Annons

Nytt Canon 1Dxx hus i September

Produkter
(logga in för att koppla)

Omar

Aktiv medlem
Hej

Lite nya rykten!

Inget nytt och bara spekulationer/rykten för er som är sugna på Canons nästa proffshus. Enligt ryktena så blir det nog till Photokina, september 2006 och ligga på runt 22MP. Kommer ju kosta en del så det är bra att förbereda sig i tid. Enligt en del så har chipet till Canon 1Dsmark2 slutats tillverkas på fabriken. Paul Pope verkar ju vara en som har rätt och har haft rätt många ggr innan

Läs mer

"Its evidently already in the field being tested , min 22 mpix . I wanted to buy a 1ds mk II and my dealer (who had stock) said to wait till sept , there is evidently a pro here in South Africa that is testing one and is raving over it. I can't see the point of my dealer refusing the sale if it were not true. They didn't give me any other detials barring the approximation of the mpix figure and the fact thats its worth the wait (I have a 5d which is FF)

Seems a little early to have pre prod cameras out there for field testing , but I have no idea of timespans where these things are concerned? The were talking either sept availability or beginning next yr." Inte från Paul Pope.

http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1032&message=17758273

Paul Pope från Australien verkar veta en del om Canon (har tydligen kontakter), har redan börjat sälja av en del backup Canonhus "I'm just getting rid of excess bodies ahead of time. The best time to sell is about 5 months before a new model is annouced."

"The 30D is not the only or even the highest end 1.6x camera Canon may release over the next 2 years as they have another higher end body design kicking around in 1.6x and they will be replacing the 350D towards the end of the year. Will the new merged 1 series body in September (although they are having serious trouble with the sensor yields already) the death of 1.3x will become unoffiicialy pending but the 1D N Mk II will proberbly continue to be available for some time after the release. The Fab stopped making 1Ds Mk II chips weeks ago but continue to make 1Dn Mk II chips so make of that what you will."

Paul Popes övriga inlägg
http://forums.dpreview.com/forums/postersprofile.asp?poster=hhiwijivhw

Ryktes sida http://www.northlight-images.co.uk/Canon_1DS_MkIII.html

MVH

Omar Brännström

Med samma pixelstorlek som 30D (vilket Canon säger är minsta möjliga idag) så innebär det 21-22 megapixel.

Hmm ja... Jag trodde personligen att Canon skulle baka ihop de båda modellerna till en. Eller så är det så nu att nya 1Ds (1Ds MkIIN?) kommer att få just det 22MP-chipet som det rykats om sedan länge och att 1D får ett FF-chip (till min stora förtret).

Rimligen smäller de in 5D's 12,8MP sensor i nästa version av 1D i såfall. Med dubbla Digic III runt hörnet så lär hastigheten vara bibehållen trots den ökade datamängden.

Jag vet inte...jag känner mig betydligt mindre benägen att byta från 1D MkII än vad jag gjorde från min 10D. Jag hade min 10D i 20 månader innan jag bytade. Jag har till dags dato haft min MkII i 16 månader och trivs jäkligt bra med den och vad den levererar. Men visst...mycket vill ha mer. Allt beroende på vad prisbilden blir.

Jeppe skrev:
Hmm ja... Jag trodde personligen att Canon skulle baka ihop de båda modellerna till en. Eller så är det så nu att nya 1Ds (1Ds MkIIN?) kommer att få just det 22MP-chipet som det rykats om sedan länge och att 1D får ett FF-chip (till min stora förtret).

Fy för en kamera med RAW-filer på 22MP som pressfotograf... :)

Enligt en Canonchef så är det inte aktuellt i denna generation (III) men tänkbart längre fram.

Redan en 1D mark III med 12MP skrämmer mig om det inte går att välja färre pixlar i RAW-läge.

Kanske resonerar Canon som så att 1D MkII är tillräckligt för pressfotograferna, men då rimmar det illa med att släppa taget om 1.3x sensorn. Kanske de stoppar in en FF-sensor med samma pixelpitch som nuvarande.. fast det innebär ju en upplösning på 14,4MP..och det blir lite väl..Så då är frågan mer vad som händer med nuvarande 1D-serien.. Fast en 1D MkII med 12Mp + 8MP (Crop) á la Nikon kanske är en fungerande väg.

onödigt med 22 pixels

begriper inte vad canon ska släppa en 22 pixels kamera för nör deras gluggar inte ens håller för 1ds mark 2

de borde satsa på utveckla bra optik först!

f

Det är ju även på G, om man läser lite på ryktessidan. Det är väl mest på vidvinkelsidan som problemet är värst.

Jeppe skrev:
Kanske resonerar Canon som så att 1D MkII är tillräckligt för pressfotograferna, men då rimmar det illa med att släppa taget om 1.3x sensorn. Kanske de stoppar in en FF-sensor med samma pixelpitch som nuvarande.. fast det innebär ju en upplösning på 14,4MP..och det blir lite väl..Så då är frågan mer vad som händer med nuvarande 1D-serien.. Fast en 1D MkII med 12Mp + 8MP (Crop) á la Nikon kanske är en fungerande väg.

Eftersom de flesta pressfotografer ändå kör jpg så oroar de sig nog inte så mycket.

Men jag funderar på att köpa en till 1D mark II istället för att skaffa mark III. Rätt gött att ha två likadana kameror.

/M

Suck...
Varför ska de släppa nåt med 22mp när inte deras optik klarar av 1Ds Mark II och knappt 5D heller för den delen...

Tur att man köpt en kamera som räcker ett tag framöver:) Personligen är det inte mer megapixlar som lockar mig utan snarare bättre megapixlar i avseendet tonomfång och liknande. Liksom så många andra här på fotosidan räcker mina MarkII:eek:r långt och länge, dessutom känner jag inte för att ta en dust med Per Karlsson igen...

Har också funderat på N-modellen lite. Inte pga LCD:n även om den är schysst utan mest pga att den säga ha rätt mycket bättre skärpa än 1D Mark II som är rätt soft. N ska vara mer lik 1D Mark I...

MartinB skrev:
Har också funderat på N-modellen lite. Inte pga LCD:n även om den är schysst utan mest pga att den säga ha rätt mycket bättre skärpa än 1D Mark II som är rätt soft. N ska vara mer lik 1D Mark I...

Båda kamerorna är exakt samma - om man kör RAW. I jpg finns mindre skillnader i inställningarna. Men du kan inte få ur mer skärpa ur den ena än den andra om du ställer in båda rätt.

froderberg skrev:
Båda kamerorna är exakt samma - om man kör RAW. I jpg finns mindre skillnader i inställningarna. Men du kan inte få ur mer skärpa ur den ena än den andra om du ställer in båda rätt.

Har hört att 1D Mark II N har svagare lågpassfilter och även är lite skarpare med RAW, men jag kan ha fel för mig..
Är 1D Mark II bättre än 20/30D förresten rent bildkvalitémässigt? Har hört rätt blandade åsikter där..

MartinB skrev:
Har hört att 1D Mark II N har svagare lågpassfilter och även är lite skarpare med RAW, men jag kan ha fel för mig..

Nej. Skillnaderna ligger i JPG-hanteringen. Annars skulle inte RAW-bilderna vara identiska, vilket de är. Eller hur Jeppe?

Är 1D Mark II bättre än 20/30D förresten rent bildkvalitémässigt? Har hört rätt blandade åsikter där..

Nej, men ganska lika. 20D har problem med ränder vid iso 3200. 20D har också aningen sämre dynamiskt omfång. JPG-hanteringen har fått kritik hos 20D och ska vara förbättrad till 30D.

froderberg skrev:
Nej. Skillnaderna ligger i JPG-hanteringen. Annars skulle inte RAW-bilderna vara identiska, vilket de är. Eller hur Jeppe?

Korrekt. Jag har testat 1D MkII och 1D MkIIN sida sida med samma inställningar och samma råkonvertering. Resultatet går inte att skilja åt. Däremot är jpg-hanteringen en annan historia, men då blandar vi in en massa okända parametrar som bildstil och uppskärpning. Därför anser jag att det inte är själva hårdvaran, utan mjukvaran som i så fall är lite ändrad.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar