icke. Jag behåller min 50 tillsammans med en del andra äldre fasta gluggar, för jag har sluta tro på underverk, iaf när det gäller fasta gluggar från 35 till 200mm. I de flesta fall blir det inte bättre än det redan är. Med undantag för lite högre kontrast.

Ok, får Canons nya en bättre motor och modernare antireflexbehandling så är den säkert ett bättre köp än den gamla, om man nu inte redan äger en 50/1,4...

/K
 
Det brukar inte vara några revolutionerande förbättringar på nya 50mm optik. Det är en relativt enkel konstruktion som redan var bra för länge länge sedan.
När Nikon släppte sin nya 50/1,4-optik så var en del lyriska över bildkvaliteten och testkurvor visade på en klar förbättring på i stort sett alla punkter, men när dammet lagt sej och bildtester börjar dyka upp där den jämfördes mot den "gamle" så visar det sej att förbättringarna blev ytterst marginella, om ens bättre öht.
Jag beställde exempelvis Sigmas klump, men vid jämförelse med min af50/1,4 så övertygade den inte. Jovisst, den tecknade oskärpan helt klart annorlunda (annan linsformel) än vad vi är vana vid på en normalglugg (en smaksak) och färgerna en smula rikligare (eller rödaktigare, ala Sigma), men skarpare? Icke. Jag behåller min 50 tillsammans med en del andra äldre fasta gluggar, för jag har sluta tro på underverk, iaf när det gäller fasta gluggar från 35 till 200mm. I de flesta fall blir det inte bättre än det redan är. Med undantag för lite högre kontrast.

Ok, får Canons nya en bättre motor och modernare antireflexbehandling så är den säkert ett bättre köp än den gamla, om man nu inte redan äger en 50/1,4...

/K

hmm, är väl ett gulstick som Sigma brukar ge i så fall, men min Sigma 50/1,4 saknar det i alla fall och känns helt neutral med fantastiska färger. Känns lika självklar som mina fasta L-gluggar. Sigman är väl precis en revolutionerande förbättring gentemot de gamla gauss-konstruktionerna som baseras på ett patent från slutet av 1800-talet? Är väl det enda nästan som hänt på normalobjektivfronten sedan dess. Och den ger avsevärt förbättrade egenskaper på full öppning, tror jag de flesta är överens om. Alltså förutom den mkt mjukare bokehn.
 
hmm, är väl ett gulstick som Sigma brukar ge i så fall, men min Sigma 50/1,4 saknar det i alla fall och känns helt neutral med fantastiska färger. Känns lika självklar som mina fasta L-gluggar. Sigman är väl precis en revolutionerande förbättring gentemot de gamla gauss-konstruktionerna som baseras på ett patent från slutet av 1800-talet? Är väl det enda nästan som hänt på normalobjektivfronten sedan dess. Och den ger avsevärt förbättrade egenskaper på full öppning, tror jag de flesta är överens om. Alltså förutom den mkt mjukare bokehn.

Måste revidera mej på ett par punkter och då tänker jag för det första på en annan Sigmaglugg som jag gillade skarpt, nämligen 30/1,4, som jag dessutom ägde samtidigt med Nikons 35/2. Jag tänkte FF när jag yttrade mej i inlägget ovan, men på min D300 var ju Sigma 30/1,4 helt underbar och skarp (iaf i mitten)... Å andra sidan så blev ju 35/2 en "bättre" glugg på det större sensorformatet än den var på det mindre. Och jo, det är ju mer ett gulstick än rödstick som är Sigmas signum.
Men mitt ex av Sigma 50 gav inte alls bättre egenskaper/upplösning på full öppning än Nikons dito. Däremot så tvekade jag ändå att skicka tillbaka besten då den verkade en aningen vidare än Nikon, vilket jag tyckte var en fördel.
Möjligtvis har jag testbilder kvar på någon skiva eller hårddisk. Jag ska rota och se om så är fallet och kan då ev lägga upp ett par jämförelser, för någon eventuell intressent.

/K
 
Angående Sigma EX 50/1,4 och färgsticket.
När jag läste tester om det så stog det i dpreview test. Tror jag det var. Att detta var det första Sigmat som inte drog åt det gulabruna hållet. Utan färgsticket gick lite åt det blåare hållet. Den hamnade mellan ef 50/1,4 och ef 50/1,8. Om jag minns rätt.

Sen storleken. Visst är den större en ef 50. Men på min 5dmk2 tycker jag den sitter fint, ja riktigt snygg faktiskt. Däremot om jag sätter jag den på min gamla 350d så blir Sigmat för fett och en riktig klump.

Ja brännvidden ska vara lite olika EX 50/1,4 ska väl vara 48mm. Medan dom klassiska 50 mm. snarare ligger på 52 mm.

Jag har bara haft det en vecka så jag har inte provat ut det så noga än. Men än så länge är det positivt. Men jag ska ge Sigmat en rejäl chans. Sist jag köpte ett Sigma var mitten på 80-talet.

Sen får vi se om det ligger något i rumors påstående om ny ef 50/1,4 USM. Kanske blir ett byte då.
 
Visst drar den iväg åt det gulare (med en aning rött) hållet i vanlig ordning (kunde jag mej skönja), men mina "gamla" optik är ju raka motsatsen, där färger öht visas återhållsamt (eller lite kallare), med undantag för någon/några gluggar i min väska.
Jag fotar i raw och tycker egentligen inte att det är något problem åt något håll.

Jag hittade några bilder tagna med Sigma 50, men tyvärr inte några bra jämförelsebilder mot Nikon 50. Jag behöll porträtten på ungarna och slängde vs-bilderna, tyvärr.

/K
 
Precis köpt ett och skickat iväg det på kalibrering tillsammans med 5D. Känns som jag kunde väntat då.

Nej, det är fortfarande ett mycket givande objektiv som har många trevliga egenskaper och det presterar klart bättre på ff-hus än på aps-c hus. Den lite muppiga af-motorn och att den på den tenderar att störa och ge lite banding vid af-servo kan man acceptera. Det är inget dåligt objektiv alls ! skarpt som synden lite nerbländat och ljusstarkt (om än något mjukt och vinjeterande öppet).

Ha kul med det - det är ett bra objektiv!
 
Nej, det är fortfarande ett mycket givande objektiv som har många trevliga egenskaper och det presterar klart bättre på ff-hus än på aps-c hus. Den lite muppiga af-motorn och att den på den tenderar att störa och ge lite banding vid af-servo kan man acceptera. Det är inget dåligt objektiv alls ! skarpt som synden lite nerbländat och ljusstarkt (om än något mjukt och vinjeterande öppet).

Ha kul med det - det är ett bra objektiv!
Ska få tillbaks den imorgon. Frågan är hur den är tillsammans med min 7D efter kalibreringen av 5D plus gluggen.
 
Ska få tillbaks den imorgon. Frågan är hur den är tillsammans med min 7D efter kalibreringen av 5D plus gluggen.

Fullt öppet på en 7D så tja... sRAW är nog lämpligare då det inte finns upplösning som ens är i närheten av att möta 7D pixelstinna sensor fullt öppen, men å andra sidan - är det alltid fel att optiken sätter gränsen för upplösningen? Bilderna blir ju fortfarande bra även om detaljerna kanske inte finns där.

Nerbländat så räcker nog upplösningen till även för en 7D skult.le jag tro även om jag inte själv har något hus med så hög pixeldensitet
 
Fullt öppet på en 7D så tja... sRAW är nog lämpligare då det inte finns upplösning som ens är i närheten av att möta 7D pixelstinna sensor fullt öppen, men å andra sidan - är det alltid fel att optiken sätter gränsen för upplösningen? Bilderna blir ju fortfarande bra även om detaljerna kanske inte finns där.

Nerbländat så räcker nog upplösningen till även för en 7D skult.le jag tro även om jag inte själv har något hus med så hög pixeldensitet
Inte upplösningen jag pratade om. Jag vet redan att upplösningen var bra nog att beskära bort halva bilden med en 7D + 50/1,4 EF.
 
Nygamla rykten

Verkar som ryktena om uppdaterad 50/1.4 har aktualiserats igen. Ska man tro att det ligger någon substans bakom den här gången tro? Jag är skeptiskt men skulle gärna se att jag har fel.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.