Annons

Nyskriven bok om att fota digitalt

Produkter
(logga in för att koppla)

Loffe134

Aktiv medlem
Någon som kan rekommendera någon bra litteratur om fotografering digitalt, hoppas på något nyskrivet om det finns. Tack på förhand!
 
I princip bör man väl undvika en lärobok i fotografering där ordet "digital" ingår i titeln... Vad jag har märkt, efter att ha tittat i bokhandeln, är att det är översvämmat med gammal skåpmat som fått ett nytt liv bara genom tillägget "digital". Visst kan det vara vettigt att exemplifiera allt med en digital kamera, eftersom det är absolut vanligast, men de mesta av fotokonsten har ju mycket litet att göra med om det sitter en sensor eller film i kameran. Vad jag menar är att om någon vågar att inte rida på digitalvågen genom en modern titel, så är boken säkert bra!

Jag tror inte att du blev så mycket klokare, men det känns skönt att gnälla litet. Ursäkta.

Per.
 
Scott Kelby's Photoshopböcker är populära, annars så skiljer det inget på själva hanterandet av kameran förutom att du använder ett minneskort istället för film, samt att du kan använda ISO fritt.

/kent
 
Nu vet jag inte vilken nivå du är ute efter, men på nybörjarnivån tycker jag Scott Kelbys "Digitalfotografi" är väldigt trevlig. Enkel och framför allt praktisk.

Jag tycker inte att han faller i den fällan som Per nämner om "digitalvågen". Större delen av boken handlar om foto (fram för allt komposition, men även t ex hur man får skarpare bilder) och sedan ett (eller var det kanske två?) kapitel om det som är specifikt för digitalt foto. Han är kanske lite prylgalen, men vilket fotograf är inte det... :)

Hans böcker om photoshop är också bra, men då handlar det ju om vad som händer efter fotograferandet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.