Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nystart fasta objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

spaalm

Ny medlem
Hej!

Jag är en glad amatör som tänkte kasta mig in i Fujifilms sortiment strax med en ny X-T20. Främst kommer det bli fotografering av djur (en svart katt), barn, vanliga porträtt, trädgård och landskap. Djur- och barnfotograferingen kommer troligtvis bli inomhus i halvtaskigt ljus och på ganska nära håll.

Trots att jag är en glad amatör vill jag dock hålla mig till fasta objektiv i största möjliga mån. Vilka köper jag och i vilken ordning?

Jag tänker kanske starta med en XF 35/1,4. Den borde funka ganska bra inomhus väl? Senare när jag har råd kanske komplettera med en XF 90/2. Eller ska jag istället börja med en 56?

/F

Många s k kitobjektiv har litet dåligt rykte. Just Fujis 18-55 är däremot enligt samstämmiga tester och egen erfarenhet riktigt bra. Mitt sitter nästan alltid på. Så kombinationen T20 + 18-55 kommer man väldigt långt med.

Det bör också observeras att Fujis fasta objektiv inte har stabilisering, förutom nya macrot.

Däremot går det intensiva rykten om en ny Fujikamera med IBIS!

35/1,4 är säkert bra ........men.

Jag har en X-T1 och X-T20 men för barn - djurfotografering och speciellt inomhus skulle jag använda min gamla Canon FF-kamera alla dagar i veckan;) Tycker inte heller att lilla X-T20 är Fujifilms bästa kamera rent hanteringsmässigt när optiken blir lite tyngre/större.

Inga funderingar på en Nikon D610 eller begagnad D750......eller liknande?

/Stephan

Tog en liten titt på tester av objektiv till Fujifilm X och 35/1,4 är kanske inte bland de bättre. På 1,4 är det naturligtvis sämst men är ganska mjukt i kanterna med smetig boke. Skulle nog välja 23/1,4 eller 35/2 (kolla in 27/2,8 på 5,6 till landskap).

http://www.photozone.de/fuji_x

/Stephan

Jag tänker kanske starta med en XF 35/1,4. Den borde funka ganska bra inomhus väl? Senare när jag har råd kanske komplettera med en XF 90/2. Eller ska jag istället börja med en 56?
35 mm är ganska lång brännvidd inomhus och f/1,4 ger väldigt kort skärpedjup. Skulle nog börja med 23/2 istället om jag var du.

Med de motiven och de objektiven du nämner är 35/1,4 bästa starten tycker jag. 56/1,2 är kanske lite långt om man bara ska ha ett objektiv i början om du nu inte ska satsa framför allt på porträtt, till just det är det förstås perfekt. 90/2 är ett mycket bra objektiv men kräver handhållet ganska korta slutartider för att skakningsoskärpa ska undvikas.

Men själv skulle jag dock istället börja med 23/2 eller 23/1,4 för att därefter så snart som möjligt (ja omgående!) komplettera med 50/2 eller 56/1,2 (fortfarande med tanke på de motiv du anger).

Jag skulle föreslå fujis mindre F2 objektiv: 23, 35 och 50mm. Varför? Två skäl:

1. För att poängen med små, smidiga spegellösa kameror försvinner lite när man har stora tunga objektiv på dem. 35mm 1.4 är inte enormt, men det kan bli lite obalanserat på de mindre kamerorna.

2. När man fotar barn och djur så vinner man på snabb AF eller länge skärpedjup. Kids och katter är notoriskt dåliga på att vara stilla länge nog för man ska sätta skärpan perfekt. 35mm 1.4 är ett eminent objektiv men det är ett av de äldre Fuji-objektiven, och det lär märkas på autofokusen. Så vill du fota rörliga mål så finns risken att du behöver använda en mindre bländare, och då försvinner poängen med att ha en största bländare på 1.4. Jag har flera av Fujis dyraste objektiv (23mm 1.4 och 56mm 1.2 APD) men jag lämnar dem ofta hemma till förmån för min mindre, lättare 35mm 2.0. Autofokusen är blixtsnabb (det är ganska lite glas som ska flyttas), skärpan är väldigt bra, och jag tycker skärpedjupet räcker fullt ut för att ta porträtt när jag ska göra det.

Fujis senaste generation av sensor hanterar dessutom brus väldigt väl. Visst, du får aningen mer brus på F2 än på F1.4 (och mer på en APSC sensor än på en småbildssensor), men så länge du inte behöver dra upp ISO över 3200 så tycker i alla fall jag att det håller sig inom acceptabla nivåer för hemmabruk. Jag har skrivit ut bilder på ISO 5000 i A3 och det ser fortfarande bra ut: dock svartvitt - brus tenderar att bli mer störande i färgbilder, imho.

Tack för all input!

Jag kanske får tänka om lite. Tanken med spegellöst för mig är att komma ner i vikt och storlek, så mindre objektiv är så klart fördel.

Men att inte köpa XF 18-55 som kitobjektiv är kanske taktiskt dumt då man sparar ett par tusenlappar och verkar få ett förvånandsvärt bra zoomobjektiv med stabilisering.

I annat fall blir det nog XF 23/2 och XF 50/2. På vilket minimumavstånd kan man fota porträtt med 23/2-objektivet utan att frun får stor näsa?

23/2 är inget porträtt objekti!

Agreed. Du måste jobba på ett sådant avstånd att skärpedjupet inte blir något vidare, och även om 23mm är skarpt så är det inte SKARPT.

18-55 är ett bra objektiv och inte jättestort. Bildstabilisering är väldigt användbart, speciellt på mindre kameror (vill du inte släpa på en stor kamera vill du antagligen inte släpa på ett stativ heller) och gör det möjligt att ta en del bilder i dåligt ljus utan allt för mycket brus. Tänk dock på att motiv med egen vilja inte alltid sitter stilla för allt för långa slutartider...

Jag skulle säga att du kan skaffa 18-55mm först, och sen hur det känns. Det kanske räcker för hemmabruk? Det är onekligen en fördel att inte behöva byta objektiv, och de enda stora nackdelarna med det objektivet är avsaknad av vädertätning (vilket spelar mindre roll på XT-20 eftersom det huset saknar vädertätning) och den relativt stora maxbländaren på längsta zoom. Känner du att du vill ha porträtt med kortare skärpedjup än F4 ger dig så kan du ju titta på 50mm eller 56mm senare.

Jag tog 35/1,4 och 18/2,0 som en start. Plåtar familj, barnbarn, middagar, gatu mm mm.
Jag har kompletterat med en hel del, bl a
Fujinon 27/2,8
Samyang 12/2,0 och 8/2,8
Canon FD 35-105/4,0
Mieke 28/2,8
FED 52/2,8
Canon 24/2,8.

Jag har även en X100S.

Använder man Fujinoner är AF i princip nödvändigt, men jag kör då med manuellt fokus och förfokuserar.
De manuella är lättare att använda, ingen elmotor som surrar, mekanisk koppling till fokusering (och bländare), avståndskala och skärpedjupsindikation.

Jag använder inomhus främst 18/2,0 eller 12/2,0 om inte X100S är framme. 27/2,8 är tämligen frekvent använt det med. AF räcker till trots alla skriverier om DLSRS's överlägsenhet.
Barnbarn i pool med Canon's 35-105 på 3 meters håll går utmärkt med manuellt fokus. Gungande barn med FED (85mm FF-ekvivalent) går lika bra. Jag tror inte mina barn är speciellt orörliga, men jag har inga problem med att inte köra AF, livet tar inte slut utan/med dålig AF. Mycket kan förutses.. Det gick ju förr!

https://www.technischesmuseum.at/re...schesmuseum.at/res/00/00/30/61/0000306146.jpg
http://anderslif.se/20092013/anderslif.files.wordpress.com/2010/12/todde0040.jpg
http://anderslif.se/20092013/anderslif.files.wordpress.com/2010/12/fotboll-simmarnabrottarna.jpg

I ditt fall rekommenderar jag att du tar kitzoomen, pristillägget är ringa för det du får.

Samyang 12/2,0 är inte litet om man jämför med 18/2,0 eller 27/2,8 men å andra sidan är fokusering inte något viktigt, blända ner och kör på avståndsskalan mellan 1m meter och oändlighet..

-J!

Du har redan fått många kloka svar och inga är fel. Men, här kommer min synvinkel:
Jag har för närvarande fuji 23/2, 35/1,4 och 18-55. Jag har även Hexanon 50/1,7, Chinon 135/2,8 och Tokina 400/5,6. De sista 3 objektiven kostar idag en spottstyvel och presterar ruggigt bra. Chinon 135/2,8 kostade 100kr och är nog det skarpaste objektiv jag har använt (under lämpliga förhållanden). Tokina 400 köpte jag för 300kr, och för det priset så får ett tele prestera hur det vill.... Hexanon 50 har jag använt för lite för att kunna ge ett rättvist utlåtande, men googla så får du se vad andra tycker om det.
Mitt senaste inköp är fuji 23mm, och beslutet om att införskaffa det kom efter sommarens fjällvandring då jag gick med 18-55. 18-55 är en jättebra zoom, men använder man primes så blir man bortskämd. Jag blev helt enkelt inte belåten när jag kom hem och inte kunde beskära mina bilder hur som helst och inte hade den skärpa som jag är van vid från 35mm. Dessutom så landar jag oftast på 23 eller 35mm när jag zoomar.
Jag har inte lidit nämnvärt av att 35/1,4 har långsam af, det är som tidigare nämnt något som man kan hantera med lite planering. 23mm har jag använt för lite för att kunna ge ett rättvist utlåtande, men min initiala känsla är att det är ett bra objektiv om man inte kräver bokeh eller perfekt hörnskärpa. 18-55 behåller jag tills dess jag går på kalas eller befinner mig i andra sammanhang då det krävs hög grad av flexibilitet. 35 och 50mm är kanonbra till porträtt.
Till mina 3e partsobjektiv handlar jag adaptrar på ebay, det kostar <100kr. Snart så släpps dessutom Steelsring, vilket ger dig tillgång till hela canikon-parken med autofokus till fujikameror.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar