Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nyköp systemkamera prisklass 5-8000

Produkter
(logga in för att koppla)

mythicz

Ny medlem
Hej,
Jag har ett otroligt fotointresse och har alltid haft, jag har dock tills nu endast fotat med kompaktkameror, den stora delen av mitt intresse har tillängnats åt att titta på fotografier av olika slag.

I alla fall, jag vill införskaffa mig min första systemkamera *stolt*!

Jag har läst runt på olika fotositer, här på forumet, jämnfört på olika hemsidor, och imorgon ska jag åka och känna på diverse kameror i verkligheten, ergonomin och greppet har jag förstått är otroligt viktigt.

Jag kanske också ska nämna att jag till och börja med har tänkt att starta med kitobjektivet, för att exprimentera mig fram till ett bättre resultat och så småning om även köpa nya objektiv.

Av det jag har läst är Canon EoS 400D en bra kamera, lite taskigt grepp säger vissa, men i det stora hela en fantastisk kamera för det billiga priset.

Andra kameror jag tagit en titt på är Pentax K10D, Nikon D40, Sony A100, Olympus E-400, Nikon D80.

Nu till mina frågor.
Vilken kamera rekommenderar du? (varför?)
Vilken kamera skulle du inte rekommendfera? (Varför)
Mina planer är att fota otroligt mycket, både privat och i jobbet, och jag kommer ta mitt fotograferande seriöst (om ändå bara på hobby-nivå) så jag vill investera i en bra kamera som jag kan utvecklas under en längre tid med.

Är det något mer jag bör tänka på?
Om jag köper ett extra objektiv till, är det något speciellt du rekommenderar? (Jag kommer främst att fota natur och extreme sporter såsom surfing, snowboarding, wakeboarding, m.m.

Jag ska väl tillägga att 9000:- är absolut maxgräns för kameran.

Tack för eventuella svar :)
//Oscar
 
Av kamerahusen är väl pentaxen mest intressant då den har bildstabilisator och är tätad mot fukt och damm.

Men det handlar ju mest om vilket system du vill köpa in dig på.

Välj kamerahus efter det system du vill ha, alla kamerahusen ger bra bildkvalitet.
 
Jag vill varmt rekomendera Nikons system.
Har även provat Nikon D80 som du nämnde och det verkar vara en riktigt bra kamera. Tror att du snabbt skulle växa ur D40 eftersom du skriver att du vill utvecklas.
 
Hej,
Tack för era svar, Jag var och kände på kameror idag, och jag fastnade för EOS 400D (jag har relativt små händer) så den passade bra i greppet. Hoppas jag inte gör ett felköp?

Om någon har några invändningar, snälla skriv och berätta varför jag hade tänkt att köpa kameran imorgon.
 
Om du gillar greppet på 400D (vilket jag också gör) tycker jag inte att du skall tveka. Med Canon har du dessutom garanterat tillräckligt stort objektivurval för att kunna utvecklas.
 
400D är ett alldeles utmärkt köp.
Så nu är det "bara" att fundera på vilka objektiv du ska ha till :D
 
Tack igen för era svar!
Jag åker och inhandlar min kamera de första jag gör efter jobbet imorrn. Jag lovar att efter 10 minuter med den nya kameran kommer jag ha börjat fundera på vilka objektiv jag vill ha till

Tack igen! :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.