Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nystart fasta objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

spaalm

Ny medlem
Hej!

Jag är en glad amatör som tänkte kasta mig in i Fujifilms sortiment strax med en ny X-T20. Främst kommer det bli fotografering av djur (en svart katt), barn, vanliga porträtt, trädgård och landskap. Djur- och barnfotograferingen kommer troligtvis bli inomhus i halvtaskigt ljus och på ganska nära håll.

Trots att jag är en glad amatör vill jag dock hålla mig till fasta objektiv i största möjliga mån. Vilka köper jag och i vilken ordning?

Jag tänker kanske starta med en XF 35/1,4. Den borde funka ganska bra inomhus väl? Senare när jag har råd kanske komplettera med en XF 90/2. Eller ska jag istället börja med en 56?

/F

Många s k kitobjektiv har litet dåligt rykte. Just Fujis 18-55 är däremot enligt samstämmiga tester och egen erfarenhet riktigt bra. Mitt sitter nästan alltid på. Så kombinationen T20 + 18-55 kommer man väldigt långt med.

Det bör också observeras att Fujis fasta objektiv inte har stabilisering, förutom nya macrot.

Däremot går det intensiva rykten om en ny Fujikamera med IBIS!

35/1,4 är säkert bra ........men.

Jag har en X-T1 och X-T20 men för barn - djurfotografering och speciellt inomhus skulle jag använda min gamla Canon FF-kamera alla dagar i veckan;) Tycker inte heller att lilla X-T20 är Fujifilms bästa kamera rent hanteringsmässigt när optiken blir lite tyngre/större.

Inga funderingar på en Nikon D610 eller begagnad D750......eller liknande?

/Stephan