ANNONS
Annons

Nytt alternativ mot nuvarande kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

DAVEO

Ny medlem
Hej,

Först och främst. Detta kan vara fel forum för mig då jag filmar mer än vad jag fotar med min systemkamera. Om så är fallet. Säg det då direkt. Jag gjorde en chansning att det finns väldigt kunniga inom även det området här.

Jag har idag en Nikon D5100 med ett fast Nikon 35mm samt ett Sigma vidvinkel 10-20mm.
Det är filma jag tycker är roligt, och detta var/är min första "riktiga" kamera jag köpte för ett antal år sedan för att komma igång och lära mig. Detta ihop med verktyg så som en slide, steady, ljus, mickar m.m.

Det känns som det är dags för en ny, bättre kamera :)

Så min fråga är helt enkelt, vad bör jag kolla på? Nu har jag vant mig vid Nikon men är inte så pass inbiten bakom kameran så jag har något emot andra fabrikat som t.ex. Canon.

Vad ska jag ha? Hur pass mycket bör jag öppna plånboken? Vad är ditt tips?
Vad filmar jag? Allt möjligt. Allt från en intervju till natur, motorsport och repotage för privat/roligt bruk.

Jag är fortfarande nybörjare. Jag söker en kamera som är markant bättre än den jag har idag.
Kunskap och ekonomi för att köpa det absolut bästa finns inte. Bara det är bättre än det jag har.
Förklara gärna varför jag bör ha just den modell du tipsar om. Varför den skulle var bra för mig.

Hoppas jag har varit tydlig i min fråga. Tack!

Har inget svar på din fråga, men jag vill ändå inflika att byta från Nikon till Canon vore väl dumt, då du har två gluggar med Nikonfattning, och de lär ju näppeligen passa till en Canon ;-).

Generellt är det så att Stillbildskameror är bäst på stillbilder, även om det går att filma med dem, och videokameror är bäst på film, även om man kan få ut stillbilder.
Du kanske skulle överväga att skaffa en videokamera då du verkar mest filma. Tar du inte några stillbilder med din D5100 kan du ju alltid sälja den och dess objektiv.

Sök på Mattias Burling Lobbamobba...
Han har en hel del praktiska för & nackdelar med olika typer av kameror o efterarbetning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar